Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken selskabsform skal jeg vælge?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Vi er tre der sammen vil starte et nyt selskab. Bag ved dette selskab vil vi naturligvis gerne hver især have et andet selskab med 1/3 ejerandel i det nye selskab. De to andre har et eksisterende selskab de kan bruge, men jeg mangler. Hvilken selskabsform vil I anbefale mig at vælge og hvad skal jeg være opmærksom på ift. dette og hvordan er det smart vi opretter det nye selskab??

På forhånd tak

Kleinstrup

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 15:32

Hej Kleinstrup.

Har du pengene så vil jeg anbefale et holding selskab, som så styrer jeres selskab sammen.

Det er den konstruktion jeg selv har brugt, som iflg. revisorer giver det optimale. Også den konstruktion jeg ofte ser andre store selskaber bruger.

Tilmeldt 3. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:37

Hej Kleinstrup

For at kunne give dig et fyldestgørende og meningsfyldt svar på dit spørgsmål, kræver det adgang til en del flere oplysninger om dine/jeres konkrete forhold og planer.

Som eksempel kan blot nævnes, at der skal tages stilling til nogle af følgende spørgsmål:

1) Hvad skal jeres fælles virksomhed lave, herunder om der er særlige risici forbundet med den pågældende drift?

2) Hvilken kapital har I til rådighed ?

3) Er der nogle specielle skattemæssige behov/ønsker hos en eller flere af jer, som der skal tages hensyn til ?

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker en mere konkret sparring om valget af selskabsform end den, som kan gives i dette forum.

I første omgang kan du eventuelt orientere dig på følgende side, der indeholder en generel beskrivelse af nogle af de overvejelser, der kan være relevante at gøre i forbindelse med valg af selskabsform.

Mvh Peter

Tilmeldt 3. Oct 11
Skrevet kl. 15:38
Tilmeldt 10. Oct 11
Skrevet kl. 15:46

Tak, den læser jeg lige op på og kommer måske tilbage med flere spørgsmål! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:48

Hej.

I kunne overveje et SMBA, som ikke kræver kapital.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 15:48
Jeres fælles selskab bør være et juridisk selvstændigt selskab, hvorvrd de enkelte parters risiko begrænses.

Som jeg forstår dit spørgsmål er det andet selskab som du påtænker at stifte selv et holdingselskab.

Der er nogle skattemæssige fordele i at have et holdingselskab, men hvorvidt du skal stifte det nu, eller evt kan vente (for at spare på udgifterne til lovpligtig revision bl.a) beror på en konkret vurdering. Dette kunne du få klarlagt ved at tage kontakt til en skatterådgiver/revisor.
Tilmeldt 10. Oct 11
Skrevet kl. 16:04

Super, -umiddelbart skal der så laves to ApS selskaber. Et holding som er mit eget og et til det nye selskab som beskæftiger sig med en web platform. Der er ikke brug for nogen egenligt kapital i web selskabet da vi selv kan lave det hele.

Så skal vi vel "bare" have lavet en aftale mellem holding selskaberne omkring ejerforholdet og nogle vedtægter.... Kan disse også findes nogen steder i en standart formular??

Tilmeldt 10. Oct 11
Skrevet kl. 16:13

Hvis jeg opretter et S.M.B.A som Holding selskab så kan jeg slippe for de 80.000kr indskud i holding selskabet, men skal så alligevel have 1/3 af 80.000kr op til det ApS vi laver web selskabet i. Disse penge ville jeg jo ellers kunne tage fra holding selskabet hvis det var et ApS.

Så det handler om jeg kan "spare" ca. 50.000kr ved at lavet et S.M.B.A som holding, men er der ikke også ulemper ved denne type ift. et ApS eller ??

Tilmeldt 3. Oct 11
Skrevet kl. 16:26

En holdingselskabsstruktur er jo umiddelbart den løsning, der ofte ses anvendt i denne situation.

Hvis valget falder på denne løsning, har du helt ret i, at du skal have stiftet dit holdingselskab (stiftelsesdokument + vedtægter) og lavet en ejeraftale mellem de tre holdingselskaber, der skal eje det fælles driftsselskab. Netop ejeraftalen bør I tale godt igennem og sikre at en lang række relevante forhold er drøftet igennem og reguleret. Eksempelvis kan nævnes forhold som:

- Forkøbsret, køberet, medsalgsret- og medsalgspligt ved overgang af anparter i driftsselskabet og ændringer af ejerforholdene til jeres holdingselskaber

- Hvordan og med hvilket flertal skal I kunne træffe beslutninger i driftsselskabet ?

- Hvordan skal ledelsen i driftsselskabet sammensættes ?

- Du skriver, at I selv kan lave det hele i webselskabet. Jeres indbyrdes arbejdsindsats og arbejdsforpligtelser mv. bør også reguleres i ejeraftalen, herunder ansættelsesforhold i selskabet og løn.

- I hvilket omfang skal I have adgang til at involvere jer i andre projekter.

En standardejeraftale kan danne et fint udgangspunkt for jeres drøftelse, men I bør sørge for at tilpasse ejeraftalen til jeres konkrete forhold.

Held og lykke med projektet

Peter

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)