Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mon du kender svaret??

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt mere læsning (om brugtmoms), som forhåbentlig vil kunne besvare et par af dine spørgsmål: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83288&vId=203628

I relation til bilag for dine køb, så kan du gøre brug af afregningsbilag ved køb fra bl.a. private. Det står der også mere om i linket.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra København
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:15

Hey tusind tak for det :-)

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 13:15

Her er forskellen på om du køber af en privat eller en erhvervsdrivende:

1.

Du køber en trøje til 100,- kr. af en privat og sælger den for 200,- kr. i din butik.

Ud af de 200,- kr. skal du aflevere 20% moms = 40,- kr.

Når momsen er væk, trækker du din udgift på 100,- kr. fra de resterende 160,- kr. og dit overskud før skat = 60,- kr.

Du betaler 50% i skat, hvilket betyder at du har tjent 30,- kr. i alt.

2.

Du køber en trøje til 100,- kr. af en erhvervsdrivende og sælger den for 200,- kr. i din butik.

Ud af de 100,- kr. kan du trække 20,- kr. fra i moms, så din udgift til varekøb er reelt kun 80,- kr.

Ud af de 200,- kr. skal du aflevere 20% moms = 40,- kr.

Når momsen er væk, trækker du din udgift på 80,- kr. fra de resterende 160,- kr. og dit overskud før skat = 80,- kr.

Du betaler 50% i skat, hvilket betyder at du har tjent 40,- kr. i alt.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra København
Tilmeldt 27. Apr 10
Skrevet kl. 13:22

Tak for udregningen, det var en stor hjælp!

Men altså.. det ikke meget jeg får ud af det når min bix kun er på hobbyplan.. Det kan jo næsten ikke betale sig for mig at blive registreret når det udelukkende er med det formål at kunne modtage dankort betaling.. Det er noget af en pris at betale :-/

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 13:30

Hmm.. Hvorfor?

De handler du gør mellem erhvervsdrivende vil under alle omstændigheder give dig en fordel, når du er momsregistreret. Nicolai giver dig et godt eksempel. Du skal bare sælge trøjer nok Wink. Rigtig nok er der lidt arbejde med momsindberetning, momstallene regner dit regnskabsprogram jo ud eller din revisor. Indberetningen tager kun et øjeblik og registreringen er gratis.

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 13:31

Forudsat du kan anvende brugtmomsordningen som jeg netop linkede til, vil regnestykket (med de samme beløb og satser) blive som følger.

Du køber en trøje for kr. 100 og sælger den for kr. 200.

Fortjenesten skal der afregnes moms af. Jf. vejledningen er det 25% af (200 - 100) x 0,80. Der skal således afregnes kr. 20 i moms.

Du betaler 50% i skat af resten, svarende til kr. 40, og der bliver dermed en fortjeneste til dig selv på kr. 40 (efter skat).

Hvad med en profil på trendsales? Kunne det ikke være en løsning til en start?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 13:34

Eller andre betalingsformer end lige dankort

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:38

Helle:
Puhhh jeg er forvirret.. SKAL jeg ikke betale skat uanset om jeg er registreret eller ej? Og ja, det ville bestemt være en fordel om jeg kunne trække mine indkøb fra. Men det tror jeg desværre ikke jeg kommer til da jeg køber varerne på den måde jeg gør (fra "private").

Du SKAL ikke betale skat, det har bare en konsekvens hvis du ikke gør ;-) Så jo du skal betale skat af alt hvad du tjener.

Og jeg synes da at du skal trække alle dine udgifter fra, også selv om det er fra private køb.

Fra København
Tilmeldt 27. Apr 10
Skrevet kl. 13:41

Tak Claus :-) Jeg har haft profil på Trendsales i mange år, men vil gerne prøve at have min egen side nu. Og her kommer så dagens dumme spørgsmål: skal jeg ligeledes betale 50 % i skat når jeg ikke er registreret??

Fra København
Tilmeldt 27. Apr 10
Skrevet kl. 13:44

Dommeren: tak for dit svar.

Men jeg køber ikke rigtig fra erhvervsdrivende, næsten udelukkende private så den fordel kan jeg desværre ikke nyde godt af.. Så det er der jeg tænker om det kan betale sig?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)