Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytning til udlandet og administration - eller lukning af firma?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står overfor en række sværre beslutninger, og har behov for lidt gode råd. Vil prøve at formulere problemstillingen...

Mit firma sælger - men pt. ikke nok til at finansiere en husstandsindkomst. Jeg satsede alt, bor hos en ven og er nu nået til et punkt hvor jeg er begyndt at sammenligne situationen med hvordan man bedst muligt tager afsked med ens elskede, men lidt handikappede barn (firmaet)...

Eller om man skal finde alternative løsninger...

Basis og fundament er tilstede, en masse unik viden og erfaring ligger i hjertet af firmaet, og tidligere har det også været en ganske udemærket forretning men tiden er løbet fra mig, oven i en række uheldige omstændigheder. Finanskrisen har fået mig.

Yderligere facts:
- Jeg er Dansk statsborger.
- Jeg har en dejlig Filippinsk kæreste (forhåbentlig snart gift) der tager til Spanien for at arbejde til januar.
- Familiesammenføring er pt. ikke muligt pga. de økonomiske krav.
- Jeg har vilje og praktisk mulighed for at flytte som det passer mig - dog ikke økonomisk pt.

Spørgsmål:

Skal jeg lukke firmaet (en enkeltmandsvirksomhed), og dermed gå på kontanthjælp med den konsekvens at jeg heller ikke kan blive familiesammenført og dermed reelt opgiver både kvinde og firma.

...eller skal jeg "give" det til min filippinske kæreste som jeg forhåbentligt snart kan blive gift med. På denne måde kan firmaet måske bestå som et Filippinsk selskab, uden at jeg står som ejer. Hun er med på ideen men hun frygter korruptionen i Filippinerne, og så har hun ingen ide om hvor man skal henvende sig, hvem der kan klare de nødvendige papirer, regnskab osv. et alternativ er at jeg flytter til Spanien - lever billigere - har kæresten i nærheden, bliver gift i Spanien, og driver virksomheden (Danske kunder) fra Spanien.

...eller, noget hélt, hélt andet?

Men tanke og ide er jo én ting - realisering er en anden ting...

Hvordan skal man agere i sådan en situation?
Hvad skal der skaffes økonomisk for at kunne agere?

Og hvis man nu f.eks. laver en konstellation hvor firmaet bliver filippinsk, jeg flytter til Spanien, lejer en lejlighed dér, men vil drive virksomheden videre som Dansk - er det så overhovedet muligt? Og hvilke administrative og formelle detaljer skal man tage højde for?

Ja, det er faktisk en ret trist historie, men intet er afgjort endnu. Og ja, der er mange spørgsmål her... jeg ved det...

Der mangler sikkert masser af nødvendige facts ovenfor, men så må i spørge.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:51

Supertankeren:

Skal jeg lukke firmaet (en enkeltmandsvirksomhed), og dermed gå på kontanthjælp med den konsekvens at jeg heller ikke kan blive familiesammenført og dermed reelt opgiver både kvinde og firma.

Dette lyder som en rigtig dårlig idé for alle parter, så det ville absolut ikke være en løsning at anbefale.

Supertankeren:

...eller skal jeg "give" det til min filippinske kæreste som jeg forhåbentligt snart kan blive gift med. På denne måde kan firmaet måske bestå som et Filippinsk selskab, uden at jeg står som ejer. Hun er med på ideen men hun frygter korruptionen i Filippinerne, og så har hun ingen ide om hvor man skal henvende sig, hvem der kan klare de nødvendige papirer, regnskab osv.

Er idéen med overdragelsen, at du så kan bibeholde firmaet, men alligevel modtage kontanthjælp? I så fald skal virksomheden drives under ulovlige forudsætninger. Dette vil jeg absolut heller ikke anbefale.

Supertankeren:

Et alternativ er at jeg flytter til Spanien - lever billigere - har kæresten i nærheden, bliver gift i Spanien, og driver virksomheden (Danske kunder) fra Spanien.

Lyder indtil nu, som din mest fornuftige løsning, selvom den indbefatter en ret stort omvæltning af dit liv og levevis. Hvis du er indstillet på, at dette kan fungere, og hvis du rent økonomisk og praktisk kan se, at det hænger sammen, så er det måske ikke en tosset idé.

Supertankeren:

Og hvis man nu f.eks. laver en konstellation hvor firmaet bliver filippinsk, jeg flytter til Spanien, lejer en lejlighed dér, men vil drive virksomheden videre som Dansk - er det så overhovedet muligt? Og hvilke administrative og formelle detaljer skal man tage højde for?

Hvis du vil bo i udlandet, men drive virksomhed i Danmark, så skal du overveje at stifte et selskab. Det lyder dog ikke til, at din økonomiske situation er til, at stifte eksempelvis et ApS. Et alternativ kunne være et SMBA, men det kræver mindst to ejere, og så øger du risikoen i hele konstruktionen.

Jeg kan ikke se fidusen i at drive det igennem et filipinsk firma. Det mest fornuftige er nok at holde det hele i Spanien, og drive det via et spansk firma.

Supertankeren:

...eller, noget hélt, hélt andet?

Har du overvejet at tage et job på deltid i Danmark?

Det skal ikke være noget stort og fornemt job, men et, hvor du kan tjene lidt ind, så du holder skindet på næsen indtil din virksomhed ghiver flere kunder. Du kunne sætte en grænse, og sige, at hvis virksomheden ikke gør, at du kan opsige dit deltidsjob om eks. 1 år, så skal du genoverveje hele din situation.

Din situation kræver, at du virkelig får gennemtænkt de forskellige scenarier, da det har store konsekvenser for dig/jer, alt efter hvilken løsning du/I vælger. Det er umuligt for os i forummet at gennemskue hele jeres situation, og dermed give de rigtige råd, så jeg kan kun anbefale, at du får beskrevet de forskellige løsningemodeller, og får dem talt godt igennem med din kæreste, og evt. familie og venner, som kender jer.

Derudover bør I fokusere på de økonomiske konsekvenser af jeres valg, og få belyst i nogle budgetter, hvordan de forskellige scenarier forventes at påvirke jeres økonomi.

Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 13:09

Martin E. Jensen:

Er idéen med overdragelsen, at du så kan bibeholde firmaet, men alligevel modtage kontanthjælp? I så fald skal virksomheden drives under ulovlige forudsætninger. Dette vil jeg absolut heller ikke anbefale.

Havde nok ikke rigtigt tænk den tanke til ende. Du har ret. det er et NO GO!

Martin E. Jensen:
Lyder indtil nu, som din mest fornuftige løsning, selvom den indbefatter en ret stort omvæltning af dit liv og levevis. Hvis du er indstillet på, at dette kan fungere, og hvis du rent økonomisk og praktisk kan se, at det hænger sammen, så er det måske ikke en tosset idé.

Liv: Check!
Levevis: Check! (bare de har kaffe...)

Økonomisk.... tjahh, først er det jo noget med at vide hvordan det foregår "dernede". har hørt at man nemt og billigt kan leje en lejlighed... og så er det vel bare at gøre det, komme afsted og i arbejdstøjet...

...men der opstår et andet issue... det tekniske... dansk telefonnummer osv... Anybody ?

Martin E. Jensen:

Hvis du vil bo i udlandet, men drive virksomhed i Danmark, så skal du overveje at stifte et selskab. Det lyder dog ikke til, at din økonomiske situation er til, at stifte eksempelvis et ApS.

Korrekt!

Martin E. Jensen:
Et alternativ kunne være et SMBA, men det kræver mindst to ejere, og så øger du risikoen i hele konstruktionen.

SMBA ville jo være muligt hvis jeg bliver gift og får "konen" med på den (Check!). Det synes jeg egentlig lyder meget naturligt ???

Martin E. Jensen:
Jeg kan ikke se fidusen i at drive det igennem et filipinsk firma.

Ok, den dropper vi!

Martin E. Jensen:
Det mest fornuftige er nok at holde det hele i Spanien, og drive det via et spansk firma.

Det kunne jeg leve med... lige med én detalje... mine kunder er Danske, vil handle dansk, vil tale dansk, faktureres dansk... Jeg kan ikke lide tanken om fakturering fra en spansk selskab til de danske kunder. Men det er da klart at jeg med tiden forsigtigt vil bevæge mig ud på det store internationale marked og så er det nok en anden sag...

Martin E. Jensen:
Har du overvejet at tage et job på deltid i Danmark?

Det har jeg i den grad overvejet - og gjort, men mistet igen. Dels pga. mit fokus og hjerte ligger i firmaet. Og dels fordi det simpelthen ikke gav mening rent økonomisk gik for 36 kr i timen efter omkostninger... Og senest er den egentlige grund helt enkelt at jeg ikke kan finde noget deltidsjob der matcher en profil som min... men vil gerne!

Martin E. Jensen:
Det skal ikke være noget stort og fornemt job, men et, hvor du kan tjene lidt ind, så du holder skindet på næsen indtil din virksomhed ghiver flere kunder. Du kunne sætte en grænse, og sige, at hvis virksomheden ikke gør, at du kan opsige dit deltidsjob om eks. 1 år, så skal du genoverveje hele din situation.

Er helt med, men de jobs hænger ikke på træerne. Jeg kunne sgu ikke engang få job på en Statoiltank som tilkaldevagt... Der er stor konkurrence for tiden... og tiden går...

Martin E. Jensen:
Din situation kræver, at du virkelig får gennemtænkt de forskellige scenarier, da det har store konsekvenser for dig/jer, alt efter hvilken løsning du/I vælger.

Det må man bestemt sige ja til...

Martin E. Jensen:
Det er umuligt for os i forummet at gennemskue hele jeres situation, og dermed give de rigtige råd, så jeg kan kun anbefale, at du får beskrevet de forskellige løsningemodeller, og får dem talt godt igennem med din kæreste, og evt. familie og venner, som kender jer.

Den del skulle vist være ret afklaret. Når det handler om at bane vejen i kærlighedens navn, så er kompromiserne nemmere at indgå...

Martin E. Jensen:
Derudover bør I fokusere på de økonomiske konsekvenser af jeres valg, og få belyst i nogle budgetter, hvordan de forskellige scenarier forventes at påvirke jeres økonomi.

Jeg vil udarbejde forskellige budgetter!

.... hvad med Sveriges modellen, hvis jeg simpelthen flytter til Sverige... Igen, her er det firmaets kontakt til kunderne pr. telefon (Dansk telefonnummer) og fakturering fra Dansk firma, der bliver udfordringen... ??? Kæresten tager uanset hvad til Spanien, men det kunne hun så gøre i 6-12 mdr. mens jeg indretter mig i sverige privat og ang. virksomheden. Hér det primært det administrative der bekymrer mig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:46

Køb et dansk SKYPE-nummer!!!

Nu ved jeg ikke hvad du handler med og hvad din salgskanal er, men hvis du eksemeplvis handler via internettet skal du være opmærksom på reglerne omkring fjernsalg, hvorefter du alligevel skal registreres i Danmark, hvis du sælger for mere end 270.000 kr.

/Henrik

Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 20:26

Jeg har haft kikket på SKYPE løsningen, og har faktisk også haft det tidligere. Min erfaring var at det ikke reelt virker med mindre man virkelig har en kraftig Internetforbindelse, jeg mistede simplelthen forbindelsen for ofte. Nu ved jeg ikke om Skype telefoner gør nogen forskel.

Jeg handler med virtuelle varer der købes via. webshop/tilbud, og leveres online, der er intet personligt fysisk/salg, kun online/telefon.  De fysiske varer der sælges udgør ca. 10% og leveres via. dropshipping/AB-Lager direkte til slutkunden.

Jeg hører dig sige at jeg som Dansk statsborger i Spanien eller Sverige i princippet blot skal henvende mig ved SKAT og ændre min personlige adresse. Det skal siges at firmaadresse er registreret på en virtuel postadresse som sender post videre til mig på min private adresse.

Så det er vel blot fjernsalg som du nævner at jeg skal tilknytte den eksisterende virksomhed ?  

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 15:17

Henrik Koudahl:

Køb et dansk SKYPE-nummer!!!

Ja, eller bare tilknyt et almindeligt fastnetnummer til en IP-telefon. Se udbydere her:
http://www.ipguide.dk/udbydere/telefoni

IP-telefoni virker super godt, og jeg har brugt det en del gange fra Bulgarien. Kunderne ringede på dansk nummer, men telefonen ringede i Bulgarien. Alle betaler kun almindelig telefontakst. Hvis du ringer til kunder i Danmark fra din "danske" IP-telefon, så koster det også almindelig takst.

Hvis man skal rejse et nyt sted hen, så tager man bare telefonen med sig, og sætter den i en internetforbindelse dér, hvor man ankommer. Så fungerer den som normal telefon igen.

Kvaliteten finder jeg god, også selvom forbindelsen ikke er super hurtig.

Første gang jeg brugte denne løsning var i Bulgarien i 2004, og allerede dengang var forbindelsen god (selv ved lav hastighed på nettet).

Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 15:25

Hmmm, vigtige oplysninger!!! det virker måske banalt, men det er jo helt centralt for at man kan få det hele til at fungere på en ordentligt og troværdig måde. Tak for tip og råd. Jeg vil se nærmere på IP-telefoni.

Tilmeldt 27. Jul 12
Indlæg ialt: 379
Fra  Dansk Linkbuilding Skrevet kl. 22:04

Henrik Koudahl:
reglerne omkring fjernsalg

Hej Henrik

kan du fortalle lidt mere omkring disse regler?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)