Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Åbne virksomheden ude eller hjemme?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 03:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er temmeligt ny her op Amino, men er nu stærkt på vej over i selvstændighedens verden. Der er bare lige det lille problem at jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal være selvstændig.... Historien er at jeg vil starte som selvstændig konsulent og jeg har en hel del arbejde som jeg kan gå igang med. Så det er jo en ønske position at stå i, men nu sidder jeg lidt fast da jeg er i tvivl om hvor jeg skal starte virksomheden, dvs. skal jeg starte den fra Danmark eller om jeg skal starte den her fra Brasilien hvor jeg opholder mig nu? Jeg har begge muligheder. Fordelen ved Brasilien er at her er skatten lav (6% for den type virksomhed som jeg vil starte) og der er lang række af andre fordele som jeg ikke har behov for at komme ind på her.... - vejret fx? Alternativet er at starte virksomheden i Danmark som er tættere på mine kunder (alt er relativt...) og kontakten til myndighederne er lettere (men alt foregår dog alt andet lige per internet, så...), men ulempen er at skatten er en hel del højere end den er i Brasilien og de menneskelige fordele er mindre i DK end i Brasilien (for mig). Blå-øjet set, er der ingen tvivl da skatten i Brasilien for servicevirksomheder er 6% (som skrevet), medens bare selskabsskatten i DK er 25%, men hvis man nu starter virksomheden i Brasilien og ligesom skriver sig ud af det danske samfund, ødelægger man så sine chancer for senere at komme tilbage igen? Brænder man for mange broer ved at slå sig ned dernede hvor livet er lettere og familien passer bedst ind eller kan man altid komme tilbage til Kongeriget senere? 

Så det jeg håber på er lidt input fra nogle som kender lidt til fordele og ulemper ved at starte virksomhed i andre lande (forventer nok ikke at der er nogen som har erfaring med Brasilien, men det ville da være rart!) og om de kender mulighederne for at komme tilbage, hvis man ligesom har skrevet sig ud af Danmark og ud af Skattefars favn? Det er ikke sikkert at det bliver relevant, men det er nu rart at vide hvad man går ind til, med det valg som man tager....

PFT,

Steen 

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 03:34

Nu går jeg ud fra at du har været i Brasilien i noget tid, og derfor kender til den noget anderledes måde de fleste ting fungerer på. Jeg har selv erfaring fra opstart og kørsel af virksomhed i Bolivia.

Hvis du fjerner skattefordelene, skal du kraftigt overveje om du kan leve med den enorme utilregnelighed man oplever blandt snart sagt samtlige samarbejdspartnere. Alle aftaler er halve, og du kan aldrig helt regne med at folk levere det du gerne vil have leveret. Dine kunder er Danske siger du? Så kan du muligvis holde dette frustrerende element til et minimum. Kan du det, ville det klart være fedt at køre det fra Brasiline. Skal du arbejde meget med brasilianske partnere, skal du seriøst overveje om du gider bruge tid på alle de barrierer der er, i.e. alt går langsommmer, alt er mindre effektivt, du kan ikke helt regne med hvad du får etc.

Omkring det med at vende tilbage til DK, ved jeg ikke så meget om det. Men der er noget med en 7 års regel, hvorefter det begynder at blive svært. Men med de nye regler omkring dobbelt statsborgerskab, kan du muligvis holde Danmark i en snor, og komme tilbage når du vil.

Bottom line, hvis dine aktiviteter primært er i DK, og du godt kan li Brasilien, hvorfor så ikke starte der. Du skal så lige have styr på om det skal være brasiliansk eller dansk firma. Der er noget regnskabs og driftspligt for danske virksomheder. Så du skal nok lave et brasiliansk, for at komme igang.

Buena suerte.

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 07:00

Hej

jeg synes det lyder som om du skal lave din virksomhed i Brasilien. Hvis du ikke ønsker at bidrage til det danske samfund i en eller anden forstand, hvorfor så være her? Her er (i dine øjne) næsten udelukkende ulemper og de fordele, der er, er for dyre. Det er da ikke en del af verden, der er værd at spilde tid på, vel? 

Du kan altid vende tilbage. 

Held og lykke :-)

/Marianne

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 07:53

Hej Thomas

Hvad er det for nogle nye regler om dobbelt statsborgerskab? Og gælder de kun med Brasillien?

Fortæl fortæl :)

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 07:54

Så længe du er dansk statsborger, og ikke har andre du skal have med ind i landet via familiesammenføring, så kan jeg ikke se nogen hinder overhovedet for at du kommer tilbage om 30 år, hvis det er det du vil.

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 08:40

”Danmark er et moderne samfund i en international verden. Derfor skal det være muligt at have dobbelt statsborgerskab.” kilde: http://www.statsborger.dk/

Regeringen - Oktober 2011

Mere ved jeg ikke om det lige nu. Men det er en del af regeringsgrundlaget, så den skal nok først lige igennem.

Tilmeldt 5. Oct 11
Skrevet kl. 13:01

Hej Thomas,

Tak for dit svar :)! Ja, jeg har været hernede (on and off) siden 2000, så jeg kender godt mentaliteten. Alle mine samarbejdspartnere er i Europa eller Asien, så jeg regner ikke med at skulle bruges særligt meget tid på brasilianske kunder (men ville da ikke sige nej hvis de skulle komme ;) ). Den største berøringsflade som jeg har med brasilianerne er faktisk banken og det er så faktisk også den mest frusterende lige nu, da overførsler fra Europa kan være over 2 mdr undervejs før man kan finde pengene på sin konto. 

Det ville være super fedt om det blev til noget med det dobbelte statsborgerskab - det ville jo løse lidt af usikkerheden og jo, jeg tror da at det bliver et brasiliansk firma.

Mange hilsner

Steen 

Tilmeldt 5. Oct 11
Skrevet kl. 13:18

Hej Marianne,

Også tusind tak for dit svar. Problemet er jo nok at jeg egentligt gerne vil bidrage til det danske samfund (det lyder så negativt hvis man ikke vil?!), men nu er vi hernede og har været hernede de sidste næsten 12 år, så hvorfor ikke bidrag til samfundet hernede? Hvis eventyret som selvstændig ikke bliver til noget, så kommer jeg tilbage til Danmark og arbejder igen som løn slave og så regner jeg da med at skulle betale dansk skat igen. Det som jager mig ud af det danske system er nok tanken om at for hver krone omsat, så skal jeg betale først 25% selskabsskat og dernæst 40% personskat (hvis jeg da ikke laver et Aps) så sidder jeg tilbage med 45 øre (groft regnet, uden at tage personfradrag med i regnestykket og da der ikke er nogle omkostninger forbunder med arbejdet (altså udover strøm til computeren og egen løn og det må jo være de 45 øre), medens hernede, så sidder jeg tilbage med 94 øre. Jeg føler at jeg tager en stor chance ved at blive selvstændig og da føler jeg at det er lidt ala med aktier - for her løber man heller ikke en stor risiko hvis der ikke er en betragtelig up-side og det føler jeg ikke at der er 45 øre - men det er så helt klart min egen holdning og jeg tror at det store problem er at jeg føler at jeg har valget mellem 94 og 45 øre per krone omsat, og om det kan opveje min dårlige samvittighed over ikke at bidrage til det danske samfund?

Smile

Mange hilsner

Steen

Tilmeldt 5. Oct 11
Skrevet kl. 13:20

Hej Raz,

Tjoh, problemet er jo nok også det at der jo nok er nogen som jeg gerne vil have med tilbage, hvis det skulle komme så vidt.... Wink

Mange hilsner, Steen

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 13:31

Når du har boet i Brasilien i 12 år skal du selvfølgelig oprette firmaet i Brasilien.

Hvis en indvandrer havde boet i 12 år i dk, for derefter at starte firma i et andet land ville det da også være underligt. Du er en del af samfundet i Brasilien nu, derfor bør du støtte det samfund - den dag du vælger at komme tilbage til Danmark, kan du så passende bidrage her til gengæld. Det er ihvertfald min holdning.

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)