Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Netværk - Opsætning af brugere - Logon - Hvordan?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skal til at sammen-koble omkring 10pcer til et fælles netværk, nøjagtig som fx på skoler og arbejdspladser.

Brugeren kan logge på hvilken somhelst pc og derefter kunne se hans personlige filer og mapper, der skal også være begrænset adgang til styresystemet for de forskellige brugere.

Nogen der kan anbefale et user account management system?

Hvad skal jeg bruge for at sætte sådan et proffesionelt netværk op?

Skal jeg bruge en NAS server til det? en bestemt en? Eller anbefales måske noget helt andet. Jeg regner også med at hver bruger kan have en begrænsning på nogen bestemt antal GB HDD?

Glæder mig til at høre fra jer, kom gerne med forslag/ide'r :)

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 00:55

Du skal i gang med at undersøge Windows Netværk-Domæner (domains), Active Directory (AD) mv.

En NAS vil nok ikke kunne agere som domain controller (det har jeg i hvert faldt ikke set), men jeg ejer en NAS der kan tilkobles et domæne og forholde sig til brugernes rettigheder.

Tilmeldt 29. Jul 10
Skrevet kl. 10:27
Fra Valby
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 118
Fra  Supportmand.dk Skrevet kl. 10:42

Hej Nørden,

Når vi begyder at snakke bruger styring, som du gør. Så er det helt korrekt du skal have fat i noget med AD, hvis du vil arbejde i Windows. Du er her nød til at have en PC der skal være server, på denne server vil du kunne styre brugere, rettigheder mv.

Her er vi så over i Windows server, om du bruger en Windows NT, 2003, 2003 R2, 2008, 2008 R2 gør ikke meget forskel. det kommer mere an på hvilken Windows version du vil køre på klienterne.

Du kan ligge pladsen GB pladsen på serveren's diske eller på en NAS, det kan laves på mange måder

Hvad skal du gøre:
Jeg synes du skal søge efter en prøve version af en SBS 2011 eller Windows Server 2008 R2. Det er se sidste nye versioner fra Microsoft og opfylder alle de krav du måtte have. Hvis du er vand til at bruge en Windows maskine skulle du nok kunne lege dig frem til hvordan disse systemer virker.

P.S.: En NAS er kun til lagerplads, NAS står for Network Attach Storage. Hvilken i bund og grund bare betyder at det er lagerplads på netværket.

Supportmand.dk - IT Konsulent - IT Rådgiver - Systemadministrator

Tilmeldt 29. Jul 10
Skrevet kl. 23:21

Hej Allan

Tusind tak for din hjælp.

Jeg tror at jeg vælger Windows server 2008 (:

Fra Valby
Tilmeldt 27. Apr 11
Fra  Supportmand.dk Skrevet kl. 16:08

Velbekomme, Husk at du næsten altid kan få en 180 dages prøveversion af MS's server.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 192
Fra  Kamikaze Software Skrevet kl. 16:12
Tilmeldt 29. Jul 10
Skrevet kl. 16:21

Okay tusind teng drenge (:

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 16:27

Allan Ellegaard:
P.S.: En NAS er kun til lagerplads, NAS står for Network Attach Storage. Hvilken i bund og grund bare betyder at det er lagerplads på netværket.

Det er nu ikke helt korrekt. Skype-Smile

De fleste ordentlige NAS-enheder i dag tilbyder også funktionaliteter som printsserver, FTP server, ITunes- og medieserver, BitTorrent Client m.m., og naturligvis også oprettelse og håndtering af diferencierede brugerrettigheder.

Men solid brugerhåndtering som i Active Directory (AD) tilbyder de dog ikke.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Valby
Tilmeldt 27. Apr 11
Fra  Supportmand.dk Skrevet kl. 19:22

Men John, alt det andet er jo bare en måde at bruge ens indhold på, det er jo stadig bare lagerplads man har. Om man så tilgår det med FTP, lokalt på ens netværk eller den hjælper med at downloade ens filer til lagerpladsen er fra min vinkel lige meget. Det er "bare" lagerplads" :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)