Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Texas shoot out

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg sidder og er ved at indgå en joint venture aftale. Til den vil jeg gerne bruge reglen, som hedder "Texas shoot out". Er der en, som har den formulering liggende? På forhånd tak   

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 11:49

Hej Henrik,

"Texas Shoot Out"-klausuler er ophavsretligt beskyttede af forfatteren, så derfor må du ikke benytte dig af dem med mindre du har ophavsmandens accept.

Når det så er sagt, er jeg sikker på, at der ligger utallige "Texas Shoot Out"-klausuler på nettet, som er frit tilgængelige og ikke længere ophavsretligt beskyttet.

Noget helt andet er, at klausulen nok ved første øjekast ser meget effektiv ud, men at den meget ofte - når den finder anvendelse - er rigtig uhensigtsmæssig. Specielt hvis ingen af parterne tør "trække først". Efter min opfattelse bør den kombineres med noget andet og mere smidigt (hvis den absolut skal anvendes).

Tænk over det.

Jens.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 12:13

Hej Jens

Kender både ophavsretten og klausulens muligheder og begrænsninger. - Tak for indlægget.

Mvh Henrik Thorsager 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Skrevet kl. 12:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Elementær Texas Shoot Out:

"Hvis parterne efter forhandling ikke kan blive enige om virksomhedens videre drift kan hver af parterne for sig ved påkrav forlange at den anden part forpligtes til enten at sælge sine eller købe den anden parts ejerandele.

Parterne skal senest 7 dage efter påkrav aflevere et lukket bud med et købstilbud på den anden parts ejerandele mod kontant betaling.

Budene åbnes samtidig, og højste bud skal antages straks. Højstbydende overfører herefter straks den kontante købesum til sælgeren mod samtidig notering af overtagelsen af ejerandelene."

Der er rigtig mange forhold, som jeg ikke har taget højde for (kautioner, konsekvenser ved misligholdelse og flere andre relevante detaljer), og derfor er benyttelsen af ovenstående uden ansvar for mig. Teksten er til fri afbenyttelse for enhver, men jeg vil anbefale, at man søger professionel rådgivning inden benyttelse af denne klausul. Typisk ville jeg skrive meget mere og tilpasse klausulen til de individuelle forhold.

Held og lykke med det.

Jeg håber, at den aldrig kommer i brugSmile

Jens.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Dec 10
Skrevet kl. 13:23

Hej Jens 

Super og tak.... Men er det ikke det man kalder for "mexican shoot out"

Mvh 

Henrik Thorsager 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Skrevet kl. 14:28

Der findes flere varianter af en Texas Shootout.

Jeg har ikke hørt om en Mexican Shootout-klausul før nu.

Jens.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)