Hej Amino venner Jeg har lavet en Facebook "like" side til skiferie i Italien, jeg tænker nu på at lave en konkurrence, med en gratis skiferie uge. Hvad er jeres erfaringer med FB konkurrencer, er der det mest for "sjov" folk tilmelder sig, eller er det en seriøs salgskanal. De bedste hilsener Finn |
Hej Finn,
Jeg er aldrig glad for at høre ordet salgskanal fra folk der står på tærsklen til at træde ind på Facebook.
Det er ikke en salgskanal, og hvis synet på Facebook er sådan, så laver man med statsgaranti 8 ud af 10 klassiske fejltrin i sin håndtering af dyret.
Se i stedet på det som et sted at føre dialog, for det er hvad det først og fremmest er. Du skal ind og møde folk der er interesserede i skiferier i Italien - du skal ikke ind og sælge dem noget.
At de måske i sidste ender vælger at købe noget af dig, er den afledte bonus der er af et godt facebookeventyr.
Det er faktisk en ret god øvelse at sætte sig for aldrig at sælge noget som helst i sin facebookhåndtering. Da vil fokus blive rettet mod at få siden til at give mening uden den er et reklamehelvede. Når facebooksider er det sidstnævnte har de svært ved at virke - når de er det førstnævnte så tiltrækkes nye øjne, og flere og flere vil automatisk trykke synes godt om siden.
En konkurrence er fin, men lad være med at lave den for at sælge noget. Lav den for at åbne en fest om skiferier, og bliv inde ved festen og snak om det fede ved skiferier i Italien. Du skal skabe lysten hos folk til at købe - i stedet for at fortælle dem de kan købe. Det sidste kan de nemlig godt selv regne ud.