Hej Amino brugere, I sommers fandt jeg en producent af briller, som ikke forhandles i Norden. Jeg har skrevet med designeren, som gerne vil tilbyde mig forhandlingsretten i DK, Sverige og Norge. Jeg har aldrig startet virksomhed før, så jeg håber der er nogle herinde der kan hjælpe mig godt fra start: Mine spøgsmål er i første omgang: 1. Hvilken virksomhedsform skal jeg vælge til denne type forretning (Jeg har overvejet en holding/APS konstellation) - Vil gerne høre jeres mening og hvordan og hvor man nemmest registrerer sig (gerne online). 2. Distributør vs. agent. Jeg har opbevaringsplads, så jeg kan føre et mindre lager lokalt i DK, men er dette vejen frem eller hvordan griber man det an ved opstart? Jeg ønsker at sælge brillerne til erhvervskunder i Norden, som kan sælge dem til private fra deres butikker. 3. Jeg har selv købt et par af de briller, som jeg ønsker at videresælge til butikker i Norden. Jeg gav ca. 600 DKK for dem i udlandet, hvilket de formentligt også kan købes for via nettet. Hvordan skal prissætning være når man bliver agent/distributør (kost, salg, profit) Her tænker jeg på, hvad min pris hos producenten bør være (når salgsprisen er 600 DKK), så jeg kan opnå profit ved videresalg, og mine kunder skal selvfølgelig også kunne opnå den ønskede profit, så de er interesseret i at sælge dem i deres butiker. Jeg er klar over, at der ikke er et entydigt svar til dette spørgsmål da det kræver forhandling med flere parter, men vil gerne have nogle gode råd/guidelines fra jer som kender lidt til det, så jeg kan få et billede af hvad der er realistisk. Når jeg har skrevet min forretningsplan og fået kontraktoplæg fra producenten, har jeg sikkert mange flere spørgsmål :-) På forhånd tak for jeres hjælp. Hilsen Philip |
Hej Phillip,
Det er nok ikke noget man bare lige kan svare på, og egentlig burde du nok også have overvejet nogle af de her ting før du gik igang, men jeg har lige lavet en plan for et produkt til cykeler (men ellers samme) så du kan lige få lidt på den baggrund.
1) lav et ApS ikke noget at diskutere, du skal have fat i en advokat der kan hjælpe dig, og så skal du huske at understrege at du skal registreres til import/eksort. Der er nogle herinde der kan og ellers er google din ven.
2) Det kommer jo temmelig meget an på hvor store mængder du regner med at sælge hvor hurtigt butikkerne skal kunne bestille det hjem. Fordelen ved at have et stort lager er selvfølgelig at du lynhurtigt kan få udsolgte varer ud i butikkerne, ulempen er at du skal betale for et lager og (vigtigtst) at du skal binde kapital i et stort varelager...penge der måske kunne bruges bedre. Nu fylder briller jo ikke alverden, så jeg ville nok have et rimeligt sortiment liggende hvis det var mig, men det kommer jo an på hvilke aftaler du laver med butikkerne.
3) hvad brillerne skal koste er jo sådan set noget af det første man skal have på plads, jeg har ikke arbejdet ret meget med optikkere så det bliver lidt et skud i togen:
Hvis prisen skal være 600kr i butikken kan vi starte med at trække momsen fra 120kr, dvs at butikkerne sælger den for 480kr, af de 480kr skal de have et db på mindst 100% (og det er virkelig det mindste) så det betyder at du maksimalt kan forlange 240kr plus moms. Og til den pris skal du nok være indstillet på at acceptere at tage ikke-solgte varer retur og andre rigtig gode services... og hvis det skal være meget atraktvit for butikken at sælge dine briller frem for alle de andre de har på lager tror jeg også du skal væsentlig længere ned, måske nærmest det halve. altså ca 120-150 kr plus moms.
bare mine 5 cent.
S