Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investeringsselskab

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kunder til en porteføljemodel, og i den forbindelse skal der laves et setup omkring dette. Kundernes penge skal investeres i børsnoterede aktier.

Som udgangspunkt må jeg hverken rådgive eller forvalte, men hvis jeg laver et decideret investeringsselskab, hvor kunderne køber aktier/anparter og således bliver medejere skulle jeg kunne komme udenom reglerne fra Finanstilsynet. Er der nogen som kan bekræfte det?

Såfremt det kan lade sig gøre er mulighederne mange: A/S, K/S, P/S, osv...og jeg er meget i tvivl om, hvilken løsning der ville være bedst. Det skal helst være så nemt, som muligt for kunderne at komme ind og ud af selskabet.

Mange hilsner

René

Fra Søborg
Tilmeldt 26. Jul 11
Fra  Miranova Skrevet kl. 10:18

Hej Rene

Det er ikke sådan lige at komme uden om reglerne fra Finanstilsynet, og det er naturligvis for at beskytte dine kunder eller investorer om man vil. Så jeg kan bekræfte, at du ikke må rådgive eller forvalte uden enten en licens til at give investeringsrådgivning eller via et fondsmæglerselskab, som du minimum skal have omkring 300.000 € for at starte op. Fondsmæglerselskabet er i øvrigt meget let for kunderne at træde ind og ud af - de behøver ikke eje selskabet, men du forvalter deres penge. Men de kan også eje selskabet. Men alt i alt er det ikke noget man lige sætter op på en eftermiddag. I Miranova har vi selv en rådgiverlicens.

Så kan du naturligvis starte et "almindeligt" A/S. Her vil jeg mene, at det er noget lettere for kunderne at trække deres penge ud og ind. Det vil foregå i kraft af at de skal skyde kapital ind i selskabet og så trække det ud, når de ikke længere vil være med. Men det er langt fra ligesom at trække sin penge ud af en børshandlet fond, hvilket bringer os videre til, at du laver noget ala Formuepleje. Her bliver det let for kunderne at træde ind og ud, men på den anden side er det svært at sætte op. Det kræver børsnotering, og det koster en del penge og arbejde. Jeg vil i øvrigt mene, at Warren Buffett faktisk benytter sig af den model med et almindeligt aktieselskab. En ide er måske at finde et børsnoteret selskab til en meget lav værdi og med få aktiviteter, og så stille og roligt få det lavet om til et investeringsselskabet. Lidt som Berkshire Hathaway. På den måde kan dine kunder jo let komme ind og ud, og du slipper for børsnotering osv.

God vind!

Venlig hilsen Rune

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:35

Det er korrekt at du ikke må forvalte for kunder med mindre du/selskabet er godkendt af Finanstilsynet. Der er jo et par muligheder:

- Har du et A/S, der investerer i børsnoterede aktier og kunder kan købe og sælge selskabets aktier er det ikke noget Finanstilsynet skal godkende.
Det kan give nogle udfordringer i forbindelse med ejerforhold (hvem blander sig i ledelse og aktiviteter) og også med at gå ind og ud af en investering hurtigt. Dette kan løses ved A- og B-aktier og så skal det ikke nødvendigvis være muligt at gå ind og ud med kort varsel. Investering i aktier er ikke en kortsigtet investering og når der er tale om relativt få deltagere så kan du risikere at skulle afhænde nogle papirer på et dårligt tidspunkt fordi en investor ønsker at gå ud. Du kan lade selskabet eje nogle af sine egne aktier, der kan bruges til køb og salg - dog indenfor en mindre målestok. Vær meget opmærksom på hvad det betyder for selskabets investeringsprofil hvis kapitalen i selskabet svinger.

- Forskellige selskabskonstruktioner varieret over ovenstående. Giver egentlig sig selv, når du har afklaret, hvordan det hele skal foregå. 

- Der kan oprettes en investeringsforening
Det er en nem måde at gøre det på. Det er egentlig bare at stifte en forening og så "kører" det. Jeg har på biblioteket set en bog, hvor det er beskrevet, hvordan det gøres i praksis. Der er nogle af de samme udfordringer som for et A/S (som beskrevet), men det håndteres via vedtægter.

Start med at afklare, hvordan det skal køre mere detaljeret, så er det egentlig bare at se på de forskellige virksomhedsformers muligheder og begrænsninger - virksomhedsformen vil i rimelig grad afklare sig selv.

Tilmeldt 29. Sep 10
Skrevet kl. 14:48

Tak for langt og udførligt svar til jer begge to! Det er meget værdsat Smile

Jeg samler feedback i dette ene svar.

Der ser ikke ud til helt at være enighed mellem jer, hvad svar angår:

• Rune fra Miranova siger, at det er næsten umuligt at komme udenom Finanstilsynet (FT), medmindre jeg laver en decideret børsnoteret virksomhed (stor entry barriere), eller køber et lavt værdi børsnoteret selskab og omdanner det til investeringsselskab over tid (også en stor barriere).
  • Jakob mener at, der er en åbning, hvis jeg opretter et A/S med f.eks A og B aktier. Herudover skal jeg forholde mig til hvordan investorer kommer ind og ud.

Jeg ved godt, at jeg skal forbi både en advokat og en revisor, inden jeg kan komme 100% i gang, men det er rart at vide hvad jeg skal spørge om og forholde mig til, eller om setuppet er helt umuligt. Jeg er fortsat optimist.

Grunden til at jeg overhovedet tænker, at det er muligt at komme udenom FT er på baggrund af det setup, som Thorleif Jackson (kendt fra Nordnets Ekspertpanel) har lavet. Han har oprettet Jackson Familieinvest, hvor han forvalter små 155 mio - noget som umuligt kan undgå nogen myndigheders opmærksomhed. Han er ikke fondsforvalter eller lignende og har i stedet indført det, som Jakob referer til med A og B aktier, og så drejer det sig om et unoteret A/S. Samtidig henvender han sig til "professionelle kunder", defineret ved et minimumsindskud på kr. 500.000. De kunder jeg har kommer med minimum 1 mio. Hvis kunder vil ind eller ud ændrer han blot på antallet af B aktier, kan jeg forstå. Investeringsmodellen er 100% fast fra min side, så der er ikke tale om rådgivning eller valg mellem forskellige produkter. Se eventuelt historisk afkastkurve for modellen her (LTM-RS). Der er tale om en 100% mekanisk timingmodel.

Forvirringen består i, at de fleste siger det ikke kan lade sig gøre, men mindst enkelt har gjort det. What to believe? Jeg kan hurtigt købe mig fattig i forskellige advokat- og revisorsvar, så jeg vil være helt sikker på, at jeg får stillet de rigtige spørgsmål, når jeg skal have penge op af lommen til de mere "bindende svar".

Mange hilsner

René

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 15:23

Finanstilsynet er ligeglad med om du opretter et A/S, der køber og sælger aktier. Hvis du begynder at agere pengeinstitut eller børsmægler så er det deres område. Så der ikke tale om en åbning i forhold til det, du vil lave - det er bare stiftelse af et A/S som alle andre A/S. Jeg læser Runes kommentarer som om at han tror at du ønsker at have et børsnoteret selskab til at drive din forretning i - derfor den beskrivelse.

Jacksons investeringsselskab er myndighederne interesseret i hvad angår SKAT og overholdelse af loven for aktieselskaber. Hvad de så ellers gør med deres penge i selskabet blander ingen myndigheder sig i - med mindre det er ulovligheder. Hvis de handler aktier og andre værdipapirer det blander de sig absolut ikke i. Det er jo bare et selskab, der investerer sine penge. Hvem, der ønsker at tegne aktier i investeringsselskabet er myndighederne også ligeglade med. Så længe kunderne tegner aktier. Hvis Jackson begynder at tage mod indskud og handle værdipapirer for kunders regning vil Finanstilsynet blande sig straks - det skal man have tilladelse til. Hvad du siger til dine potentielle aktionærer har ikke noget med rådgivning at gøre. Det er fremlæggelse af selskabets mål og strategiplaner.

Kan du uddybe, hvad de fleste siger ikke kan lade sig gøre. Der findes masser af børs-noterede og ikke-børs-noterede investeringsselskaber. Det blander Finanstilsynet sig iøvrigt heller ikke i. Så der er intet mystisk eller umuligt i det.

Tilmeldt 29. Sep 10
Skrevet kl. 15:44

Hej Jakob

Tak for svar! Endnu mere optimisme luer i horisonten Big Smile

Når de fleste siger at det ikke kan lade sig gøre, skyldes det måske en misforståelse af, hvad min hensigt med selskabet er (formodentlig forårsaget af min dårlige forklaring af konceptet). Men det er netop ikke at drive en eller anden form for finansiel virksomhed, men i stedet drive et selskab, der køber og sælger værdipapirer ud fra en investeringsmodel med selskabets kapital.

Jeg håbede også på at svaret omkring Jackson var dette:

JakobN:
Jacksons investeringsselskab er myndighederne interesseret i hvad angår SKAT og overholdelse af loven for aktieselskaber. Hvad de så ellers gør med deres penge i selskabet blander ingen myndigheder sig i - med mindre det er ulovligheder. Hvis de handler aktier og andre værdipapirer det blander de sig absolut ikke i. Det er jo bare et selskab, der investerer sine penge. Hvem, der ønsker at tegne aktier i investeringsselskabet er myndighederne også ligeglade med. Så længe kunderne tegner aktier.

Så alt i alt lyder det som om at det kan lade sig gøre:

1. Jeg laver et selskab.
  2. kunderne køber aktier i selskabet.
  3. selskabet køber aktier for selskabets penge.
  4. ingen blander sig andet end SKAT.

Umiddelbart skal jeg så lave et A/S og deponere de 500.000 samt lave et ApS som Holding til min løn og til at huse selve investeringsmodellen. Skal man mon i stedet for et A/S oprette et P/S? Så bliver kunderne beskattet direkte i deres egen indkomst. Og har du en titel på den bog du fandt på biblioteket?

Det ville virkelig være dejligt om dette kunne lykkedes! Big Smile

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 18:56

Det er vanskeligt for mig at sige noget om virksomhedsform. Det afhænger af så mange ting - bl.a. din virksomhedsstrategi og hele ideen bag det. Som du skrev tidligere skal du have revisor/advokat på det og så synes jeg at du skal vende det dér.

Jeg kan desværre ikke huske titlen - andet end det var noget om investering. Men find bare hvad som helst omkring etablering af en forening.

For for en klargøring: Når vi taler om deponering af penge kan vi måske forstå det forskelligt. Når du stifter et A/S tegner du aktier og pengene for aktierne skal så stå på en konto i selskabets navn. Og kontoen forbliver i selskabets navn. Det er derefter selskabets penge og du får dem altså ikke igen efter stiftelsen (med mindre du likvidere selskabet). Det kan måske lyde lidt som om at du tror, at du bare lige deponerer pengene indtil stiftelsen er på plads - og så får du pengene tilbage. Bare så vi er enige.

God fornøjelse med det videre.

Tilmeldt 29. Sep 10
Skrevet kl. 19:34

Super med tilbagemelding og helt forståeligt at tænker at det nok er bedre at vende med revisor/advokat.

Jeg tager et smut på biblioteket og ser, hvad jeg kan støve op!

Vedrørende deponering er jeg helt med på at de 500k er "dead money" for mig - de ryger over i selskabet og bliver dets egenkapital.

Tak for svar!

René

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)