Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opfindelse - hvordan griber jeg det an...?!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Amino's !

Jeg har kommet på en go' idé for et års tid siden og har siden gået og "udviklet" lidt på den. Jeg kan naturligvis ikke sige ret meget konkret omkring min idé, men kan afsløre, at det er en ny opfindelse indenfor håndværker faget, nærmere betegnet en helt ny idé til et stykke værktøj, som er MEGET brugt i hele verden hver dag. Der er uden tvivl et kæmpe marked for netop dén her 'ting' og vigtigst af alt, så har jeg aldrig set eller hørt om en sådan før, har heller ikke kunnet google mig til noget der ligner overhovedet. Her er tale om et stykke værktøj som er ret belastende for led/muskler i daglig brug og det er netop her jeg har opfundet et rigtig godt alternativ, som er MEGET ergonomisk og helt sikker vil fjerne slitage af led, i det daglige og ikke mindst på sigt...

Det var lidt om min idé, men nu kunne jeg godt tænke mig at høre lidt råd omkring hvordan jeg griber sådan noget her an. Som jeg tænker det, er der flere forskellige måde man kunne gribe det an på:

Én ting kunne jo være, at man får lavet en prototype, evt. får tegnet et patent på idé'en og får sat den i produktion i fx Kina (ved godt at patent er røv og nøgler i Kina). Så får man lavet en helvedes masse og går så igang med at markedsføre og sælge dem herhjemme, samt i udlandet.

En anden måde kunne være, at tage kontakt til en stor international producent af ovennævnte type værktøj, får dem til at underskrive en hemmelighedserklæring, introducerer dem for idéen og sælger den til dem, mod en slags royalty, hver gang de sælger ens produkt.

Jeg aner som sagt intet om hvordan man griber sådan noget her an og jeg ville jo nødigt ende med, at en producent stjæler min idé og jeg intet kan stille op overfor det. Det idelle ville nok være at sælge ideen og så får royalty af de, forhåbentlig, millioner solgte emner.

What to dooooo...?? :)

Tilmeldt 21. Oct 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:01

Er der så nogen som kender et forum, som kan være behjælpelige med info omkring hvordan man griber sagen an...? :)

På forhånd tak!

Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 20:41

Hej 8900Randers

Jeg solgt en opfindelse direkte til et større firma. Jeg indsendte en patentansøgning til 3000 kr, og den medbragte jeg til det første møde. Forinden havde vi lavet en slags hensigtserklæring der ridsede nogle betingelser op. Det økonomiske må man dog forhandle sig frem til bagefter.
Jeg kunne aldrig selv drømme om at køre et patent igennem og så producere. Jeg har nok hørt for mange skrækhistorier om folk der går økonomisk kolde allerede i patent-fasen.
Når man har indsendt patentet har man såvidt jeg husker 1 år til at søge i andre lande også, og man kan også i de første måneder efter ansøgningen tilrette den. Men alt det bør du overlade til køber af din patentansøgning. Det er vigtigt at du i ansøgningen sørger for at dække så mange muligheder og varianter ind som muligt. Og så er det iøvrigt ikke så svært som man kan frygte.
Selvfølgelig er du sårbar når du først har præsenteret et firma for ideen, men på den anden side skal du heller ikke blive "paranoid", der findes også mange eksempler på gode ideer der aldrig kom videre pga det.
Så bare fat tastaturet og sats 3000 kr, når først du har prøvet det een gang kommer der sikkert flere ideer.
Og husk at selv de bedste har en succesrate på under 1/10 af deres ansøgninger.
Og så er et godt patent ikke nødvendigvis genialt, men økonomisk bæredygtigt.

vh
Finn

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 22:52
Hejsa, har stået i samme situation, du kan få gratis hjælp til den del, hvor de hjælper dig med kontakter osv. helt gratis, da det er med i statens vækstpakke. klik ind på opfind.nu
Iøvrigt går jeg ud fra du komme fra randers området 8900, vi er nogle stykker der har startet et netværk for iværksætter, har du ikke lyst til at deltage. Send mig et pb, med din mail så kontakter jeg dig, med en invitation til næste møde.

Med venlig hilsen

Nikolaj
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:02

Kære 8900Randers,

Det lyder spændende med din opfinderidé. Du skal være velkommen til at prøve den af hos os i Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut.

Vi er sat i verden for at hjælpe private opfindere med at nyttiggøre deres opfindelser, hvis der er et godt belæg for det. Det koster ikke noget. Vi er finansierede af statslige midler. Og har i øvrigt drevet opfinderkontor i næsten 40 år.

Er det nyt - kan det sælges?

Det typiske enhver opfinder skal afklare er, om ideen rent faktisk er så ny og unik, som opfinder forestiller sig. Det kan du tjekke ud indledningsvist ved at søge på Google med velvalgte søgeord og lede i patentdatabaser som eksempelvis Espacenet.
Det kan du læse om under trin 2 på vores hjemmeside www.opfind.nu - hvor der også er links til patendatabaser.

Dernæst er det grundvigtigt at gøre sig klart, hvad det er for et marked, der måtte vente derude.
Det handler vores trin 3 om.

Du kan vælge at bruge os
Hvis du får lyst at bruge os som dine hjælpere, skal du oprette dig som bruger på vores hjemmeside og indsende din idé til os i formularen Din idé, som du finder under Trin 1.
Under Trin 1 er en guide til at oprette dig som bruger og udfylde formularen.

For god ordens skyld skal jeg huske at nævne, at formularen bliver sendt til et beskyttet system, som kun rådgiverne har adgang til.

Hvis du vil have lidt mere introduktion til www.opfind.nu, kan du vælge at chatte med en rådgiver. Det sker fra vores forside.

Alt godt og held og lykke med det

Anders Jørgensen, Opfinderrådgivningen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)