Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At flytte hjemmefra

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er måske ikke det rigtige debat forum for dette.

Jeg er en spirende iværksætter, men jeg er også på vej ud af reden.

Jeg bor på Bornholm nu, og har været et år på efterskole på sjælland i 10 klasse.
Jeg skal (forhåbelig) starte i lære som mediegrafiker til januar, og jeg fylder 18 til marts. Så jeg skal snart flytte hjemmefra.
Jeg bor nu hjemme med min mor og far (mine søskende er flyttet, jeg er en efternøler) og har det jo dejligt med min mors mad og den nemme hverdag.
Jeg arbejder i Jem og Fix omkring 20 timer om ugen og tjener derved op til mit legetøj (iPhone 5, ny printer) og en lille startup fond til når jeg skal flytte hjemmefra. 
Jeg prøver også at tjene nogle penge på grafisk arbejde, som jeg gør meget billigt, fordi jeg har jo ingen udgifter.  

Men mit problem ligger her:  

Jeg er bange, jeg bliver nød til at fortælle det til nogen!
Jeg er for stædig og stolt til at snakke med mine forældre om det, og jeg tror bestemt ikke det vil rette noget.
For 2 uger siden måtte jeg stoppe på det skolehjem jeg boede på mens jeg var på grundforløbet til uddannelsen Web-Integrator - fordi jeg følte mig meget utryg med den værelseskammerat jeg boede med, og der var meget larm, og ingen jeg kunne snakke med. Jeg følte mig som en ensomt får i flokken, og jeg er ellers et MEGET udadvendt menneske.

Men altså, jeg er bange for at flytte hjemmefra, og jeg tror det kan skyldes hjemve (selvom jeg intet havde på efterskolen) og den økonomiske stress.

Jeg har brug for nogle kloge voksne mennesker til at føre mig i bero.

TOO LONG; DINDT READ :
Jeg har flytte-hjemmefra-skræk, og har brug for gode råd. 

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 08:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Magnus.

Din situation lyder ikke vanvittig rar. Men jeg synes du - og alle mennesker generelt - skal forsøge at se positivt på det :-)

Med et fritidsjob og SU'en fra dit kommende studie så skulle der gerne være økonomi til at bo selv, leve fornuftigt og kunne lægge lidt til side. Måske får du ikke iPhone 5 på pre-order osv. - men sådan er det altså at være studerende (trust me - I know). Til gengæld kan du se frem til en fed uddannelse og gode kammerater.

Det er klart man kan savne trygge rammer, at undgå at skulle købe ind og lave mad, altid at have nogen at snakke med over aftensmaden osv.

Men her må du prøve at se mere fremad. Du er selvstændig - og det smitter af på alt andet du laver. Du tager ansvar for dit eget liv - og du HAR ansvar for dit eget liv. Det er, når du lige tænker lidt over det, nok noget af det vigtigste i dit liv. At du selv tager og har ansvar for dit eget liv.

Hvis du en dag stifter virksomhed er det en god ballast at du kan stå på egne ben - og at du kan tackle modgang på en fornuftig vis.

I stedet for at tænke "jeg savner lidt at være derhjemme" - så betragt din nye lejlighed/værelse som dit nye "derhjemme". Hvad skal du gøre for at du føler dig hjemme HER frem for hos dine forældre?

Skal du invitere kammerater over til en kop kaffe/en øl/lidt let aftensmad en aften? Øger det trygheden?

Skal du have en stor fed dyne og lækker lænestol foran tv'et? Hjælper det?

Folk har forskellige tryghedsbehov (og det er dem der ikke er opfyldt når du føler hjemve (fx en dårlig roomie)) - Det essentielle er at du finder ud af hvad der gør dig utryg - og fjerner det element. Er det derfor social kontakt du mangler - så inviter nogen hurtigst muligt. Er det fordi du ikke har nogen gardiner og alle kan kigge ind - så fix nogle gardiner. Du forstår nok hvad jeg mener.

Du må se optimistisk på dine økonomiske udfordringer (det er også rimelig grundlæggende for en dag at blive selvstændig).

Tænk i små behov først. Kan du overleve denne måned med de penge der gik ind på kontoen? (her mener jeg vitterligt overleve. Kan du få mad eller ej?)

Hvis ja. Succes!

Kan du lægge 500 til side? Hvis ja - succes!

Det er elementært at lære dig selv at 'bryde' ting ned i en masse små mål. Desto flere mål du kan indfri - desto flere succeser har du.

Jeg ved ikke om ovenstående overhovedet virker på dig. Men i min verden kommer man ufatteligt langt ved at holde sig et positivt syn - altid.

mvh Thasje

ps. Hvis hjemveen er stor er der ingen hindring i at ringe hjem for at høre om alverdens underlige ting ;-)

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:11

Hej MagnusKristof

Mit bedste råd til dig, er at du snakker med dine forældre - det kan virke hårdt, men det letter virkelig dit hjerte!

Jeg er selv i nogenlunde samme situation som dig, jeg ER bare flyttet - men flytter tilbage igen. Det som påvirkede mig, var også at jeg ikke følte mig tilpas. Hverken arbejdsmæssigt eller rent socialt. Det som måske kan påvirke dig lidt, er at det ikke er lige til, bare at besøge din forældre. Men tag det roligt - der findes en løsning på alt!

Men jeg var som dig også bange for at fortælle det til nogen, men jeg synes du skal fortælle det til dine forældre inden at det begynder at påvirke dig, som det åbenbart allerede har gjort. Når du får snakket med dine forældre så vil du føle dig lettet og dine forældre ved trodsalt lidt bedre end dig hvordan du tackler situationen, da de selv har været der. Så selvom du vil være selvstændig og klare dig selv, er det ALTID godt med et godt og stabilt "hjemland".

Ang. det økonomiske så skal det nok ordne sig, så længe at du har en god opsparing du har tage af i starten, indtil du begynder at få SU eller en fast indkomst. Det kan godt være du må leve af ketchup og pasta i starten - men hvem har ikke været der :-)

Al held og lykke fremover! Håber du kunne bruge mit svar.

VH

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)