|
Vores mål er helt klart: vi vil udviklen skolen til kommunens absolut bedste skole; vi er i forvejen den absolutte nummer 1 i popularitet (men det er ikke ensbetydende vi er de bedste.. endnu!). Så i bestyrelsen har vi givet håndslag på at gå efter den målsætning - og jeg bilder mig ind at jo bedre en skole vi har, jo bedre rustet er vores børn til udfordringer når de går ud af 9. eller 10. klasse og skal overveje fremtiden; uddannelse. Men samtidig må jeg jo så samtidig konstatere at alle de største iværksættere vi har - ihvertfald en lang række af dem - også på det lokalkendte niveau - jo aldrig har fuldført egentlige uddannelser (inklusive mig selv), men alligevel klare sig formidabelt; af det udleder jeg to ting: Dels må uddannelserne ikke være interessant nok eller fyldestgørende nok - og i sidste ende ikke af stor betydning for "iværksætter-genet". MEN jeg er samtidig sikker på at sin egentlige folkeskole gang er med til at forme de absolutte grundlæggende ting for at klare sig i livets udfordringer. Jo bedre det udgangspunkt er, jo bedre stillet er de kære børn; unge mennesker. For iværksætteren i sig viser jo tydelige tegn allerede i en tidlig alder; jeg er sikker på at alle iværksættere herpå Amino har syslet med et eller flere projekter allerede da de gik i skole - og ikke først i en "sen alder" er kommet på tankerne om det at være sin egen herre (med mindre man har været afskåret fra at "få lov til" at være en lille iværksætter; indflydelse fra forældre der kun tænker på at forme deres børn til liv som lønmodtager). Hvor vigtig er skolernes betydning for iværksætteri? Jeg tror bestemt skolen er en faktor - som i den grad kan være rugekasse for gode ideer; fremme iværksætteriet senere i livet. MVH |
Men samtidig må jeg jo så samtidig konstatere at alle de største iværksættere vi har - ihvertfald en lang række af dem - også på det lokalkendte niveau - jo aldrig har fuldført egentlige uddannelser (inklusive mig selv), men alligevel klare sig formidabelt
Det kan siges meget simpelt, det var en anden tid, jeg tror virkelig ikke at man kan ret meget i dag, som et ungt menneske, hvis man ikke har uddannelsen i orden. Men det er jo så igen noget jeg tror.
Hvor vigtig er skolernes betydning for iværksætteri?
Jeg tror faktisk ikke skolens betydning er så stor, lige nu, men jeg ville da håbe at den bliver større, jeg syntes at skolen i dag, slet ikke oplyser at man kan blive selvstændig, og slet ikke opfordere til noget innovativt (det kan så også være at det er fordi jeg havde nogle vildt inkompetente underviserer, som ikke have fået ny viden i de sidste 20 år, og som virkelig burde være blevet udskiftet, eller bare have udskiftet deres gamle gule ark), i den skole jeg gik i forventede man faktisk at eleven havde en drøm om at bare få et "alm job" . Derfor tror jeg mere, at det er hjemmet der er med til at få folk allerede i en ung alder til at intressere sig for egen virksomhed.
Bliv gratis medlem
.
.