Hej!
Jeg er temmeligt ny her op Amino, men er nu stærkt på vej over i selvstændighedens verden. Der er bare lige det lille problem at jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal være selvstændig.... Historien er at jeg vil starte som selvstændig konsulent og jeg har en hel del arbejde som jeg kan gå igang med. Så det er jo en ønske position at stå i, men nu sidder jeg lidt fast da jeg er i tvivl om hvor jeg skal starte virksomheden, dvs. skal jeg starte den fra Danmark eller om jeg skal starte den her fra Brasilien hvor jeg opholder mig nu? Jeg har begge muligheder. Fordelen ved Brasilien er at her er skatten lav (6% for den type virksomhed som jeg vil starte) og der er lang række af andre fordele som jeg ikke har behov for at komme ind på her.... - vejret fx? Alternativet er at starte virksomheden i Danmark som er tættere på mine kunder (alt er relativt...) og kontakten til myndighederne er lettere (men alt foregår dog alt andet lige per internet, så...), men ulempen er at skatten er en hel del højere end den er i Brasilien og de menneskelige fordele er mindre i DK end i Brasilien (for mig). Blå-øjet set, er der ingen tvivl da skatten i Brasilien for servicevirksomheder er 6% (som skrevet), medens bare selskabsskatten i DK er 25%, men hvis man nu starter virksomheden i Brasilien og ligesom skriver sig ud af det danske samfund, ødelægger man så sine chancer for senere at komme tilbage igen? Brænder man for mange broer ved at slå sig ned dernede hvor livet er lettere og familien passer bedst ind eller kan man altid komme tilbage til Kongeriget senere?
Så det jeg håber på er lidt input fra nogle som kender lidt til fordele og ulemper ved at starte virksomhed i andre lande (forventer nok ikke at der er nogen som har erfaring med Brasilien, men det ville da være rart!) og om de kender mulighederne for at komme tilbage, hvis man ligesom har skrevet sig ud af Danmark og ud af Skattefars favn? Det er ikke sikkert at det bliver relevant, men det er nu rart at vide hvad man går ind til, med det valg som man tager....
PFT, Steen |
Nu går jeg ud fra at du har været i Brasilien i noget tid, og derfor kender til den noget anderledes måde de fleste ting fungerer på. Jeg har selv erfaring fra opstart og kørsel af virksomhed i Bolivia.
Hvis du fjerner skattefordelene, skal du kraftigt overveje om du kan leve med den enorme utilregnelighed man oplever blandt snart sagt samtlige samarbejdspartnere. Alle aftaler er halve, og du kan aldrig helt regne med at folk levere det du gerne vil have leveret. Dine kunder er Danske siger du? Så kan du muligvis holde dette frustrerende element til et minimum. Kan du det, ville det klart være fedt at køre det fra Brasiline. Skal du arbejde meget med brasilianske partnere, skal du seriøst overveje om du gider bruge tid på alle de barrierer der er, i.e. alt går langsommmer, alt er mindre effektivt, du kan ikke helt regne med hvad du får etc.
Omkring det med at vende tilbage til DK, ved jeg ikke så meget om det. Men der er noget med en 7 års regel, hvorefter det begynder at blive svært. Men med de nye regler omkring dobbelt statsborgerskab, kan du muligvis holde Danmark i en snor, og komme tilbage når du vil.
Bottom line, hvis dine aktiviteter primært er i DK, og du godt kan li Brasilien, hvorfor så ikke starte der. Du skal så lige have styr på om det skal være brasiliansk eller dansk firma. Der er noget regnskabs og driftspligt for danske virksomheder. Så du skal nok lave et brasiliansk, for at komme igang.
Buena suerte.