Jeg prøver at finde ud af hvilken forsikring, a-kasse og pension jeg skal vælge. Er der nogen som kan hjælpe mig og fortælle mig hvorfor jeg skal vælge lige dem? Vil det være en ide at få en forsikringsagent til at hjælpe mig? Lige nu er jeg medlem af HK Freelancer, men tænker på at skifte til Dana. Jeg synes det er en urskov at finde rundt i, hvad man skal vælge, så håber der er nogen herinde som kan hjælpe mig :) |
Hej Michael
A-kasse kan jeg ikke lige pege på, men hvad angår pension er det bedste efter min mening, at vælge den billigeste løsning. For at du bliver forsikret mod, at du taber din arbejdsevne og ikke kan arbejde og få indkomst, har du brug for en "tab af erhvervsevne forsikring". Den finder du billigst i Alm. Brand eller Skandia. Sørg for at indbetale minimumsbeløbet ud over forsikringen. Så er du forsikret billigst muligt. For herefter at få den billigste pensionsopsparing, vælger du en bank som Nordnet eller Saxo Privatbank. Her køber du investeringsforeningen Optimal Pension og kombinerer den med de to investeringsforeninger Maj Invest Danske Obligationer og Sparindex Global, alt efter hvilken risiko du ønsker at tage på din investering. Her spreder du risikoen på over 4.000 aktier og obligationer fra hele verden. Det giver dig lavest mulige omkostninger, og du behøver ikke bruge meget tid på det løbende. Det er opskriften givet på kortest mulig vis!
PS. Hvis du bruger en forsikringsagent vil jeg råde dig til at spørge til de omkostninger, der er for at få din pension investeret, da agenten nok vil pege på et pensionsselskab (forsikringsselskab) og ikke en bank. Med de foreninger jeg har skrevet ovenfor, kommer du ikke over 0,7 % i omkostninger af hele din opsparing. Det kan betyde 100.000'er af kroner over tid.
Venlig hilsen Rune Wagenitz Sørensen, Miranova.dk