|
Hej Amino Jeg er studerende og for su. Jeg arbejder i min fritid som tømrer, for at få lidt udover su'en. (jeg ved godt at jeg ikke må tjene mere end ca. 8500 kr ud ud over su'en) Mit problem er dog det at jeg gerne vil betale skat af det arbejde jeg udføre, men jeg er itvivl om hvordan jeg skal gøre det? Skal jeg opgive det under B-indkomst? Jeg har ikke mit eget firma, og jeg trækker ikke momsen fra det arbejde som jeg udføre. Og, skal jeg opgive det inden jeg går igang eller efter jeg har tjent pengene? Jeg ved nemlig ikke altid hvad jeg kommer til at tjene.
Mvh Søren |
fedt at du vil bidrage til samfundet - og super at du kan supplere din SU.
Du kan tjene/fakturere op til 50.000 kr om året uden at skulle ha virksomhed og momsregistreres.
Du gætter/anslår - hvad du vil komme til at tjene, går ind med NemID på skat.dk og vælger forskudsopgørelse - ændre forskud, og taster det du mener at tjene under honorar. Så får du tilsendt B.skatte kort ( er du tilmeldt PBS går det automatisk over betalingsservice, men du ser beløbet) du skal betale, og slipper for ekstra skat når året er gået.
Ellers skal du når du udfylder selvangivelse opgive det du har tjent som honorar - og så får du en ekstra skat, som du kan sætte penge af til med f.eks 40% af det du tjener, men glem så ikke det.
Du kan sætte det i dit forskujd - i under eller overkant af det du regner med at tjene, det er ikke så farligt, for du får enten penge igen eller ekstra skat når årsopgørelse og selvangivelse skal laves, og du kan ændre dit forskud så tit du vil under året, så du kan starte med at sige du tjener 5.000 i honorar og rette det op efter hånden. Du kommer i alle fald kun til at betale den korrekte skat
Hatten af for dig - top ønsker for din fremtid
vh
Bliv gratis medlem