Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få styr på sourcingbegreberne

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 107
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Få styr på sourcingbegreberne.
Det har været mit indtryk at der har været lidt forvirring omkring sourcingbegreberne og jeg har også selv måtte slå det op. Der er tale om nogle ret simple begreber, så jeg har lavet denne lille guide til jer andre medlemmer et bedre indblik i hvad der er hvad og hvordan ved sourcing.

Sourcing
Det første begreb sourcing omhandler udvikling i eget firma. Dvs. at når en virksomhed laver sourcing, så er det forsat indenfor egen virksomheds fire vægge, hvor man så har et udviklingshold ansat.

Outsourcing
Når vi snakker om outsourcing, så er det udvikling hvor virksomheden hyrer en anden virksomhed til en opgave, men der er stadigvæk indenfor eget land. Virksomheden gør det blot til et andet firma i eget land.  

Nearshoring og Offshoring
Offshoring og nearshoring er også ret simple begreber. De omhandler begge at virksomheden udvikler i et andet land, men på forskellige geografiske steder i verdenen. Hvis virksomheden har en udviklingsafdeling tæt på eget land, ved f.eks. en dansk virksomhed som sourcer inden for egen virksomhed, men gør det i et land tæt på Danmark som f.eks. Polen, så kaldes det Nearshorering. Hvis det derimod er meget langt væk som f.eks. Indien eller Kina, så kaldes det offshoring.

Capitive models
Hvis der laves Nearshoring og Offshoring indenfor egen virksomhed. Altså, hvis virksomheden selv ansætter et udviklingshold i et andet land, så kaldes det captive models. I må ikke spørge mig hvorfor, men det gør det, og det giver også en distinktion til det næste begreb som er offshore/nearshore outsourcing.

Offshore/Nearshore Outsourcing
Dette begreb dækker, at virksomheden outsourcer offshore eller nearshore. Dvs. at virksomheden outsourcer deres udvikling eller produktion til et andet land, men outsourcet til en leverandør som er i dette land, f.eks. Polen (nearshore) eller Kina (offshore).

For at gøre det endnu mere overskueligt, har jeg også sat det op i en model, der viser relationerne mellem de forskellige begreber. 

Håber i kan bruge det og held og lykke med jeres sourcing Big Smile 

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:19

Morn Frank,

altid dejligt at man ved hvad bruger af ord -

hvad med outplacement ?  også et meget benyttet ord. Hvor vil du placere dette ?

Ellers dejligt med indblik.

Gts Bjarne 

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 09:42

Hi Frank,

Thankyou for this :)

Tilmeldt 4. Oct 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:43

Hej Frank

Tak for overblikket.

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 11:58

Tak for jeres feedback Big Smile

gts bjarne:
hvad med outplacement ?  også et meget benyttet ord. Hvor vil du placere dette ?

Hej Bjarne, sådan som jeg har forstået det, så har outplacement ikke særlig meget med sourcing at gøre. Det er en term man bruger i forandringsledelse og CSR, når virksomheden skal skille sig af med medarbejdere ved forandringer internt i organisationen og man f.eks. hjælper de berørte medarbejdere til et nyt job i egen organisation eller en anden virksomhed, for at nedsætte modstand imod forandringen.

Håber det hjælper dig Smile 

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 12:08

Bjarne, hvis det er outplacement du mener som en term for sourcing, så vil virksomheden typisk placere en nøgle-medarbejder i den sourcet virksomheden, uanset hvilken model man vælger. Men så vidt jeg ved, er der intet specifikt term for det indenfor sourcing, da det er standard for alle større sourcingprojekter i opstartsfasen. 

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:32

hej Ulrich,

takker - jeg bliver så klog 

Bjarne 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)