Hejsa. Projektet vil kræve ca. 250.00- 350.000 at lave bæredygtigt i omkostninger til div. underleverandører og opstarts markedsføring. 1. Kan man søge Eu-støtte til projekter ? Hvis ja, hvorhenne ? 2. Hvordan søger man bedst investorer i denne størrelses ordning ? Er der fonde, firmaer, grupper man kan tage kontakt til og være sikker på at hvis man fremlægger ide, at den så ikke bliver "stjålet" Ser frem til jeres svar Mvh Morten Nielsen |
Hejsa
På eu's egen hjemmeside har de en fuld oversigt over hvilke programmer og projekter de giver støtte til - du kan se den her: http://ec.europa.eu/danmark/publikationer/tilskud/indhold_da.htm
For at finde præcis hvilken ordning der måske kunne passe til din situation, vil kræve mere info om dit projekt, men et umiddelbart gæt vil være at du kan finde noget relevant under nr. 7 i linket.
Ellers ville jeg helt klart tage kontakt til en af de 5 væksthuse i Danmark - er sikker på at de vil hjælpe dig med at undersøge om der skulle være en ordning der passer til netop dine behov. Du kan finde dit nærmeste væksthus her: http://ec.europa.eu/danmark/publikationer/tilskud/komplet_da.htm#vaeksthuse
I forhold til investorer tror jeg at der er mange veje at gå - det kommer igen lidt an på hvilket felt du gerne vil beskæftige dig med. Når du fremlægger din ide kan du jo altid bede mulige investorer om at underskrive en NDA (non-discosure agreement) før du giver al information om ideen, men pas på du ikke bliver for "hemmelighedsfuld". Det er selvfølgelig vigtig at passe på de gode ideer, men nogle gange må man tage en chance og håbe på det bedste. Visse firmaer el. investorer vil nok være meget forsigtig med at underskrive en NDA, da de risikere at træde sig selv over tæerne (for hvad nu hvis deres egne ideer lignede din?). Så find en god måde at præsentere ideen på uden at give alle guldkornene.
Hvis du skulle have problemer med EU's programmer og støtteordninger er du velkommen til at skrive en pb, med lidt mere info om dit projekt. Har et familiemedlem som selv har arbejdet meget med programmet "Lifelong learning" så han er lidt inde i deres store (men efter min mening geniale) udbud af programmer :)
Held og lykke med projektet!