Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapital søges til gennemarbejdet forretningskoncept med stort potentiale

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Investor søges til opstartsprojekt

Personen bag

Mit navn er Kim Lauritsen. Jeg er 33 år gammel, uddannet jurist og har herudover mere end 10 års erfaring med salg og salgsledelse i større virksomheder som Cybercity, BRFKredit og JP/Politikens Hus. På nuværende tidspunkt arbejder jeg som M&A rådgiver i et mellemstort Corporate Finance hus i København med ansvaret for et konkret forretningsområde. 

Jeg arbejder på at lancere et nyt online koncept i Danmark og senere internationalt. Konceptet retter sig mod et forretningsområde, som jeg har stor erfaring inden for. Et forretningsområde hvor der årligt bliver omsat for adskillige milliarder alene i Danmark.

Jeg er naturligvis indstillet på at ”have hånden på kogepladen” ved at opsige min nuværende stilling og kaste mig over projektet fuldtid og naturligvis ved selv at investere mine egne penge i projektet. På nuværende tidspunkt er det dog ikke mere end ca. DKK 50.000. Disse vil i først og fremmest gå til indkøb af  nødvendigt hardware, software mm. Herudover allokeres resten til markedsføringstiltag.

Konceptet

Det bærende element i forretningskonceptet er et online værktøj, der hovedsageligt består af en onlinehandelsplatform, hvor virksomheder kan sætte deres behov for en specifik "service" i udbud, så leverandørerne af denne "service" kan byde ind på opgaven og løbende ændre deres bud i takt med at andre underbyder dem. Budene vil bestå af mere end blot pris, hvorfor der skal være mulighed for at ændre mere end en af faktorerne i buddet. Det er målsætningen at hjemmesiden bliver et værktøj som brugerne benytter ofte, hvis ikke dagligt.

Konceptets indtjening baserer sig på henvisningsprovision pr. gennemført salg i stil med andre kendte online koncepter som f.eks. Just-eat og Lauritz.com.

Investeringen

Jeg søger til dette en investor, der er interesseret i at investere i et unikt opstarts projekt, og evt. er interesseret i en rolle som sparringspartner som medlem af virksomhedens bestyrelse.

For at udvikle og lancere konceptet på det danske marked kræves en investering på DKK 850.000 kr. fordelt således:

Fase 1.  

Betaling af webbureau for udvikling af hjemmeside. Betalingen er aftalt til 25 % betaling up front og de resterende 75 % betales løbende når nærmere aftalte milestones opnås. Udviklingsarbejdet forventes samlet at tage 4 måneder, hvorefter konceptet vil være klar til lancering

Investering i fase 1 i alt DKK 350.000,-

Fase 2.           

Lancering af konceptet vil ske så snart hjemmesiden er udviklet, testet og fejlrettet. Omkostningerne i Fase 2 er udelukkende til salg og markedsføringstiltag, det første år. Det er herefter forventningen at     driften giver overskud og kan finansiere yderligere organisk vækst i moderat tempo. 

Investering i fase 2 i alt DKK 500.000,-   

Fase 3.           

Efter lancering og etablering af overskudsgivende drift, vil der foreligge et godt beslutningsgrundlag for overvejelser om hvorvidt, der skal investeres i yderligere væksttiltag såsom udbredelse af konceptet til andre europæiske markeder.

Potentialet

Med udgangspunkt i en investering på 850.000 kr. og herefter organisk vækst finansieret af driften, er der budgetteret med et EBIT på ca. DKK 5 mio, i år 5 efter lancering.

Potentialet er dog langt større såfremt, der opnåes en plads som etableret spiller i Danmark, og erfaringerne herfra, sammen med yderligere kapitaltilførelse, bruges til international ekspansion mod markeder såsom England og Tyskland.

Jeg har udarbejdet en forretningsplan med budgetter, der beskriver konceptet og bør give det fornødne grundlag til at vurdere potentialet i investeringen.

Herudover er også udarbejdet en kravspecifikation, der beskriver den webapplikation / hjemmeside, der skal udvikles. Dette dokument giver samtidig et godt indblik i konceptet.

Begge dokumenter fremsendes til interesserede investorer når tiden er moden til det.

Er du interesseret?

Er du på baggrund af ovenstående interesseret i at høre nærmere vedr. projektet og har du mulighed for at investere DKK 850.000,- i et opstartsprojekt, hører jeg gerne fra dig enten via min mail kwlauritsen@hotmail.com eller via en privat besked her på Amino.

Endelig vil jeg gerne understrege at jeg har respekt for andre folks penge, hvorfor jeg naturligvis vil behandle en eventuel investering, som var det mine egne penge. Dette indebærer at en investering i konceptet udelukkende vil gå til at styrke virksomhedens drift og vækst og ikke til indretning af flotte kontorfaciliteter mm.

Med venlig hilsen

Kim Lauritsen

Tilmeldt 5. Dec 07
Skrevet kl. 14:32

"Trykker lige F5"

Fra Østbirk
Tilmeldt 19. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Fra  DAH Planning & Analysis ApS Skrevet kl. 11:39

Hej Kim,

Her lige en kort kommentar.

Ideen lyder fin...måske lidt som amino.dk Smile

Jeg er ikke jurist, men det som jeg har lært mig gennem investering er, at det er pengene der bestemmer ejerforhold. Dvs. at du med dine 50.000,- vil komme til at eje lidt over 5% af det firma, som etableres for at eksikvere din idé...men mindre du havde regnet med at du selv starter et selskab og så sælger X% til en given værdi, hvilket vil sige at du bliver den lyklige ejer at pengene og ikke det selskab som skal eksikvere din idé.

Som jeg ser det, mangler du lidt omkring dine tanker for hvordan et partnerskal skal stykkes sammen.

Daniel Højer

Tilmeldt 5. Dec 07
Skrevet kl. 13:14

Hej Daniel

Tak for dit indlæg. Ideen bliver ikke en konkurrente til Amino :-) 

Du har ret i at jeg ikke har beskrevet noget om hvordan jeg ser fordelingen af ejerandele efter en investering.

Dette er helt bevidst, da jeg ser dette som et punkt i forhandlingerne når jeg er kommet i konktakt med den eller de relevante investorer, der er på baggrund af at have gennemgået forretningsplan mm. er interesseret i at investere i mit projekt.

Jeg er ikke helt enig i din betragtning omkring fordeling af ejerandel, da det efter min erfaring ikke udelukkende er pengene, der bestemmer ejerandelene. Andre faktorer såsom arbejdsindsats, aflønning, udlodning af udbytte og øvrige vilkår  fremadrettet spiller også en rolle. Jeg er dog realistisk og klar over at jeg vil være nødsaget til at afgive en betydelig ejerandel, til investor, men som sagt vil jeg gerne holde mine tanker omkring denne del til en konkret forhandling med investor.

Med venlig hilsen

Kim

Fra Østbirk
Tilmeldt 19. Oct 11
Fra  DAH Planning & Analysis ApS Skrevet kl. 14:21

Hej Kim, har du fundet en investor?

Og undskyld der sene svar, det er først nu jeg ser jeg har en "innover".

Daniel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:36

Hej Daniel

Det er rigtigt Daniel at det er pengene som generelt bestemmer ejerforholdet. Men Kim kommer jo med ideen som har en værdi der også skydes ind i selskabet. Ovenidet så er det ikke nogen god ide at lade Kim kun eje 5%. Det har hverken investoren eller Kim nogen interesse i. For dermed er incitamentet for Kim for at gå selvstændig jo forsvundet i mine øjne. Så hellere holde fast i sit faste arbejde fremfor at gå med til 5%. Ovenidet... sagt at bitter erfaring: blot fordi man har penge behøver man ikke ha forudsætningerne for at køre eller lede en virksomhed!. Af samme årsag skal man ikke blot lade en anden overtage majoriteten i sin ide/virksomhed. Det er Helt misforstået hvis man tror at blot fordi man har penge at man så "naturligvis" skal have både majoriteten eller har forstand på at køre en virksomhed eller sidde i dens bestyrelse. I stedet bør investoren indsætte en person med forstand på den branche eller anden som han har tillid til, hvis han ikke selv har.

Jeg ønsker dig held og lykke Kim og håber at du lykkedes med projektet.

Med venlig hilsen

Per

Fra Østbirk
Tilmeldt 19. Oct 11
Fra  DAH Planning & Analysis ApS Skrevet kl. 15:31

Hej Per,

Jeg er enig i, at det at have penge ikke betyder man kan lede et firma og at ejer andelen betyder meget for interessen fra idémanden og dermed også for firmaets fremtid.

Jeg har tidligere været ved at købe et firma, hvor jeg fik at vide, at det er pengene der definere ejerforhold. Jeg blev kontaktet af en med et godt koncept, som jeg var villig til at skyde penge i, men fordi hans revisor påstod at ”Penge = ejerforhold” så skulle jeg oprette et selskab som så købte konceptet så skulle han købe en specifik ejerandel af mig, hvorefter vi begge skulle skyde penge ind i det nystartede firma.

Kort beskrevet: Jeg opretter et ApS (160.000). ApS køber koncept (160.000). Koncept sælger køber 50% (80.000). Anpartshaver indskyder kapital (2x80.000).

Denne konstellation som for mig virker helt forkert har gjort at projektet stadigvæk er et uprøvet koncept. Har jeg så fået forkert rådgivning?

Mine erfaringer er meget begrænset da jeg kun har etableret ét firma og ”købet” et andet firma (døende firma, hvor jeg oprettede et nyt firma og købte det døende firma projekter, medarbejder og materialer). Uden erfaringer var det min eneste måde at vide jeg ikke købte en masse som de havde glemt at skrive med småt J

Daniel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:00

Hej Daniel

Jeg skal ikke kunne sige om du har fået forkert rådgivning men den model du fortæller om er en måde at gøre det på ud af mange. Han beder i mine øjne dig om at oprette selskabet fordi han ikke selv har pengene. Havde han haft pengene, så var det typisk ham som havde oprettet selskabet og dig der havde købt sig ind ved at han solgte x antal anparter af dig. Men det at aktiver og immerterielle rettigheder købes fra et døende firma som du kalder det, er meget normalt og ikke noget forkert i som udgangspunkt uden dog at vide de nærmere omstændigheder til årsagen til at det døende firma ikke kunne gå.

Hvis du havde haft god indsigt i regnskaberne og konceptet og tjecket personerne af, så det var ok, så var det vel ikke så meget hvorvidt der stod noget med småt, men mere om du følte du stolede på de personer som ønskede at sælge dig deres ide og anpart i selskabet.

Mvh

Per

Tilmeldt 5. Dec 07
Skrevet kl. 18:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Daniel

Tak for din besked. Det er lykkedes mig selv at finansiere første fase på de 350.000,- kr. ved at lade webbureauet få en ejerandel som en del af deres betaling og ved at rejse yderligere ca. 100.000 kr. af mine egne penge så jeg ialt skyder ca. 150.000 kr. i projektet.

Herudover har jeg fundet en investor til fase 2, der vil skyde minimum 300.000 kr i projektet. Mit mål for fase 2 var 500.000 kr., men det kan lade sig gøre at lancere konceptet for de 300.000. Det bliver bare i et andet tempo end oprindeligt forudsat.

Jeg er forsat interesseret i at tilknytte investorer til projektet, så hvis du er interesseret i projektet som potentiel investor tager jeg gerne en mere detaljeret dialog omkring dette. 

Med venlig hilsen

Kim  

Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:04

Hvorfor kan andre ikke nemt kopiere dette koncept?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)