Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellige opfattelser vedr. aps

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål vedr. aps-selskaber.

I min omgangskreds er der tilsyneladende 2 forskellige opfattelser. Der er enighed om, at der skal lægges 80000 kr. ind på en bankkonto (måske er det muligt at indskyde 'kapital' i form af gamle computere, men lad os se bort fra dette).

Den ene opfattelse går ud på, at der altid skal være 80000 på denne konto, mens den anden opfattelse er, at de 80000 kan betragtes som en startkapital som man kan bruge på erhvervsleje, computer, internetforbindelse, brevpapir, blyanter osv.

Hvilken er den rigtige opfattelse - eller har du en tredje ?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja...80k kan bruges som startkapital altså indkøb mv. af diverse ting i selskabet.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 22. Jul 05
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne bruge de penge, men der skal være værdier i virksomheden for 80.000 kr. Du kan altså ikke holde en julefrokost for pengene og tro at alt er godt :-). Hvis der på et tidspunkt ikke findes 80.000 kr i aktiver i virksomheden er det ledelsens opgave at indskyde ny kapital.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej..ikke korrekt.

Du må godt holde julefrokost, og 80 k skal ikke være tilstede.

Når der er tabt 50% af egenkapitalen, skal ledelsen iværksætte foranstaltninger til reetablering af

kapitalen.

I princippet kan det køre i årevis, før nogen skrider ind.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 22. Jul 05
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jaja jeg er klar over at pengene ikke skal stå på kontoen, men hvis du indskyder 80.000 kr og dagen efter bruger dem på en julefrokost så er din egenkapital jo også væk... Og så skal den reatableres. Så du kan jo ikke bare bruge pengene på husleje og løn, for det udhuler jo bare din egenkapital med mindre du har andre værdier i virksomheden som fx kontormøbler eller computerudstyr som tæller med i aktiverne. Så lad os sige at du har en lille videns virksomhed bestående af dig og en leaset laptop, så skal du jo reelt have penge stående på bankkontoen. Eller tager jeg fejl?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..du gør.

Hvorfor tror du, at så mange selskaber kører med underskud..endda med negativ egenkapital.

Såfremt der ikke er en kreditor, der melder selskabet konkurs, sker der ikke en skid.

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Ja..du gør.

Hvorfor tror du, at så mange selskaber kører med underskud..endda med negativ egenkapital.

Såfremt der ikke er en kreditor, der melder selskabet konkurs, sker der ikke en skid.

MvH

Peter

Det er selvfølgeligt et komplet billede af virkligheden. Alligevel, i en diskussion om hvorvidt ApS kapitalen bare kan spises julefrokost for eller bruges til blyanter - vil jeg hælde til at sige:

ApS kapitialen skal som udgangspunkt findes som værdi i egenkapitalen. Man kan sagtens overleve ved at bruge af den, men udgangspunktet er, at den skal genetableres. Om ikke en kreditor melder en konkurs (og det er noget der koster lidt for ham) så vil man normalt kunne overleve længe uden egenkapital, bare man har livkvidder til dagen og vejen - men udgangspunktet om at kapitalen bør forefindes er der, og går den under halv, skal bestyrelse/ledelse tage stilling til genetablerings mulighed.

Her ses den kreative revisor bemærkning til regnskabet ofte som "Revisionen har ikke taget stilling til ledelsesberetningens udtalelse om genettablering af egenkapitalen" Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes..eller going koncern tankegangen.

Men selv om revisor bemærker dette...gør EogS intet.

Genetableringsmulighed? Det er jo bare noget, der står i ledelsespåtegningen år efter år!

Men sålænge SKAT eller anden kreditor ikke reagerer..sker det intet.

Tro mig....jeg ser det næsten dagligt.

MvH

Peter

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Helt enig Peter!

Måske man også skal tilføje at ledelsen kan blive gjort ansvarlig.

Det sker måske ikke så hyppigt, men der er ikke frit lejde til at bruge både anpartskapital og andre folks penge :-)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes..såfremt ledelsen handler i ond tro..kan den gøres personligt ansvarlig.

God pointe..MortensenYes

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)