Vi er nogle stykker der har startet små butikker på samme tid, og de fleste kommer med en baggrund som ekspedienter/bestyrere af detalilbutikker.
Det er en interessant problemstilling som vi ofte diskuterer, fordi forbrugerne (de fleste af dem) som sådan har råd til at købe, men det psykologiske spiller ind. Nemlig at forbrugerne er usikre på deres fremtidige økonomi, og derfor er knapt så impulsive og har sværere ved at træffe beslutninger.
Det kan der komme mange pudsige situationer ud af, og især mersalg er blevet sværere. Der kan være god fornuft i at købe en indlægssål til en sko, og selvom skoen koster 399,- og sålen 39,90 - så vælger kunderne sålen fra. En irrationel beslutnig, - men kunden føler at have sparet 39,90 og derfor får en god samvittighed selvom de altså har købt nye sko.
Ret beset skulle man, hvis man vil være sparsommelig, købe en dyr sko af en god kvalitet, fordi selvom den koster det dobbelte holder tre gange længere.
Lige netop dén øvelse, - at forklare kunderne hvad der er god økonomi - er nøglen til succes for os som erhvervsdrivende.
Rent lavpraktisk har vi i vores netværk udnyttet nogle ubenyttede kvm i den ene butik i samarbejdet til et fælleslager for vores respektive online-handelsmuligheder (postordre-webshop) og så markedsfører vi os samlet. Det tror vi er langt bedre end at køre panik-tilbudspolitik. Der skal selvfølgelig være tilbud, men det skal være win-win hvis man skal overleve på sigt.