Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem ejer billedet efter likvidation?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har fundet et gammelt billede jeg gerne vil bruge, og der står på billedet hvilket firma der ejer det. Der står faktisk helt præcist "© firmanavn" på billedet.

Problemet er således:

1. Billedet er fra 1966
2. Virksomheden eksistere ikke mere og er blevet lukket ned. CVR.dk skriver følgende til virksomheden (som var et aktieselskab): "Selskabet er opløst efter likvidation".
3. Jeg kan ikke komme i kontakt med nogen omkring billedet.

Mit spørgsmål er: Hvem ejer billedet? Billedet er der copyright på, men selskabet som ejer det er opløst (konkurs, frivillig lukning eller andet).

Hvad kan jeg gøre? Hvem ejer billedet, nu hvor "ejeren"(firmaet), er væk.

Med Venlig Hilsen
Morten

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 16:52

Hvis det er taget af en person, så er ophavsretten gældende i 70 år efter ejermandens dødsår. 

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 16:54

Så er spørgsmålet om det også er gældende for virksomheder? Men umildbart vil jeg at retten tilhøre fotografen. 

Tilmeldt 23. May 11
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 16:58

Mark MK:

Så er spørgsmålet om det også er gældende for virksomheder? Men umildbart vil jeg at retten tilhøre fotografen. 

Okay, tak.

Men... hvis fotografen har solgt alle rettigheder til virksomheden, hvilket jeg af gode grunde ikke kan vide, så er virksomheden den fuldmægtige ejer af billedet, og så står jeg uden noget konkret igen. Under billedet er der en lille tilhørende tekst (også copyright af samme firma) - kender du nogen regler for dette? Der står en lille beskrivelse af billedet for 20-30 ord. Hvem ejer mon det.

Det er næsten for dyrt at kontakte en jurist, eller en ekspert på området, da det nu ikke er SÅ vigtigt, men jeg har det med gerne at skulle have stillet min nysgerrighed, da jeg synes det er relevant :-)

Med Venlig Hilsen
Morten

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 17:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Når jeg læser det jeg har skrevet herunder så ville jeg forstå det som om, at ham der har taget billedet ejer rettighederne. Men da han ikke har skrevet sit navn, pseudonym el. andet på det, så ville jeg gå udfra at ophavsretten er forældet efter 70 år dvs. 1 Januar d. 2037.

Hvis firmanavnet kan bruges som et mærke (Hvilket jeg er i tvivl om) så ville jeg tage 70 år fra lukningen af virksomheden.

Så nej, jeg ville ikke bruge billedet!

Vi tager lige et par citater fra:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901

§1 stk. 1

"Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde."

§63 stk. 2

"Når et værk er offentliggjort uden angivelse af ophavsmandens navn, alment kendte pseudonym eller mærke, varer ophavsretten, indtil 70 år er forløbet efter udgangen af det år, da værket blev offentliggjort.

Tilmeldt 23. May 11
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 16:58

Tak for svaret Mark - rigtig, rigtig informerende, og tak for linket!

Jeg er alligevel noget uforstående overfor visse ting.

Jeg vil formentlig kontakte en jurist, da der er nogle ting jeg ikke kan oplyse her, da det kan få forretningsmæssige konsekvenser for mig. Jeg kan i al fald ikke tale åbent om det endnu.

Du skal dog alligevel have mange tak for svaret, og du har fået 5 stjerner herfra.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)