Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fair anpartsdeling af Aps?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Så vidt jeg ved er der rimlig frie tøjler for hvordan man man deler kagen i en anpartsvirksomhed. Jeg kunne nu godt bruge lidt inspiration til hvordan man kunna lave en fair og velfungerende model, da vores virksomhed snart skal oprettes.

Vi er 4 idéstiftere, hvoraf den ene er tvunget til at arbejde ved siden af, mens de 3 af os kører på fuldtid. Dertil kommer 2 sekundær programmører, som har fuldtidsarbejde ved siden af, samt en grafiker, som bruges i jævntligt, men ikke på daglig basis. Min "plan" var bruge en blanding af ejerskab og timeløn, for at gøre det så fair som muligt for alle parter. Eksempel:

stifter 1 (ceo) = 24 %

stifter 2 (cto) = 24 %

stifter 3 (cso)= 24 %

stifter 4 (der arbejder ved siden af) = 12 %

2nd programmør = 6 %

3rd programmør = 6 %

Grafiker = 4 %

Så er kagen delt, men der er langt fra 4% til 24% og de timer han arbejder er (ofte) lige så meget værd som de timer jeg som ceo arbejder. Dog drager vi ikke samme risiko og han er blevet tilkoblet projektet sent, hvor en stor mængde arbejde og aftaler allerede var lavet. Derfor ønsker jeg ikke at lave om på denne fordeling, men tænker derfor at en lav timeløn ville være fair. Det skulle virke således, at vi allerede nu begynder at registrere timer, for til den tid hvor virksomheden laver overskud at kunne blive betalt af i hvad hver især skyldes, inden resten af overskuddet vil blive fordelt imellem os (hvis pengene da ikke bliver i virksomheden).

Er det en fornuftig måde eller har i bedre forslag? Jeg håber det giver mening :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:34

Hej.

Ville overveje et SMBA...hvor i ikke er afhængige af ejerandelen.

MvH

Peter

Fra København Ø
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:22

Hvordan ville det løse vores problem? Så skulle vi bare udbetale løn? Jeg er jo som medstifter interesseret i at holde på min andel af virksomheden, som i lang tid ikke vil være noget værd, men som vil være altafgørende i en eventuel exit.

Desuden synes jeg, at jeg nogle steder læser mig til, at et SMBA uden inskudskapital og med lukket bogføring ikke altid ser så godt ud i eksternes øjne og vores virksomhed kommer til at være bygget på netværksrelationer.

Ellers må du lige forklare hvorfor du anbefaler SMBA fremfor Aps i vores tilfælde :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)