Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor kan jeg riste kaffe? Og hvad kræves der?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 64
Fra  Det lille Risteri Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle sammen

Jeg har en lille side beskæftigelse som jeg gerne så vokse, og måske med tiden endda kunne blive en indtægtskilde. Men hvad kræves der?

Jeg har et stykke tid ristet min egen kaffe herhjemme og er blevet utrolig bidt af processen. Nu står jeg så og vil gerne arbejde mere med det, prøve nogle størrer maskiner, og sælge lidt af det. Men hvad kræves der af lokale til den slags? Vil jeg i teorien kunne indrette et 20m2 værelse i min lejlighed, sætte noget udsugning op og så ellers riste løs?

Eller kræver det nogle særlige godkendelser? Jeg kunne forestille mig at det hører under kategorien fødevare og Levnedsmiddel. Men hvad betyder det for indretning af sådan et kafferistningsrum? Hvor kan jeg læse om de krav der forventes at jeg bør leve op til. 

I må undskylde hvis det virker uovervejet, med jeg er heeelt ny i fødevarebranchen (hvis det overhovedet betegnes som fødevare.) Og ved ikke lige hvor jeg skal starte. 

Er der nogen herinde der driver kafferistnings forretning, der måske har lidt fif? (Eller har brug for en medarbejder Smile)

På forhånd mange tak for hjælpen

Mvh

Kenneth

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 16:31

Jeg har ikke sådan en butik. Men jeg ved at Coffeelicious på Østerbrogade, rister deres egen kaffe. Indehaverne brænder for at lave den gode kaffe, desværre gælder det ikke for alle medarbejderne i butikken :o)

Så du kunne da prøve at tale med dem.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12919
Skrevet kl. 16:36

Det kræver tilladelse fra både fødevarestyrelsen og de lokale miljømyndigheder. Jeg vil også tro der er en del brandtekniske krav der skal overholdes da prof kafferiste udstyr køre på gas.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 16:40

Ravn:

Det kræver tilladelse fra både fødevarestyrelsen og de lokale miljømyndigheder. Jeg vil også tro der er en del brandtekniske krav der skal overholdes da prof kafferiste udstyr køre på gas.

Og kommunen, og sikkert også der hvor lejligheden er lejet, ellers hos beborforeningen. 

Fra København
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Det lille Risteri Skrevet kl. 17:06

Okay, jeg siger tak for rådene, kom gerne med flere :)

Det med at indrette i lejlighed var nu heller ikke helt seriøst, jeg bor på 2. sal og har på ingen måde mulighed for at indrette det herhjemme....desværre :P

Men jeg tænkte nærmere om man skulle leje et lille lokale enten her i hovedstadsområdet, eller måske skulle købe et billigt hus i "udkants" DK man kunne indrette til et lille ristehus. Så kunne jeg tage derned et par dage eller tre om ugen og riste intensivt. Det kunne da være meget sjovt Big Smile

Fra København
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Det lille Risteri Skrevet kl. 10:41

Nogen der ved lidt i dag? Smile

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12919
Skrevet kl. 10:53

KP:

Nogen der ved lidt i dag? Smile

Hvad er det lige du vil vide?  du fik en masse råd i går dem kunne du jo starte med at undersøge. 

Fra København
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Det lille Risteri Skrevet kl. 11:07

Ja i har skrevet at det kræver tilladelse fra fødevarestyrelsen og miljøstyrelsen, med hvad kræver de? Er det håndvaske og mulighed for udluftning eller hvad snakker vi om? Det er ikke de store guldkorn der er blevet rystet ud af posen endnu, håber bare på lidt flere...

Og jo jeg kunne da nok selv klare den herfra og ringe rundt. Men nu spørger jeg så lidt here, det er vel også det amino er til for.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 11:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er som de andre skriver her i tråden.

En fødevaregodkendelse som kræver et fødevaregodkendt lokale (overraskende) hvor der sættes krav til overflader, vaske og toilet samt en række andre detaljer. Kontakt du bare den lokale fødevare kontrol da det er umuligt at sige noget før du har et konkret lokale.

Du skal have fat i kommunen og brandmyndighederne.

Men det er næsten det mindste for at starte et seriøs risteri. Vi har taget næsten to år om vores hvor lokale delen var det mindste.

/Søren 

Fra København
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Det lille Risteri Skrevet kl. 17:58

Hej Kaffe og co

Tak for svar, så må jeg prøve at finde et lokale først, og så må jeg tage den derfra.

Må man spørge hvad i har brugt tiden på? Efter lokalet er fundet og godkendt, er der så meget mere der skal gøres før man kan riste? Nu har i selvfølgelig også en "rigtig" forretning oppe og køre, og der er selvfølgelig en masse detaljer der skal udarbejdes. Men til at starte med havde jeg tænkt at kun riste til venner og familie så man bare kunne få lokaleudgifter og med tiden maskineriet dækket. 

Selvfølgelig skal man finde nogle fine bønner at riste. Jeg kan se at i selv importerer. Det synes jeg er rigtig flot. Hvis det nogen sinde bliver aktuelt har i så mulighed for at give et fif mht. kontakter. Jeg ville gerne finde nogle kaffebønner som kaffebønderne også får noget ud af at jeg køber, dvs. bedre end fairtrade Wink.

Jeg er som sagt helt ny i feltet, og jeg beklager hvis det er dumme spørgsmål. Men hvis ikke jeg stiller dem, får jeg jo ikke svar Smile

Mvh

Kenneth

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)