Jeg vil gerne med dette indlæg afvise at samfundet har flere udgifter end indtægter på behandling og tilskud til syge rygere og passiv rygere - HER får i beviset!!!!! Ifølge sundhed.dk blev de samlede hospitalsudgifter (i 1995) til cancer behandling opgjort til 5.15mia kr. og beløbet incl. understøttelse sygedagpenge og øvrige sundhedsudgifter udgjorde 9,35mia kr. Bemærk at lungecancer kun udgør en lille del af cancer tilfældene. Der er ca. 1.5mio rygere i Danmark så de samlede sundhedsudgifter per ryger udgør 9,35mia/1,5mio= 6233kr/år Hvis rygeskader udgør 25% af dette beløb er vi nede på på ca. 1550 kr./år i udgifter per ryger. Hvis hver ryger i snit ryger 20 om dagen og de (efter hidtidige regler) betaler ca. 25kr. i afgifter udgør det årlige afgiftpres at hver ryger betaler 25kr. gange 360 dage = 9000 kr. Dvs. rygerne betaler i forvejen meget mere for cigaretter end deres rygning belaster samfundet. Det kan ikke være rigtigt at den nye regering fylder befolkningen med løgne om udgifter kontra indtægter forbundet med rygning. Hav en god dag... |
i mine øjne er der ikke meget fakta over dit indlæg, da jeg ikke mener man kan stille det så simpelt op.
Du gætter på at 25% af skaderne skyldes rygning, samtidig gætter du på at hver ryger ryger 20 om dagen uden at vide det.
Nu nævner du cancer behandling, hvad med rygerlunger (KOL) som er et stadig stigende problem.
Der er flere bivirkninger ved rygning end cancer.