Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop regnestykket - hvor fejler min tankegang?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 140
Fra  Monera ApS Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har overvejet at starte en webshop, men jeg kan simpelthen ikke få mine tal til at give mening. Kan man leve af en webshop?

Lad mig gennemgå mine tanker. Vær opmærksom: Der er helt sikkert en regnefejl eller to et sted (sikkert en moms/ikke moms svipser), men tallene bør ikke ændre sig voldsomt i så fald.

Hvis vi sælger produkter der i gennemsnit koster 2-400kr, hvilket er ret normalt for mange webshops. I gennemsnit køber folk nok 1.5 produkt. Dvs at vores gennemsnits ordre ca er 450kr.

I gennemsnit får vi 5000 besøgende om måneden, hvilket kommer fra nogle gode SEO placeringer, lidt sociale medier også Adwords. Vi har en konvertering på 3% både igennem SEO og Adwords (dette er nok ikke helt tilfældet). Vi har en gennemsnitlig klikpris på 3kr i Adwords. Dvs. at før vi har en kunde der lægger 450kr i shoppen, så koster det ~100kr. 25% af besøgende kommer fra Adwords.

Nå, vi skal også have købt et produkt, have dækket hjemmeside udgifter, bogføring, emballage osv. Vi antager at vi tjener 60% på hvert produkt, dvs at hvis vi sælger et produkt til 100kr, har det kostet 40kr med alt. Vi antager at gennemsnitlig emballagepris er 8kr. Dvs. at ud fra disse tal, så Tjener vi:

(450kr * 0,8) -  (450kr * 0,8 * 0,4) - 100kr - 8kr = 108kr

Så: For hvert salg igennem Adwords får vi 108kr. Igennem SEO+andet får vi 208kr.

Med 5.000 besøgende og en konvertering på 3% får vi 150 salg om måneden, hvor:

25% Adwords: 4.050kr.

75% Organisk: 23.400

-----

(Og kunder som kommer tilbage og handler er en del af de organiske)

I alt TJENER virksomheden altså 27.450kr.. Dette er med tal hvor alt spiller. Vi har ikke medregnet bogføring, hjemmeside udgifter, udvikling, osv. osv. Samtidig mener jeg nogle af disse tal er ret optimistiske. Dvs. reelt set er dette langt fra dette beløb. 

Så med 5 salg om dagen af dette beløb - så har vi en løn der i Danmark svarer til den dårligere ende. Hertil kommer at vi tager en stor risiko, forventer alt går som planlagt osv.

------

Hvor er det mine tal slet ikke giver mening? Fordi hvis disse tal afspejler sandheden, så forstår jeg slet ikke alle de webshops. Der må simpelthen være nogle tal som er må være utrolig meget anderledes i virkeligheden.

Mit gæt må være at folk får latterligt mange besøgende... Men i så fald må det næsten være fra Adwords? 

Er i gang med at lave verdens bedste inkassobureau hos Likvido Inkasso.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 14:23

Der er massere af webshops, som har mange flere salg og besøgende, end du stiller op i dit regnestykke.

Fra Skovlunde
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 14:32

... og der findes rigtig mange webshops som bliver drevet som en bibeskæftigelse. Det vil sige, at bliver der tjent imellem 5k og 30k i ens webshop, ved siden af ens job, så er det vel ikke så tosset?

Regner du med at arbejde fuldtid på din webshop, så skulle du også gerne på et tidspunkt kunne skaffe flere besøgende? 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 14:38

... og en webshop kan sagtens få 25.000 besøgende om måneden, alene på webshoppens SEO placeringer.

Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 140
Fra  Monera ApS Skrevet kl. 14:57

Så ud fra de opstillede tal, så er det primært antallet af besøgende som vælter resultatet?

Er i gang med at lave verdens bedste inkassobureau hos Likvido Inkasso.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 15:09

Nu er det jo teoretisk. Men det er et meget lavt antal besøgende, hvis  at webshoppen skal finansierer 1 lønning. Som Rolf siger, er der mange som har en webshop på hobbybasis (inklusiv mig selv).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)