jeg overvejer at lave hair-extensions i fritiden, jeg får su nu.
jeg vil tjene omkring 4000kr om måneden, hvordan griber jeg det an?
skal jeg have cvr nr og der er noget med at man må tjene 50.000kr om året uden at betale moms? men hvad så med skatten? det kan man vel kun betale når man har et cvr nr?
jeg vil have udgifter til hår på ca 2000-3000kr om måneden.
Kun overskuddet i din virksomhed påvirker din SU. Dit månedlige fribeløb er på 8.625 kroner, hvis du modtager den højeste SU-sats.
Dit overskud må med andre ord ikke overstige 103.500 kroner (indtægter minus udgifter), når kalenderåret er omme. Hvis dine egne beregninger holder stik, så vil du tjene 4.000 kroner udbetalt om måneden (forudsat trækprocent på 37 procent plus AM-bidrag) og så får du ingen problemer.
Hvis du kan se, at dit overskud er for stort, så kan du altid regulere det med vareindkøb. Det kan jo være, at du skal bruge en ny computer, telefon eller lignende - så længe det er relevant for driften i din virksomhed. Selvfølgelig kun noget du kan gøre inden for rimelighedens grænser. Det nytter ikke at købe 14 computere for at sænke overskuddet, hvis du kun er dig selv i dit firma.
^^Man skal også lige være opmærksom på om der er tale om Uni eller Gym, hvis det ikke er videregående uddannelse må man tjene mindre end 103, tjek SU's hjemmeside, der står alt info.
Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng?
Kun overskuddet i din virksomhed påvirker din SU. Dit månedlige fribeløb er på 8.625 kroner, hvis du modtager den højeste SU-sats.
Lytter lige med her - dvs. hvis man beholder overskuddet i virksomheden via virksomhedsordningen kan det så påvirke ens SU? Gælder det samme hvis jeg skifter selskabsform til I/S eller eventuelt måske endda APS?
Lytter lige med her - dvs. hvis man beholder overskuddet i virksomheden via virksomhedsordningen kan det så påvirke ens SU? Gælder det samme hvis jeg skifter selskabsform til I/S eller eventuelt måske endda APS?
Er ikke helt sikker på VSO. Umiddelbart vil jeg ikke mene, at VSO påvirker din SU, fordi du lader pengene stå i virksomheden og ikke hiver overskuddet ud. Du bliver stadig beskattet med 25 procent (tror jeg), men ikke personligt. Emnet har været oppe mange gange før, så prøv søgefunktionen :-)
Hvis SU kun påvirkes af overskuddet i egen virksomhed - og der ikke er et overskud. Men alle pengene går til almindelige udgifter.
Betyder det så at jeg ikke skal indregne min selvstændige indtjening i beløbet på 11.900kr, der er fastsat som maks.lønindtægt pr. md. for at kunne modtage SU?
Hvis SU kun påvirkes af overskuddet i egen virksomhed - og der ikke er et overskud. Men alle pengene går til almindelige udgifter. Betyder det så at jeg ikke skal indregne min selvstændige indtjening i beløbet på 11.900kr, der er fastsat som maks.lønindtægt pr. md. for at kunne modtage SU?
ja det er overskud der påvirker. Husk at f.eks. varekøb ikke er en udgift (før varen også er indtægt som solgt) + begrænset fradrag for repræsentation/gaver o.l. så du ikke misser noget med hvad der faktisk er udgifter
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER