Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejer kan/vil kke betale

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg er kommet i den kedelige situation at mine lejere ikke kan betale deres husleje til mig.

Jeg fremsendte rykker til lejer i anbefalet brev den 22. august hvor jeg gav dem 7 dages frist til at betale.

Lejeren ringede i går og meddelte at de ikke kunne betale og derfor ville opsige lejemåler. Jeg bad om det på skrift. Han lovede at sende en mail i dag.

Det er kun hende der står på lejekontrakten så jeg skal vel have opsigelsen fra hende eller ?

Skal jeg rykke dem igen i dag ? og hvordan skal resten af sagen forløbe.

På forhånd tak

bb

Tilmeldt 3. Jan 07
Skrevet kl. 16:59

slet ingen der har en kommentar

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:14
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
.
Tilmeldt 3. Jan 07
Skrevet kl. 17:27

"tak for godt og konstruktivt svar"

Det lyder i mine ører mærkeligt at du forsøger at svare på noget som du ikke har forstand på.

bb

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 17:46

Nu skriver du ikke noget om det en bolig eller et ehrvervs lejemål det drejer sig om.

Men vigtigts af alt skal du reagere hurtigt, ved passivitet (her menes nogle ganske få dage), forpasser du muligheden for at opsige dine lejere.

Ved boligudlejning skal du skriftligt give dem et varsel på 14 dage til at betale lejen, hvis leje ikke falder skal du opsige dem til fraflytning omgående. (Du kan indgå en skriftlig afdragsordning, som skal overholdes, hvis denne ikke overholdes og du ikke her siger dem op så er det meget svært at få lejerne ud fremadrettet).

Selv om de fraflytter inden for kort tid, har du krav på husleje i tre kalendermåneder efter opsigelsen, du er dog forpligtet til at forsøge at udleje lejligheden så hurtigt som muligt for derved at begrænse tabet.

Du kan læse mere i Lejeloven her:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875#KXIV (kig på §93 og frem)

Hvis det er et erhvervslejemål så er reglerne lidt anderledes, du kan se erhvervslejeloven her:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=134801 (§69 og frem)

/Kim

Tilmeldt 3. Jan 07
Skrevet kl. 17:54

hej Kim

Tak for svar.

Det er boligudlejning. Jeg har den 22/8  skrevet til lejer og sagt hvis lejen ikke er betalt inden 7 dage vil sagen blive overdraget til min advokat, med henblik på opsigelse af lejemålet. Dette brev er sendt anbefalet.

Skal jeg i morgen sende et nyt anbefalet brev og sige at såfremt lejen ikke er betalt inden 14 dage skal de fraflytte.

De skal jo betale husleje i morgen, den regner jeg jo ikke med at få skal jeg så den 2/9 fremsende nyt krav eller skal kravet være samlet og hvor lang frist ?

Det er jo nemt nok at skrive at de skal fraflytte, hvad hvis de ikke vil. Hvordan får jeg fogeden indover

mvh

bb

Ska

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 18:02

Ja du er nødsaget til at følge formalia, med 14 dage opsigelse, så afsted med ny rykker, hvis der ikke er betalt efetr de 14 dage, så sender du en opsigelse (anbefalet) eller får din advokat til det, hvor du ber dem dels at betale og at fraflytte omgående.

Skulle de eventuelt herefter betale, er du ikke forpligtet til at trække opsigelsen tilbage, den er stadig gældende, med mindre du selv vurderer at det er i iorden at de bliver boende.

Er de ikke fraflyttet inden for 8 dage, beder du din advokat om at få fogedretten til at foretage en udsættelsesforretning - det koster et gebyr til retten (omkring 2000).

Desværre er der pres på retsvæsenet så der kan godt være lang ekspeditionstid, du kan få ca. tiden oplyst ved den lokale fogedret. (http://www.domstol.dk)

/Kim

Tilmeldt 3. Jan 07
Skrevet kl. 18:13

tak igen

Jeg sender et anbefalet brev den 2/9 hvor jeg oplyser dem om at såfremt august og september husleje ikke er betalt inden den 16/9 vil lejemål blive opsagt.

Derefter fremsender jeg opsigelse og de skal fraflytte omgående. Hvis de ikke er flyttet inden den 24/9 tager jeg fat i min advokat for at få fogedretten til at udsætte dem.

mvh

bb 

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:41

Jeg vil lige bemærke, at hvis du ikke er erfaren i det her så er der er noget lejelovs formalia, som du præcist skal overholde, herunder er formuleringen af din påkravsskrivelse meget vigtig, bl.a. skal du præcist henvise til den relevante paragraf i lejeloven, som du vil opsige efter, hvis ikke betalingen er indgået efter en nøjere angivet frist ihht. lejeloven 

Fogedretten kan og vil sikkert afvise din opsigelsessag, hvis ikke din påkravsskrivelse er meget præcist formuleret ihht lejeloven, så det kan være en god ide at lade din advokat skrive påkravsskrivelsen og opsigelsen, så er du sikret en glidende sag i retssystemet hvis du får brug for en udsættelse.

Selv om lejer evt er i restance ved fraflytning, så har lejer stadigt de samme rettigheder ved fraflytning med hensyn synsforretning mv. mht til evt istandsættlesesarbejder mv. Også her vil jeg anbefale dig at sætte dig grundigt ind i lejeloven og nøje overholde div. tidsfrister mv.

Held og lykke med sagen, håber lejer fraflytter hurtigt i god ro og orden, så du kan få genudlejet lejemålet, hurtigst muligt.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 3. Jan 07
Skrevet kl. 20:48

Tak for de gode råd Finn

Nvh

bb

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)