Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SAAS E-conomics - hvad bruger de som database ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa !

Ta' Salesforce, e-conomics som eksempel....begge SAAS.

1. Hvad bruger de som som bagvedliggende database ?

2. Kører de på en database på en server ?

Nogen som kan fortælle lidt mere hvordan de har gjort det rent teknisk mht hardware, database, hosting og ikke mindst licenser til evt. windows server og ms sql ?

Hvordan ser regnstykket ud mht server cost og licenser til operativ system og database etc ? 

På forhånd tak for input...

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 18:01

Hvis vi tager e-conomics som eksempel saa har de jo lavet deres loesning som et almindeligt website. Saa man goer det samme som for alle andre websites. Finder ud af hvor mange brugerer man har, og koeber serverer til at understoette det antal brugerer.

Jeg ved ikke om e-conomics koere paa Windows, men hvis de goer har de bare koebt licenser til det antal Windows Server de har. 

Men hvis du spoerger om dette for at finde ud af et budget for deres loesning, saa vil jeg have den paastand, at deres udgifter til software udvikling er mindst 10 gange stoere end deres udgifterer til Server Hosting. 

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:09

Economic kører MS SQL Server og SalesForce kører Oracle. Begge kører højst sandsynligt databaserne på egne servere.

Tilmeldt 18. Nov 10
Skrevet kl. 18:10

Hej Martin T,

Ved du hvilken database de kører på eksempelvis e-conomics ?

Jeg kan se at de har ca. 40.000 kunder.

Hvordan vil en hardware, database infrastuktur typisk være for at kunne klare denne belastning ?

Hvad med de underliggende licenser til windows server og database - er de købt som engangsbeløb eller vil det typisk være på lejebasis ?

Er der nogen som kan hjælpe mig med at forstå det tekniske og økonomiske aspekt.

PS. softwareudviklingsomkostninger er ikke interessant og relevant i forhold til mit scenarie. 

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 18:56
De fleste lejer i dag deres MSSQL licenser, enten gennem en SPLA aftale hos deres hostingleverandør eller også gennem en volumelicensaftale de selv tegner. Det samme gælder Windows licens og meget andet software, både i Microsoft regi men også fra andre producenter. På den måde er der langt større fleksibilitet i forhold til at skalere op og ned afhængig af vækst, tilbagegang, spidsbelastninger etc., samt ikke mindst i forhold til at opgradere til nyere versioner uden at skulle ud og investere en masse penge upfront.
Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 18:58

Angaaende det tekniske aspekt, saa er der ikke nogle standard loesning. 

Hvad der er den bedste loesnig kommer helt an paa hvordan din software er skrevet, og hvilke type database der anvendes. Og om du kan skalere databasen ved at dele folk op, eller om alle data skal ligge i samme database.

Og ved du overhoved om du skal bruge Windows? De fleste saas loesninger jeg kender til koere slet ikke paa Windows serverer. 

Men lad os bare for sjov regne lidt paa Ecomonics alligevel. Med forhedold for at jeg indet kender til deres software, og at din software nok er helt anderledes.

Lad os sige at deres system er lavet til at maksimalt 10% af deres brugerer bruger det samtidig. Og lad os sige at deres system er lavet saa hver processer kerne, kan klare 5 brugerer. 

Saa skal de bruge 800 processor kerner. Hvis de saa bruger 12 kerne AMD Buldozer chips med dual processer bundkort, svare det til ca  34 serverer. Lad os sige de sikkert ogsaa har nogle backup serverer, og test serverer og runde det op til 40 Serverer.

Hver maskine koster nok ca 50.000 saa det bliver 2 millioner i hardware. Nu aner jeg virkelig ikke hvordan de har sat deres database system op, og dermed hvilke licenser de kraever, men lad os sige at der er yderligerer 1 million til Windows. 

Samlet pris for hardware+software bliver saa 3 millioner, hvilket med standard 36 maaneders afskrivning bliver 83.300 kroner hver maaned. Hosting inklusiv stroem og bredde bliver nok ca 20.000 mere (Hvis de bruge U1 maskiner). Saa ca 2 kroner per bruger per maaned. 

Men som sagt det hele afhaenger af hvordan din software er lavet. (Kan den overhoved haandtere 4000 samtidige brugerer), og kan den skalere til flere maskiner, eller skal der bruges faa meget kraftige maskiner(Bliver dyerer). 

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 354
Fra  QuickPay Skrevet kl. 20:45

Hej

Pænt meget gætværk i denne diskussion :)

Det er ca. umuligt at sige noget som helst klogt eller tilpas generisk om setups i den kaliber.

Setup afhænger 100% af kravspec., behov og flaskehalse... så spørgsmål så bredt formuleret kan ikke besvares.

Der sikkert næsten ligeså mange løsningsaltertiver som der er folk der kalder sig softwarearkitekter.

Prøv gerne m. et lidt mere specifikt spørgsmål.

/thomas

Tilmeldt 18. Nov 10
Skrevet kl. 08:43

Tak for input.

I vores tilfælde drejer det sig om MS SQL og Windows Server.

1. Kan vi selv vælge om vi købe licenser under SPLA eller up front ? hvad kan bedst betale sig ?

Nogen som har nogle priser ? Synes ikke Microsoft smider om sig med priser på deres site !

2. Har det nogen betydning med licenser til SQL og Windows om vi sælger vores SAAS på månedsbasis ?

(her tænker jeg om vi kan købe som engangs ved microsoft og sælge som SAAS ?)

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 354
Fra  QuickPay Skrevet kl. 08:51

Hej,

Med fare for at lyde religiøs...

Hvis ikke i har besluttet jer endnu, hvorfor så ikke basere jeres produkt på licensfri software ?

Vi driver selv en SAAS-service baseret på postgresql som db. Vi har ingen licensomkostninger og hvad bedre er. Vi har ingen licensbekymringer overhovedet.

Uanset hvor meget man betaler i licens for den slags produkter du skitserer kan man være sikker på een ting... man er aldrig helt sikker på at man ikke betaler enten for meget eller for lidt. Det er uigennemskueligt by design.

I min optik bør producenter med fuldstændig uigennemskuelig licenspolitik straffes big time.

Men skal I op og bruge meget kommer I nok ikke forbi at spørge sælgeren selv.

/tj

Tilmeldt 9. Oct 07
Indlæg ialt: 95
Fra  InnoCore ApS Skrevet kl. 09:43

Hej Kundez,

Vi har erfaring med kunder i den størrelse på vores hosting platform så du er meget velkommen til at sende mig en mail på lut@innocore.dk så kan jeg komme med nogen faktiske tal som du kan sammenligne med.

Lars Uth

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)