Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgifter/indtægter ved rygning - FAKTA

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne med dette indlæg afvise at samfundet har flere udgifter end indtægter på behandling og tilskud til syge rygere og passiv rygere - HER får i beviset!!!!!

Ifølge sundhed.dk blev de samlede hospitalsudgifter (i 1995) til cancer behandling opgjort til 5.15mia kr.  og beløbet incl. understøttelse sygedagpenge og øvrige sundhedsudgifter udgjorde 9,35mia kr. Bemærk at lungecancer kun udgør en lille del af cancer tilfældene.

Der er ca. 1.5mio rygere i Danmark så de samlede sundhedsudgifter per ryger udgør 9,35mia/1,5mio= 6233kr/år

Hvis rygeskader udgør 25% af dette beløb er vi nede på på ca. 1550 kr./år i udgifter per ryger.

Hvis hver ryger i snit ryger 20 om dagen og de (efter hidtidige regler) betaler ca. 25kr. i afgifter udgør det årlige afgiftpres at hver ryger betaler 25kr. gange 360 dage = 9000 kr.

Dvs. rygerne betaler i forvejen meget mere for cigaretter end deres rygning belaster samfundet.

Det kan ikke være rigtigt at den nye regering fylder befolkningen med løgne om udgifter kontra indtægter forbundet med rygning.

Hav en god dag...

Fra Christiansfeld
Tilmeldt 17. Apr 08
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 10:18

i mine øjne er der ikke meget fakta over dit indlæg, da jeg ikke mener man kan stille det så simpelt op.

Du gætter på at 25% af skaderne skyldes rygning, samtidig gætter du på at hver ryger ryger 20 om dagen uden at vide det.

Nu nævner du cancer behandling, hvad med rygerlunger (KOL) som er et stadig stigende problem.

Der er flere bivirkninger ved rygning end cancer.

Dbh Peter.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 10:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det virker som noget, der er svært at gøre op. Børn der får astma fordi deres forældre ryger, rygerlunger, astmatisk bronkitis - osv osv er jo ikke regnet med i sine tal - lungekræft er heller ikke den eneste kræftform, der kan følge af rygning. Kræft i hals og svælg er også et problem blandt rygere - men generelt stiger risikoen for snart alle kræftformer ved rygning.

Jeg aner heller ikke, hvor mange cigaretter en dansk ryger, igennemsnit ryger pr dag - men jeg håber da ikke det er så mange som du siger.

Anyway - humlen i alt det er bare - hverken du, jeg eller regeringen kan komme med en reel udregning af udgifter forbundet med rygning. Men der er jo nok nogen, der har overblik over, hvor meget staten får i kassen på den konto.

Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 10:24

På trods af alle de indvendinger der er kommet kan man sige at de ca 8000 kroner en ryger betaler i afgift om året er langt væk fra de ca 1500 kroners udgift pr. år, pr, ryger. Så de bivirkninger det evt kan have og ekstra sygdomme der kan forekomme, har umuligt mulighed for at snige sig nær de ca 8000 kroner årligt pr ryger, så indtægt vs. udgift er stadig stabil. Problemet er at vores regering gerne vil have rygerne til at betale kontanthjælpen også. Jeg har som ryger intet problem i at skulle betale min egen sygeregning, det finder jeg fair i og med at jeg selv har taget valget om at ryge, men at skulle betale andre menneskers støtteydelser finder jeg uacceptabelt.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 10:28

Ja, den er nok vanskelig at gøre op i kroner.

Jeg synes så det er trist at der altid vælges "straf" - læs afgifter , istedet for at "belønne".

Ved sunde/usunde fødevarer, kunne man jo passende fjerne moms på de sunde, og derved undgå de mange afgifter på de usunde - som jo i stor udstrækning blot flytter problemet til grænsehandel.

Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 11:16

Korrekt. Problemet er at vores politikere udlevere et budskab som "Vi sætter prisen op på usunde ting så folk bliver motiveret til at købe sundt" men det de mener er "Vi sætter afgifterne op uden at justere priser på de sunde varer, så vi kan tjene ekstra stats kroner". Det er sørgeligt men sandt.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvad jeg sådan lige kan se / læse mig til, så er der ikke balance i udgifter / indtægter på rygning. Rygere er en dårlig forretning for Danmark. Det samlede billede kan være svært at overskue, men:

De regnestykker jeg har set opgjort har ligget på: 

10 milliarder i udgifter til hospitaler, direkte behandling m.m. 

15 milliarder i tabte arbejdsindtægter

Dit indlæg er ikke Fakta.

Tilmeldt 1. Oct 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:44

Så tag alle de kroner der bruges på at samle deres cigarette skoder op rundt omkring.

Der burde bare på det område være en meget meget strammere lov ang salg af tobak og spiritus til mindre årige.

Kan et supermarked eller en kiosk ikke finde ud af, at overholde disse aldersgrænse regler ville det måske være en ide, at lave en lov som gør at butikken ikke kan have tilladelse til at sælge tobak & alkohol

MESP

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12896
Skrevet kl. 11:46

Mr. A:
Bemærk at lungecancer kun udgør en lille del af cancer tilfældene.

Du glemmer lige at rygere ikke kun får lungecancer men også andre steder i kroppen bl.a mund og svælg.

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 823
Fra  tersef Skrevet kl. 11:57

Hvis rygning var sådan et stort problem, havde prisen på cigarretter steget som i England.

Den danske regering har lidt for travlt med folk der ryger, i modsætning til fedme.

Jeg har 2 bekendte.

Den ene, er en aktiv fyr der holder sig i god form, men ikke har et optimalt syn. - Han skal ned på begge knæ for at få lidt tilskud til hans briller/kontaktlinser. Dog skal han selv betale meget af det.

Den anden er et fed, fordi han er ligeglad med hvad han stopper i munden. Hver gang han skal på hospitalet fordi han har det dårligt, eller fordi hans ben gør ondt osv.. SÅ betaler den danske stat med glæde. Får iøvrigt førtids pension pga han ikke er egnet til arbejde, og staten smider uendelig ressourcer i ham.

Forskellen er blot, den ene har ikke haft en chance for at kunne gøre noget ved sit syn. - mens den anden med fuld overlæg flår penge ud af statspatten.

Rygning er lidt anderledes, i min optik. Da dem der ryger bidrager med afgifter til staten, iøvrigt er det svært at sige. - men mit gæt er at rygerer koster samfundet mindre end de bidrager med. - men så længe vi har det ovenstående problem, er rygere ikke dem der burde straffes på alle mulige måder.

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)