Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgifter/indtægter ved rygning - FAKTA

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:
fakta er at flertallet af rygere ikke bliver syge og de gennemsnitlig betaler mere end de koster.

Hvis det er fakta, så synes jeg du skal komme med nogle kilder til hvor det står, for det tvivler jeg meget, meget stærkt på.

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fakta er det altså ikke.

Du sætter nogle tilfældige forudsætninger op og kommer derfor til et tilfældigt resultat.

Du har fokuseret på cancer og siger så, at der er et pænt beløb til overs til andre sygdomme.

Du glemmer helt hjertekarsygdommene, der i 2005 kostede 17.581 liv.

Udgiften alene til indælggelser (altså uden de afledte udgifter) var i 2005 næten 5 milliarder kr.

Disse - og en masse andre - virkelige fakta er samlet i denne publikation: http://www.si-folkesundhed.dk/Udgivelser/B%C3%B8ger%20og%20rapporter/2008/3019_2008_hjerteStatistik.aspx

Dér kan du se, hvordan fakta ser ud.

Denne artikel: http://www.business.dk/oekonomi/rygning-er-en-dyr-draeber fra 2007 gør udgiften op til 28 milliarder kr. pr. år.

- disse fakta dukkede op ved 10 minutters simpel google-søgning.

Prøv at søge lidt videre, og se, om du kan finde saglig opbakning for dine beregninger.

Venlig hilsen

Hans

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 18:38

Hvis vi antager at dine tal er korrekte og beregninger er så simple (Hvilket de jo nok ikke er), så forstår jeg stadig ikke din beregning.

Mr. A:
Der er ca. 1.5mio rygere i Danmark så de samlede sundhedsudgifter per ryger udgør 9,35mia/1,5mio= 6233kr/år

Du kan vel ikke dividere med antallet af rygere. Så antager du jo at rygning ikke giver flere cancertilfælde. Du bliver nødt til at medregne den øgede risiko.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 19:38

Som så mange allerede har gjort klart, så er det bestemt ikke fakta.

I virkeligheden vil man aldrig finde sandheden i nærværende sag, da man aldrig kan være helt sikker på årsag og virkning i samtlige sygdomstilfælde.

Men bortset fra det, så husk at være søde ved rygerne - de er her ikke så længe Devil

mvh

Jan

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 19:45

Mr. A:
Ud af 15 venner fra 20 års alderen, fik 2 cancer inden 30 den ene døde, ingen af de 2 var rygere. Er det dermed forebyggende at ryge? Nej vel? Enkelt tilfælde er ubrugelige når man kigger på helhede

Jo han røg fra 15 år alderen og jeg ved godt man ikke kan tage et enkelt tilfælde. På samme måde du ikke kan hive 2 ikke rygere ud. Men ingen ved og det skyldes pasiv eller at forælderne røg osv. 

Men ingen ved hvad dagen bringer så hvorfor tag chancen. 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 19:47

Jesper Breinxxxx

Super godt og langt indlæg, må tilslutte mig at både cigarret og fedtafgift er socialt skæve afgifter, der sammen med skattenedsættelser i topskatten øger skellet mellem rig og fattig helt vildt. Det er primært fattige der ryger og spiser fedtholdige engangsretter mv. derfor rammer det skævt.

Hans

Jeg har også googlet men jeg kan ikke gå dybere ind i nogle statistikker der så vidt jeg ved ikke eksisterer og jeg har ikke kunnet finde statistik der viser antal rygere og ikke rygere for de forskellige sygdomme. Det er vel ikke menningen at rygeafgiften skal dække mere end den forøgede risiko.

Hvis 4/10 ikkerygere får en sygdom og 5/10 rygere får den samme sygdom, så er det vel rimeligt at staten yder det samme tilskud til begge parters sygdom og at selve tobaks afgiften kun dækker den forøgede risiko på 25% af nettoprisen på sygdommen efter staten har fraregnet den skat de pålægger sygehuspersonale og patienter.

Som det er nu betaler rygeren både for sin eventuelle sygdom i form af skat som alle andre, derefter betaler han alle udgifter for ham selv OG alle ikke rygere der får samme sygdom indenfor de sygdomme hvor rygere har øget hyppighed.

Regeringen skynder sig at fjerne grænsekontrollen og vil sætte afgiften op med 10kr. per pakke cigaretter - kan i ikke selv se at det er naivt når man kan købe overalt i EU. OG hvor lang tid tror der går før 50% af rygerne ryger smuglercigaretter. Dvs. staten kan meget nemt risikere at miste indtægterne fra handlen, men de vil stadig hænge på udgiften ved evt sygdom.

Faktisk kender jeg til et firma i USA der har fået patent på nogle medicinal produkter de udvinder fra tobak. Det skulle virke forebyggende mod flere sygdomme ogt det vil nok undre jer at en af sygdommene er cancer. En anden er alzheimer og jeg spurgte derfor et plejehjem for alzheimer patienter om deres patienter måtte ryge og hvor mange rygere der var. Resultat, de måtte gerne ryge men ALLE patienter var ikkerygere. Så rygning er måske også godt for noget...

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 20:10

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er fakta og, hvad der ikke er fakta.

Som jeg har forstået det, har Danmark behov for indtægterne fra tobaksafgifterne - hvilket giver mening i forhold til, at Staten eksempelvis fortsat tillader tobaksindustrien at fylde cigaretter mm. med en række unødvendigt sundhedsfarlige, afhængighedsskabende kemikalier.

Hvis udgifterne for samfundet vitterligt var større end indtægterne, ville selv vores politikere have et incitament til at forbyde disse stoffer og kemikalier - det incitament har de tilsyneladende ikke.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:12

Majbritt Jacobsen:

Det virker som noget, der er svært at gøre op. Børn der får astma fordi deres forældre ryger, rygerlunger, astmatisk bronkitis - osv osv er jo ikke regnet med i sine tal ...

Anyway - humlen i alt det er bare - hverken du, jeg eller regeringen kan komme med en reel udregning af udgifter forbundet med rygning.

Man kan ikke bare gøre rygning op i fakta og statistikker!

Den, der kommer nærmest et rimeligt svar på trådstarters indlæg, er faktisk Majbritt.

Det må være op til den enkelte ryger at spørge: Skulle jeg mon stoppe rygningen, når jeg tænker på alle de konsekvenser min rygning har både på mig selv og andre?

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 20:14

Du glemmer lige at ikke alle med cancer er bare fordi de har røget..

- Emil

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)