Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke EU-regler gælder ved ecommerce?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 18
Fra  Waremakers Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er i færd med et stort projekt inden for ecommerce. Jeg har søgt og læst en del om kunders rettigheder for fortrydelse, returnering af varer etc., men er i tvivl om præcis hvad der er gældende i dag.

EU direktiv 97/7/EC lader til at være gældende, men det er 14 år gammelt. Er dette det der gælder i dag. Er der kommet nyt til siden?

En pegefinger i den rigtige retning vil vække stor glæde ... og hvis nogen har kommentarer til kunders rettigheder til at annullere en ordre op til 7 dage efter modtagelse af varen og få alt refunderet (også forsendelsesomkostninger), så vil de også være velkomne.

Tak, tak.

Anders

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders,

Så vidt jeg ved, er det seneste e-handels direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000. Direktivet er implementeret ved lov i de enkelte, land, herunder lov nr. 227 af 22/4 fra 2002 i Danmark.

For så vidt angår kundernes fortrydelsesret er den ikke 7 dage, men 14 dage, jf. e-handelsloven. Forbrugeren skal selv betale porto til bage til butikken ved fortrydelsen, men hvis der er tale om reklamation, skal sælgeren, dvs. web-butikken, dække alle udgifter.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig, at anvende Forbrugerstyrelsens hjemmeside for mere information.

Med venlig hilsen

Pernille Ørskov, advokat (L), pni@lundelmersandager.dk

Lund Elmer Sandager, www.lundelmersandager.dk

Fra København
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 18
Fra  Waremakers Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Ravn! Den kendte jeg ikke ...

Fra København
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 18
Fra  Waremakers Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Pernille.

Vores projekt er inter-EU, idet vi fungerer som en form for agent mellem en europæisk leverandør og en europæisk slutbruger. Forsendelser vil derfor ske på kryds og tværs i EU, og det er derfor EU-regler der er relevante for os.

Al information vi har kunne finde angiver 7 dages fortrydelsesret, og det er også denne frist alle store ehandels-virksomheder angiver i deres betingelser. Er 14 dage en særlig dansk tillægsbestemmelse?

Mvh

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Fra København
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 18
Fra  Waremakers Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Henrik, men hvilket landes regler regner man så efter? Leverandørens land? Modtagerens land? Agentens land?

Altså, hvis jeg som dansker i Danmark køber en vare sendt fra en britisk leverandør, men købt gennem en webside i Italien, eksisterer så 7, 10 eller 14 dages fortrydelsesret?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kromudh:
Tak Henrik, men hvilket landes regler regner man så efter?

Det er der så ikke noget entydigt svar på. Hvis den italienske webside har markedsført sig mod det danske marked - ja så gælder den danske fortrydelsesret på 14 dage. Hvis den italienske hjemmeside er rettet mod et italiensk kundeskare så gælder den italienske fortrydelsesret på 10 dage.

Om der er sket markedsføring rettet mod eksempelvis det danske marked fra den italienske webside må bero på en vurdering af om den italienske side eksempelvis også har dansk sprog, tilbyder levering til Danmark mv.

Der er ikke nogen som siger det skal være let...........Smile

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare for en ordens skyld, vil jeg erklære mig helt enig med Henrik Koudahl her.

Det er derfor mere eller mindre en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, og da det er forbruger beskyttelsen, der er i højsæde her, vil jeg anbefale, at I går efter den højeste fællesnævner i stedet for den laveste, for at undgå problemer med forbrugermyndighederne i de enkelte lande.

Med venlig hilsen

Pernille Ørskov, advokat (L), pni@lundelmersandager.dk

Lund Elmer Sandager, www.lundelmersandager.dk

Fra København
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 18
Fra  Waremakers Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Henrik og Pernille

Tak for svar. Forbrugerbeskyttelse er selvfølgelig vigtig, men som forhandler har man jo naturligvis også interesser. Fortrydelsesretten med fuld refundering af forsendelsesomkostninger kan potentielt være underminerende for enhver forretningsmodel, så jeg må tilstå at vi nok vil holde os til minimumskravet.

Fortrydelsesretten er i øvrigt særdeles underspillet hos praktisk talt alle store ecommerce-virksomheder. Af samme grund, naturligvis.

Anders

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)