Jeg arbejder pt. på at starte en virksomhed med salg af hestefoder fra Irland til forhandlere rundt omkring i DK. Jeg er temmelig ny i forretningsfaget, og ved derfor ikke lige hvordan og hvorledes med moms osv. Skal jeg betale moms til Irland + pålægge dansk moms på varene? Hvad med moms af fragt?
Da det kun er salg b2b siden du skriver til forhandlere, vil det være køberen som skal angive moms, en såkaldt reverse charge. Angående fragten kommer det lidt an på hvordan du sælger, tænker her på om det skal fragtes i en kæmpe lastbil hvis det er 2 paller etc. Ofte vil du som sælger/eksportør sælge varen FOB Dublin, det betyder at du sørger for at varen leveres uden beregning til havnen i Dublin / eller hos fragtfirmaet. Men sælger du mindre kvanti til hver enkelt forhandler, så kunne det måske være interessant som salgs parameter være at du sørgede for transporten direkte til forhandleren.
Der er flere fragtfirma som tilbyder at du sender en palle, her har du så markeret inden du pakker pallen hvilke hundefoder som skal hvor, og når så pallen kommer til dk terminalen for fragtfirmaet, vil de åbne pallen og sende de enkelte fodersække ud til de enkelte forhandlere. Smarte med dette er at du kun skal betale for engang fragt til dk, og så en billig fragt ud til de forskellige forhandlere, men du kan sælge fragten dyrere til hver enkelt forhandler.
Du skal dog sikre dig at køberen har et gyldigt dansk moms nr, som du helt sikkert skal liste angive til de irske skatte myndigheder. Så hold styr på hvem som har købt hvad og til hvilken pris.
Mange tak for svar. Nu er det hestefoder, og ikke hundefoder ;-) Forskellen deri ligger, at ja det er paller vi snakker om, og ikke enkelt-sække. Jeg sidder pt. og grubler over lager m.m. da vi helst gerne skulle nå op på en del solgte tons/måned var det måske meget rart med eget lager, men det giver selvfølgelig en ekstra fragt regning..
mht. til momsen er dit svar altså at jeg ikke skal betale irsk moms?
Angående lager, så kan du jo godt have et lager i dk, som et fragtfirma henter foder fra og sender.
Angående irsk moms skal du ikke betale det på de varer du eksporterer/sælger til virksomheder i andre eu lande. Du skal bare liste angive det, så derfor sørg for at dine kunder har gyldige moms nr. og så skal du skrive det i dine fakturaer at de selsv skal angive momsen i henhold til et eller andet eu direktiv jeg ikke kan huske.
Men har du kunder udenfor eu, for eks. norge, så er der andre regler.
Igen, tak for svar, men kan se nu, at mit første indlæg lyder forkert, og kan give anledning til misforståelser. Sorry!
Min virksomhed vil være dansk. Hestefoderet "importerer" jeg fra produncenten i Irland (det er lidt forkert at skrive import, når det er inden for EU), og dette sælger jeg så videre til forhandlere i DK. Så spørgsmålet er jo sådan set, om den irske producent, skal svare irsk moms når han sælger b2b til DK, og min virksomhed dermed skal betale det?