I følge loven må man højst få ca 50.000 i "gave" skattefrit om året af ens forældre, MEN må min far godt låne 1.000.000kr i sit hus og "skattefrit" indskyde det i min virksomhed for at supportere mig da bankerne ikke er så risikovillige pt.?
De må gi dig 58.700 HVER per år dine forældre, hvis du har både en mor og en far som skattefri gave. Beløbet skal de for at være tydelige give hver især - f.eks fra hver deres konto eller i to omgange fra fælleskonto, fra far - fra mor
Hvis det er et lån, må I så vidt jeg ved ikke samtidigt aftale, at det afdrages ved fremtidige gaver hvert år - men dine forældre må godt hvert år give dig en gave og du må godt bruge den til at betale lånet tilbage med - det må bare ikke være en del af aftalen om lånet - som er på anfording - hvilket betyder, at dine forældre til hver tid kan kræve pengene tillbagebetalt for at gøre det simpelt
Dine forældre skal så gøre sig en overvejelse hvis du har søskende, så kan arveforskud i den forbindelse komme på tale, men med 1 mio i spil ville jeg afgjort ha en advokat ind over
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis din far har et ønske om at låne din virksomhed nogen penge, så er der ikke noget der hindrer dette.
I kan lave et anfordringslån, men husk at få udarbejdet et gældsbrev således at vilkårene kommer ned på papir.
Der er også mulighed for at lave et gældsbrev der løbende nedbringes via årlige gaver fra din far (under den skattemæssige ordning med gaver mellem forældre og børn)
Der er også mulighed for at lave et gældsbrev der løbende nedbringes via årlige gaver fra din far (under den skattemæssige ordning med gaver mellem forældre og børn)
Det ville jeg undersøge først, jeg mener ikke det er lovligt at garantere gaver fremover som del af gældsbrevet - så er det ikke en gave men et afdrag. For at det skal være en gave skal det være uafhængigt at gældsbrevet - og gives - so to speak - spontant
Men check i alle fald, for jeg tror den er gal
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ok for at väre helt konkret drejer det sig om at min far skal låne 500.000DKK i sit hus og overförer dem til min virksomhed i Sverige som er et AB. Aftalen er så at jeg kun skal betale renteudgifterne det koster ham at hjemtage lånet.
Spörgsmålet er så om renteindtägterne han får fra mig kan fraträkkes de renteudgifter han får fra realkreditten i DK. (Lad os sige han får 2,5% i renteudgifter på huslånet og jeg betaler 2,5% til ham) Bliver det så omkostningneutralt for ham? (bortset fra han skylder 500K mere)
Hensigten er ikke at sparer arveafgiften, men derimod at stötte min virksomhed. så det skal ikke väre et anfordringslån i mine öjne.
Angående konkurs er pengene tabt. Min far er indstillet på at de kan tabes. Dog går firmaet rigtig godt og der er tale om investering i mere varerlager. Men igen man ved jo aldrig!
Er meget interesseret i om nogen kan svarer angående det med udligning af renter.