Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et kreditforeningslån normalt deles i 2 ejere

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis min søn kommer med 600.000 kr til udbetaling på huset, så går jeg ud fra skødet vil vise, at han har de 600.000 kr større andel i huset.

Resten af lånet skal så gerne deles lige mellem dem 50/50. Det går jeg ud fra er muligt og klogt når de bare bor sammen - ikke gift - ingen børn, og ikke ældgammelt forhold

Hvis den pæne udbetaling (hus til 2.1 bare) gør, at der er luft til at samboens SU lån kunne lægges med ind som kreditforeningslån, for at få bedre rente - kan de 200.000 kr det drejer sig om så også lægges på samboen så husgælden bliver

Købspris 2.100.000 minus udbetaling 600.000 kr som min søn har som ejerandel ekstra i huset.

Lån 1.500.000 kr som dels i to = 750.000 til hver + de 200.000 til SU lånet og dermed lån på 750.000 kr til min søn og 950.000 kr til hans sambo. (lån så 1.6 Mio af værdien 2.1)

Er der en herinde der er lidt inde i det med kreditforeningslån delt på de to ejere af huset?

(jeg spørger ikke om det ligger inden for låneloftet eller ej, det kommer jo til at give sig selv, kun om man kan bygge lånet så det reflekterer det de to skylder - og jeg er også med på at min søns udbetaling på 600.000 så giver begge lige fordel - og det skal de også. De vil ha fællesøkonomi men går de fra hinanden - skal de ha hver deres rest økonomi reflekteret)

venligst John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 23:15

Hej Cookie,

Der er ikke noget lovmæssigt der forhindrer at man laver ejerandele på et kreditforeningslån, men det er meget sandsynligt at kreditforeningen vil kræve at begge parter står som ejere af lånet i fordelingen 50/50. Man kan skrive sig ud af, at din søn kun hæfter for sin halvdel hvis de to går fra hinanden, men det er langt fra sikkert at realkreditinstituttet vil acceptere en sådan opdeling.

Som udgangspunkt ejes et kreditforeningslån optaget af to mennesker 50/50.

Jeg er mere i tvivl om hvorvidt man kan give ham en "ekstra ejerandel" på 600.000 kroner i huset, såfremt de køber det i fællesskab. Jeg har svært ved at se hvordan det kan strikkes sammen med de instrumenter en kreditforening/bank har til rådighed, men det er muligt at en advokat kan svare på det/løse problemstillingen.

Hvis din søn vil være på den sikre side, så køber han huset alene. Med en friværdi på 600.000 kroner allerede ved købet er det usandsynligt at noget pengeinstitut vil nægte ham det, uanset hans indkomst. Så kan kæresten leje sig ind eller på anden måde spæde til husholdningsbudgettet.

Mvh
Peter 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 23:26

Jeg havde en lignende konstruktion med min ekskone, da vi købte lejlighed sammen (før vi blev gift). Det kan strikkes sammen i en samejeoverenskomst - i hvert fald det med din søns indskud, men uden at vide det vil jeg tro at også det med den skæve fordeling af lånet kan aftales i en sådan overenskomst.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:05

I øvrigt forstår jeg ikke at banken kan sige at SU lånet bør lægges ind i huslånet - for som jeg læser det, er SU lån fra efter 1988 med diskontoen + 1 % = 2,25% i forrentning - og det er da ikke noget at lægge ind i huslånet ud fra en besparelse på MÅSKE lige her og nu 0,7% i forhold til flex lånm, og en forhøjelse i forhold til fastrente lån

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)