Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import fra kina

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Dec 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg er ny her og finder dette forum meget interessant og lærerigt!

Jeg tænker på at starte et Importfirma med forskellige produkter fra kina. 
Jeg håber et kunne finde svar på et par spørgsmål:

Et firma i kina har ingået en aftale om at sende nogle
motorer (samples) 6 stk.
De skriver: "so total : USD765.00 to kobenhagen"
Det er en super pris! Som jeg gerne betaler.
Jeg har fået bank oplysningerne.
De fortæller at jeg bare skal hente dem i københavn når de
ankommer. "Copenhagen Sea Port"

Men hvordan foregår det?
Hvem skal jeg henvende mig hos?
Track/trace?
Hvordan sikrer jeg mig ikke at miste pengene?
Told/moms?
Jeg er endnu ikke moms registreret.
Så køber i første omgang som privat.
Hvis jeg bestemmer mig for at importerer større parti senere, er der så penge at spare ved selv at aarangere transport fra kina til DK (F.eks. dfds) i forhold til hvis kineserne sørger for transporten. Deres pris for en 20'' FCL (hvad betyder FCL?) container er 1600 usd ?

Er der mulighed for at få varene anbringt på et lager når de ankommer til DK. Hvorefter, når jeg for en bestilling af en vare fra en kunde, kan fortælle et fragtfirma, til hvilken adresse han skal levere en vare. Han henter selv varen på lageret.
Dvs. jeg skal bestille varerne hjem til DK og "sende ordrene fra kunderne videre" til det danske fragtfirma.  ?? Hvem skal jeg kontakte?

På forhånd tak.

Mvh. Kristoffer Jensen
Tilmeldt 1. Jun 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 22:26

Hej Kristoffer,

Jeg er meget glæd for mit samarbejde med en speditør firmaet http://www.dacb.dk/.

De kan vejlede dig i alle dine spørgsmål og hjælpe med lige præcis det set-up, som du spørger om (idet, at de har deres eget lagre). Hils Bjarne fra mig.

Tilmeldt 3. Dec 05
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 11:40

Hej Kristoffer

Tag lige kontakt til Told & Skat for en sikkerhedsskyld. Der har været en lovændring i maj som betyder man skal være registreret som importør for at kunne hente varer hjem uden for EU. Jeg er ikke helt klar over om det påvirker dig som privatperson, men jeg havde et helvedes bøvl med noget elektronik fra Hong Kong for nogle måneder siden.

Så ring til dem for en sikkerhedsskyld inden du bestiller, det kan spare dig for en masse bøvl.

Mvh. Henrik
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:48

hej,

først og fremmest skal du ikke betale noget før du har sikkerhed for at det er sendt til dig. bed dem evt. om en kopi af Bill of Lading  ( dette må ikke udstedes før godset er bekræftet ombord på skibet), dernæst kan du ud af Bill og Lading læse hvem der er transportør, og evt. derudfra se hvem der håndterer godset ved ankomst i DK. Du kan ikke selv hente det i havnen, det er kun speditører og enkelte godkendte firmaer der kan ( jeg kender ikke nogen selv).

Det er ikke sikkert at kineserne vil sende noget til dig før de har pengene, go som privat køber er dine muligheder meget begrænsede mht. sikring af betaling og forsendelse.

Jeg har selv købt varer udenfor Eu og aldrig oplevet problemer som privat i den sammenhæng, så det kan jeg ikke tale med om.

alternativet er at du selv arrangerer transporten fra Kina til Danmark gennem en speditør, men det kræver at du momsregistrerer dig, og registrerer dig som importør, så du kan få varerne indfortolde når de ankommer til DK.

Tag kontakt til DFDS Transport A/S og tal med dem om dine transportbehov og dine bekymringer omkring afskibning/ betaling.

vær lige opmærksom på at motorer til 765 USD formentlig ikke vejer så meget og derfor vil søfragt være en forkert transportmåde at vælge - jeg anbefaler luftfragt konsolideret.

FCL er Full Container Load. det du skal have sendt vil være LCL Less Container Load.

Overvej nu en gang mere  om du er villig til at risikere at tabe pengene?

Eller kan jeg godt give dig et par telefonnumre og kontaktpersoner der helt sikkert kan hjælpe dig videre.

Er det elektromotorer du skal have hjem? hvor mange KW er de i så fald på? Det kan give en indikation af deres vægt.
God kamp !
Tilmeldt 3. Dec 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:13
Mange tak for svarene!

Jeg har haft en samtale med en fra told og skat.
I første omgang kan jeg snuse lidt til at importerer.
Jeg kan få en speditør til at modtage varerene, fortolde dem og leverer dem til mig. Jeg må sælge varer for 50000 om året uden at skulle momsregistreres. At blive registreret som importør gør at du kan vente med at betale moms/told (Så vidt jeg fortod).

Dvs:
Jeg har muligheden for at købe nogle vareprøver hjem, finde ud af hvad der er godt (samt kan sælges) som privat person i fritiden (Jeg må dog udgive mig som om jeg har et firma i DK overfor eksportørerne) - og senere oprette et decideret importfirma.

Problemet er at vareprøver er meget dyre i fragt omkostninger fordi der er dyre terminaludgifter forbundet ved ankomst til danmark.

Motorer / Vareprøver:
Speditørene jeg snakkede med mente at de nemt ville ende op i 1000kr + moms.  bare for at kunne hente varerne i KBH. Vi snakker om 3/4 m3 kasse med 6 motorer. Vægt 180-200kg i alt.
Jeg skal i forvejen betale Told registrings afgift samt told & moms. Det bliver nogle dyre vareprøver.

Jeg har spurgt firmaet om de evt kunne sende det med fly som privat pakke leveret til min adresse.

Dette var muligt. Dog har jeg ikke fået en ny fragt pris. Herved burde jeg spare de forskellige afgifter. og kun told og moms. Men går dette??

Ellers kunne jeg få det sendt med fly som firma pakke. Det går selvfølgelig lidt hurtigere!
Spørgsmålet er bare om det ikke bliver ligeså dyrt i terminal omkostninger m.m. ved fly transport??

Simpelthen - Hvordan får man billigst vareprøver hjem??

Jeg har selv tænkt meget på risikoen ved at sende pengene først men sådan vil de have det når man snakker samples i hvertfald!
Kan jeg evt. tjekke bankoplysningerne og sikrer mig at der faktisk eksistere et firma der har tænkt sig at sende noget til mig??

Jeg kan se fra det andet inlæg om import at Kinesere svarer kun på 1 ud af 3 spørgsmål. Det er rigtigt! Men det kan nu være meget underholdende at læse deres mails...  (-:
Derudover virker de meget rare og hjælpsomme!

Ps. Fortæl mig gerne hvis jeg spørger dumt eller formulere mig dårligt!

MVH Kristoffer
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 20:16
altså nu kan jeg ikke lige se hvordan du har fundet firmaet. min spediatør tjekke lidt op på dem.
Kinsere forlanger generalt en del penge på forskud.  og meget smart med at give penge når de levere varene ved lufthavnen men de kan fuppe dig nemt anywayz :)

jeg ville
1. skaffe telefon nr og måske prøve dette af ved at snakke med en tredje part (kinser) for at tjekke om dette telefon nr har hold i virkeligheden.
2 skaffe adresse
3 for godt tilbud?
4 søge på firma navnet på google tjek lidt rundt

My 2 cents

Janus
Fra København N
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 00:09

KJ:

Dvs:
Jeg har muligheden for at købe nogle vareprøver hjem, finde ud af hvad der er godt (samt kan sælges) som privat person i fritiden (Jeg må dog udgive mig som om jeg har et firma i DK overfor eksportørerne) - og senere oprette et decideret importfirma.

Problemet er at vareprøver er meget dyre i fragt omkostninger fordi der er dyre terminaludgifter forbundet ved ankomst til danmark.

Motorer / Vareprøver:
Speditørene jeg snakkede med mente at de nemt ville ende op i 1000kr + moms.  bare for at kunne hente varerne i KBH. Vi snakker om 3/4 m3 kasse med 6 motorer. Vægt 180-200kg i alt.
Jeg skal i forvejen betale Told registrings afgift samt told & moms. Det bliver nogle dyre vareprøver.

Jeg har spurgt firmaet om de evt kunne sende det med fly som privat pakke leveret til min adresse.

Hej Kristoffer,

Det lyder som om du har aftalt en CFR pris med din leverandør for transporten. Jeg har kun een ting at sige - lad være. Det bliver en skuffelse. Kontakt en DK speditør og bed om en god FOB Pris - speditører er altid sultne, og er altid til, at tale med.

Hvis du alligevel får sendingen afsted under CFR terms skal du regne med udl. omkostninger i omegnen af:

Terminal Gebyr : DKK 370-525
LCL Service Charge: DKK 166-206
Spedition : DKK 350-525 (pr. speditør det kommer igennem! Det kan sagtens komme igennem indtil flere forskellige speditører, og alle afregner bare iflg. udlæg!)
Toldkontrol, Miljø, Saf, Porto og Papir, Faktureringsgebyr og hvad har vi ellers: DKK 45-195
Fortoldning: DKK xx-600 afhængig af hvem der laver den.
Total: DKK 931-2217,- (ex moms)

Dertil skal du have sendingen transporteret fra terminal København / Århus til din adresse.

Ydermere kan du risikerer, at sendingen går via Gøteborg eller Hamburg, her kan den sagtens få lov, at stå og blomstre i et par uger.

Endelig - hvis du køber CFR er der IKKE forsikring på sendingen. Transportøren (den som udsteder B/L) er typisk ansvarlig for op til USD 2 pr. KG - eftersom det er det kinesiske værneting, der støtter ret i de amerikanske regler vedr. erstatning i forbindelse med skade/fortabelse af godset. Eller Max USD 500,- pr. Kollo. Desuden er du ikke dækket i tilfælde af Grosse Havari - men skal selv til, at grave dybt i pungen for, at få rederiet til at frigive dine varer. Igen - en transportforsikring løser dette for en pris der typisk hedder omkring 0,25% af købsværdien + transportomkostninger +10%.

Som sagt, kontakt en DK speditør, og forhør dig om en ALL In søfragtsrate for de nævnte kg/cbm fra FOB den relevante havne by - og "vupti" så har du stærkt begrænset din transportomkostning.

Hvis godset bliver afsendt som luftfragt skal du nok regne et sted i mellem USD 3 og 5 pr. KG fra "FOB Lufthavn" til ankommet CPH/BLL. Dertil kommer nogle lokale omkostninger som afhængig af hvem der skal udleverer godset etc. varierer en del - og er helt uden for din kontrol.

Any how - det var mine 2 cents.
Evt ring på 36954324 med ovenstående oplysninger, så finder vi nok ud af et eller andet.
Fra Ribe
Tilmeldt 19. Dec 06
Indlæg ialt: 288
Fra  Interim Manager Skrevet kl. 05:32

Hej Kristoffer,

Jeg arbejder til daglig i Ningbo ved ShangHai, og kan få en af mine kollegaer til at tjekke op på din leverandør hvis du har tvivl omkring denne.

Selvstændig Interim Manager med speciale i sourcing og etablering i Kina. 12 års erfaring med SCM, 5 år bosat i Kina. www.njt.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)