Jeg ville gerne høre om jeres erfaringer med at skaffe referencer/nye kunder som nystartet:
Gratis arbejde kontra underbyde konkurrenterne?
Vi tænker lidt på at lave en kampagne der skal hedde "Dyrt i Danmark?", hvor vi sætter en fast pris, som med 100% sikkerhed ligger under vores danske konkurrenter på mødebooking. Og hvor vi sammen med tilbuddet, skriver de krav som møderne skal opfylde.
Pas på med at blive så billig at det betegnes som useriøs, ofte så giver prisen en form for indtryk af kvalitet... Det er fint nok at man skriver krav ned til hvad som skal være kvalifikation for at det kan blive et møde....
Men hvorfor ikke bare sige, vi har brug for referencer, hvis du vil være det får du 50% rabat på denne ordre... At sætte en lavere pris, for så næste gang at kunden skal betale en højere pris er en svær omgang, da der findes mange som vil udføre opgaven...
Vil klart anbefale, gå ud med jeres normal pris, giv de gunder som vil give jer referencer, eller kald det new bizz aftale eller noget, og så giv dem 50% rabat eller hvad i havde tænkt jer...
Så har i samtidigt signaleret hvilken pris i vil have fremover, og signaleret noget omkring hvordan i værdifastsætter jeres arbejdes kvalitet...
Ja, vi er i fuld sving med at færdiggøre vores kampagne "Dyrt i Danmark?", hvor vi ringer til udvalgte firmaer, pr. telefon og beder om accept på at sende dem et tilbud.
Vores normale pris angiver vi, men streger den over med rødt. Normalpris 995,- pr. møde., og så 495 kr/møde for en kampagne på 10-30 møder, under allerede angivet kriterier.
Skal det forstås sådan at du vil tage samme pris, uanset hvilken type møde der er tale om? uanset hvad der gerne skal sælges på mødet? Eller er det kun en bestemt branche du går efter?
For de priser du nævner her, er lige så usandsynlig dyrt for én type møder, som det er usandsynligt billigt for andre.. Så hvis det er sådan du tænker, afskærer du dig selv for en del potentiellle kunder allerede der. De møder du kan lave 8 af i timen, kan du ikke tage det samme for dem du skal ringe 4-5 timer for at få ét af vel?
Når alt dette så er sagt, så kan jeg godt følge din tanke om en kampagne "dyrt i danmark" For det ER sq dyrt de fleste steder i Dk. Den er jeg selv gået stærkt imod. (Ja jeg er en konkullega) Og jeg lever i bedste velgående på trods af mødepriser der generelt set ligger langt under de kampagnepriser du nævner her (men igen, det er specifikt efter hvilken type møde selvfølgelig!) HVIS du leverer en fornuftig kvalitet til en god pris, sparer du i øvrigt alle dine markedsføringsudgifter. For mit vedkommende er det mine kunder der laver reklamen for mig -og så hapser jeg en på Amino hvis den ser interessant ud, ikke fordi jeg skal for at overleve.
Har du lavet noget der ligner før? Så har du vel allerede en personlig reference der tænker jeg? Og ellers netværk, netværk, netværk... Helt konkret er vel 50% af mine kunder mennesker som jeg HAR arbejdet sammen med før, inden jeg startede mit eget. 40% er nogen der kender nogen der kender mig, og de sidste 10% er dem der ligesom bare kommer dumpende...
Omvendt hvis du ikke har prøvet noget der ligner, så bliver det sq op ad bakke at overbevise ret mange om at du ved hvad du snakker om ;)