Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrenceklausul? Jeg overvejer at ansætte en massør, men er bekymret for konsekvenserne.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

Jeg forstår dine overvejelser, men du bliver nødt til at komme videre som erhvervsdrivende hvis du vil være klinikejer og ikke bare enkeltmands massør virksomhed. I stedet for at bruge alt dit krudt på at tænke over hvordan du vil sikre dig mod noget du ikke kan sikre dig i mod, så kom i gang med at tænke på hvordan kunderne skal komme til din klinik i stedet for freelance/sorte penge/hoppy massøren. Er det omgivelserne du kan tilbyde (gode lokaler, nem parkering etc.), servicen (telefondame, online tidsbestilling etc.), marketing hvor skal de nye kunder komme fra (du skal jo ikke bare være to massører, målet må være 5 klinikker i stedet) osv.

Jeg er selv partner i et københavnsk reklamebureau med 15 medarbejere og alt hvad vi laver kan laves af en eller anden freelancer i en fugtig kælder, af en inder eller endnu billigere af en amino. Men på tiende år kommer kunderne igen og igen til os og betaler 4-6 gange mere end de de tidligere omtalte kan lave layout, programmering og design for. Og det er fordi vi kan tilbyde noget helt andet på den samlede kundeoplevelse, det er rådgivning, sparring, projektledelse, garanti for at tingene er færdige til tiden, etc. og ikke mindst referencer og renommé. Så arbejd på alle disse ting, i stedet!

/Arco

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 18:02

Arco... Jeg er helt enig med dig. Med det hele.

Hagen er nok lidt at jeg har været meget vant til at klienterne kommer pga mig, og pga massagen. Et af mine mål er at få et mindre spasted. Ikke noget stort og flashy, men mindre hvor der stadig er stort fokus på selve behandlingen og ikke bare "oplevelsen".

Faktisk kommer rigtigt mange af mine klienter netop til mig fordi de har haft mindre positive hos større steder med flere behandlere.

Jeg skal helt sikkert mere i tænketank end jeg allerede har været vedr. firmaets udvikling. Og ja, jeg må dælme ikke stirre mig blind på min frygt.  Men jeg begynder at overveje om jeg ikke skulle vente et halvt år endnu, få optimeret hjemmeside og markedsføring endnu mere så jeg bare MÅ have hjælp. Lige nu er det jo temlig safe som det går, men jeg kommer nemt til at arbejde for meget, mangler en der kan tage over en gang imellem, og en indtægt der ikke er afhængig af at jeg står med hænderne i klienter hver dag.

Jeg synes det kunne være fantastisk med en fast ansat så jeg ikke skal forholde mig til alle mulige freelancere der kommer nogle timer om ugen. Det giver heller ikke så meget ro i sjælen. Tror virkeligt det kunne blive godt.  Jeg er nok bare ikke verdens mest risikovillige menneske pt, kun når jeg fridykker:)

Så tilbage til starten. ER der slet ikke en måde hvorpå jeg kan beskytte firmaet lidt, uden at skulle betale en masse ekstra løn? Kunne være rart at fjerne den bekymring!

Fra Helsinge
Tilmeldt 29. May 11
Indlæg ialt: 92
Fra  Kosmovej Skrevet kl. 18:20

Hej Rasmus.

Har du overvejet at indgå et samarbejde med en anden selvstændig massør.

Jeg har tidligere haft god erfaring med at arbejde sammen med andre selvstændige.

Jeg drev en vognmandsforretning hvor jeg brugte andre vognmænd som kørte for mig hver dag.

Ingen problemer med løn, sygedagpenge, ferie, forsikringer og alt hvad der ellers hører med hvis man er arbejdsgiver.

Bare et forslag.

Med venlig hilsen

Joan

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 18:21

Man kan da ikke stjæle en kunde. Hvis en kunde bedre kan lide at få massage af din ansat er det vel naturligt at de opsøger ham.

Det kan godt være det bare er mig. Mine konsulenter skal ikke tegne kontrakter, fordi jeg har den indstilling at det er spild af tid.

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 18:46

Remydk:
Det kan godt være det bare er mig. Mine konsulenter skal ikke tegne kontrakter, fordi jeg har den indstilling at det er spild af tid

Det synes jeg er en god holdning, og der har jeg såmænd selv været. Meeeen livet har lært mig at det ikke altid har været helt heldigt at være for blåøjet. Jeg har flere i min nære familie, der er selvstændige, og det er især pga deres historier at jeg gerne vil gardere mig HVIS jeg kan uden for meget bøvl.

Og så kender jeg jo en del til den branche jeg er i, og det er desværre meget udbredt at man suger klienter hvis man kan. De fleste starter op som selvstændige når de har samlet en del faste klienter, så de ikke starter helt på bar bund.

Jeg startede selv totalt fra scratch. Ikke en klient, ingen erfaring og kun penge til depositum, lidt istandsættelse og lidt til adwords. Jeg bruger løbende en del ressourcer på markedsføring, da mine klienter primært kommer for at få løst akutte problemer, og ikke så meget for at få wellness en gang om måneden (det er dog det jeg håber jeg kan ændre med den rette ansatte), så jeg skal altid bruge tid eller penge på markedsføring. Det er nok derfor jeg ikke har lyst til at rende rundt i baggrunden og tænke her går det godt, hvis der samtidig stille og roligt siver lidt ud sideløbende. 

Well, jeg formår også at få det til at lyde som et langt større problem end det er.  Jeg vil bare gerne finde en ansat jeg kan stole på, og tænkte at der ikke behøvede at være tvivl om noget på den front hvis jeg blot havde indkorporeret en kundeklausul i ansættelsekontrakten.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 20:17

@ Rasmus: Ja, hvis du bruger en freelancer, vil der ikke være de samme restriktioner og krav i forhold til kundeklausuler.

Hvis du ingen kundeklausul har med din ansatte, betyder det ikke, at du er helt uden beskyttelse som arbejdsgiver. Din ansatte har stadig en loyalitetspligt overfor dig under sin ansættelse og skal i øvrigt overholde markedsføringslovens § 19 om erhvervshemmeligheder. Det betyder bl.a. at din ansatte ikke må kopiere dit kundekartotek.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 20:29

Tak igen Kristian.

Ved du hvor jeg bedst kan læse mere om det, så jeg selv kan finde den helt præcise information, eller er det man gør at betale en given advokat for at udfærdige en kontrakt.

her er markedsføringslovens § 19

§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.
Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.
Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre personer, der har lovlig adgang til virksomheden.
Stk. 4. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign., må ikke ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte andre i stand hertil.
Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte en erhvervshemmelighed, såfremt kendskab til eller rådighed over den er opnået i strid med de ovenfor nævnte bestemmelser.

Altså hvis en kunde (eller kundens info) er en erhvervshemmelighed så er det jo bare at oplyse om ovennævnte. Jeg synes dog det kunne være rart at få det helt på sort og hvidt.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 20:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ Rasmus: Se her for en generel læs-let guide i forhold til erhvervshemmeligheder.

Men du er nødt til at have fat i en advokat, hvis du vil være sikker på en ansættelseskontrakt/konsulentaftale, der sikrer dig den position, du ønsker.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:10

Du skal helt sikker have en advokat på noget som helst der forsøger at regulerer ansættelsesforholdet hvis der bare er det mindste som ikke er 'standard' og selv i 'standarder' er der mange faldgrupper når man først står foran døren til retssalen. Kompleks og præceptiv lovgivning indenfor ansættelsesretten gør skal man ikke lave sådanne aftaler som et gør-det-selv projekt.

Men er det det værd? Hvad vil du opnå? Måske noget som du slet ikke kan regulere lovgivningsmæssig?

For mig er det at blive klippet, blive masseret osv. en temmelig personlig oplevelse udover at fagligheden naturligvis skal være i orden. Hvis min massør skifter job og det er indenfor en rimelig radius så flytter jeg med uanset hvad medmindre at min tillid er større til virksomheden eller konceptet.

Advokater og en lang rækker andre brancher har samme problem.

Indenfor frisørbranchen er det et stort problem at en frisør skifter arbejdsplads specielt hvis den nye arbejdsgiver er henne om hjørnet eller endnu værre at den tidligere ansatte bliver selvstændig next door. Man forsøger at indsætte klausuler der forhindre at de ansatte etablere egen virksomhed indenfor en given radius, men ofte ender det med at disse klausuler ikke holder juridisk eller så koster de en del at opretholde.

Måske du skulle overveje om du kan gøre dig mere fri af det personlige og gøre din forretning mere til et koncept fremfor det er personrettet og dermed mindre sårbar?  

Jeg tror du bare skal springe ud i det, men tænke dig godt om så du sikre dig at det er din forretning der i sidste ende får værdien fremfor den enkelte medarbejder.

Bare lidt tanker

Søren

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 21:31

Kristian Holte, KLAR Advokater:
@ Rasmus: Se her for en generel læs-let guide i forhold til erhvervshemmeligheder.

Tusind tak for det uddybende link.  Som jeg læser det behøver jeg ikke udfærdige noget udover en almindelig ansættelseskontrakt. Starter min ansatte noget op selv på et senere tidspunkt må vedkommende ikke rette personlig henvendelse til klinikkens kunder, men må gerne henvende sig til dem bredt. Dvs. hjemmeside, annoncer i aviser osv.

Det er fint med mig. Kan jeg give en person redskaberne til at starte noget for sig selv er det helt ok så længe det sker nogenlunde fair.

Som tidligere nævnt handler mit indlæg måske mere i virkeligheden om at jeg bare gerne vil være sikker på at vælge den rette person og få en god oplevelse ud af det:) Og fordi det er helt nyt for mig føler jeg mig mere sikker på det hele hvis jeg har lidt jura i ryggen.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)