Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrenceklausul? Jeg overvejer at ansætte en massør, men er bekymret for konsekvenserne.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Min to år gamle massageklinik går godt. Jeg bruger ikke mange penge på markedsføring længere, og har rigeligt kunder til mig selv.  Jeg har nu brug for lidt hjælp og er derfor meget tæt på at ansætte en massør med løntilskud.

Min bekymring (ud over alle de andre) er imidlertid at vedkommende skal "stjæle kunder". Det er en meget konkurrencepræget branche, og jeg ville blive meget ked af at miste noget af alt det jeg har kæmpet for.

Jeg havde egentligt regnet med at jeg kunne komme udover det ved at sætte nogle klausuler i kontrakten.

Fx, at vedkommende ikke må tage personlig kontakt til klienter, ikke må behandle klinikkens klienter privat, ikke må tage klienter med ved ophør af ansættelse (fx. i op til et år) osv.

Men må jeg det? Jeg har hørt at man skal give en ekstra høj løn til vedkommende hvis de er under en konkurrenceklausul.

Jeg er kun mig i min klinik, men jeg vil jo rigtigt gerne kunne tilbyde massage af en skøn kvindelig massør til de mennesker, der ikke vil masseres af en mandlig massør, uanset hvor ondt de så har i ryggen:)

Til dem der er i tvivl om hvad en massageklinik er, kan jeg informere om at det er behandlinger med sportsmassage, gravidmassage og lign. der tilbydes.

Håber i kan hjælpe, så klinikken og jeg kan komme videre. Vil meget gerne være arbejdsgiver.

Vh Rasmus

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 12:13

hvad nu vis kunderne opsøger hende?

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 12:29

Michael_N:
hvad nu vis kunderne opsøger hende?

Så forventer jeg at hun henviser til klinikken!

Desuden skal deres kontakt til klinikken jo helst ikke gå igennem hende privat:)

Udover min bekymring vil jeg i bund og grund bare gerne være en god og tillidsfuld arbejdsgiver, og ville normalt ikke have tænkt over noget med klausuler og lign, men jeg har nu fået det anbefalet flere steder.

Når det er sagt, så ved jeg også godt at det for mange kan være et meget personligt forhold man får til sin behandler, og derfor gerne vil kunne fortsætte hos samme person. Det vil jeg selvfølgelig gerne kunne imødekomme, og min bekymring omhandler nok også mere et decideret "tyveri" af kundekartotek, firmamassage aftaler osv. 

Det er jo ikke så svært at ringe en gammel kunde op og tilbyde et billigere produkt hvis man har spidse albuer.  Bær lige over med min bekymring, men jeg er startet fra scratch i en konkurrencepræget branche:)

Rasmus

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:29

Der burde ikke være noget problem i en konkurrenceklausul. Normalt gives der lidt kompensation i lønposen for denne klausul, men hvor meget det skal være er op til jeres interne forhandling.

Hvis kunderne opsøger hende, så er hun forpligtet til at afvise dem, såfremt hun underlægges en konkurrenceklausul.

Hvordan du så i praksis kan kontrollere, om klausulen overholdes, er nok en helt anden sag.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 12:37

så må du have en god sikkerhed vdr firmaets kunder.

vad siger brancheforeningen vdr klausuler?

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 12:38

Martin E. Jensen:
Der burde ikke være noget problem i en konkurrenceklausul. Normalt gives der lidt kompensation i lønposen for denne klausul, men hvor meget det skal være er op til jeres interne forhandling.

Jeg synes bare at det jeg har læst her på Amino lyder helt vildt ift. hvor meget ekstra der skal betales. Da indtjeningen i en klinik i forvejen ikke er så stor pr ansat vil der jo ikke være meget ekstra at give af hvis selv lønnen skal være rimelig.

Martin E. Jensen:
Hvordan du så i praksis kan kontrollere, om klausulen overholdes, er nok en helt anden sag.

Det bekymrer mig ikke det store. Her vil jeg nok blive nødt til at stole på vedkommendes samvittighed. Jeg ser det egentligt også lidt som en form for "prøve" ved ansættelse at folk er villige til at skrive under på sådan en klausul.Har jeg en firmaaftale der pludselig bliver sagt op vil DEN dog være ret nem at følge op på.

Ud over det gør jeg mig rigtigt mange tanker om hvordan jeg kan gøre det så attraktivt for vedkommende at arbejde for mig, så alt det her ikke bliver en issue i sidste ende. Har også overvejet noget med ekstra bonus eller lign når det går godt:)

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 12:53
Hvis der er tale om en ansættelse på funktionærbasis, så er dette reguleret i funktionærloven §18 og 18a, samt aftalelovens §36 og 38.

En funktionær har ret til kompensation, men husk at såfremt vedkommende får nyt arbejde bliver denne løn modregnet i kompensationen.

Er det en konkurrenceklausul du skal bruge?

Hvis det er dine kunder du er bange for at vedkommende skal stjæle, så er det vel en kundeklausul du skal bruge.

En konkurrenceklausul kræver så vidt jeg ved en større kompensation end en kundeklausul.
Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 13:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

@ Rasmus: Det lyder på dit indlæg som om du efterspørger en kundeklausul.

Ud over det der allerede - rigtigt - er blevet sagt i tråden, er der en række yderligere krav, du skal opfylde for at klausulen er gyldig i forhold til en funktionær.

Grundlæggende set kan du kun begrænse den ansattes forhold til kunder, som hun har haft kontakt med i forbindelse med sin ansættelse. Derudover skal du betale den ansatte mindst 50% af lønnen på fratrædelsestidspunktet i den periode, du vil have, at kundeklausulen skal gælde. De 50% skal fremgå af en skriftlig kontrakt.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 17:13

Kristian Holte, KLAR Advokater:
Grundlæggende set kan du kun begrænse den ansattes forhold til kunder, som hun har haft kontakt med i forbindelse med sin ansættelse.

Det er også det eneste jeg gerne vil begrænse. Så kundekklausul kalder jeg det nu:)

Hvis hun vil ud og starte selvstændigt en dag, synes jeg det er rigtigt godt at have været med til at hjælpe hende på vej. Det skal bare ikke være på bekostning af mig. Jeg Har knoklet hårdt nok for at få mit eget.

Kristian Holte, KLAR Advokater:
Derudover skal du betale den ansatte mindst 50% af lønnen på fratrædelsestidspunktet i den periode, du vil have, at kundeklausulen skal gælde. De 50% skal fremgå af en skriftlig kontrakt.

Av. Det lyder dyrt.

Så hvis jeg har forstået det ret, så kan hun bare give egne visitkort/tlf nummer til de klienter hun har i min klinik. "Kopiere" mit kundekartotek osv. ?

Må jeg ikke skrive i en ansættelses kontrakt at det forventes at hun handler i God-Krop´s interesse under ansættelsesen (og ikke udnytter adgang til kunder og kundeoplysninger til eget formål), at kundeoplysninger i kundekartoteket er God-Krop´s  ejendom og derfor ikke må benyttes privat eller udnyttes ved ophør af ansættelse (det er jo i princippet en fortrolig journal som der er knyttet et ansvar overfor) osv.?

Hvis det er så svært at gardere sig, så skal der virkeligt overvejes nøje hvem der ansættes.

Er reglerne anderledes når man benytter en freelancer en gang imellem. Må jeg gerne stille krav til dem?

Sætter rigtigt meget pris på al den hjælp jeg kan få. Det er et pænt stort spring at gå fra at være enkeltmandsvirksomhed til at være arbejdsgiver med de grå hår det giver.

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 17:20
Side 1 ud af 3 (22 indlæg)