Hej Amino’er,
Jeg har brug for jeres hjælp og viden.
Min far som er sygemeldt pga. en arbejdsskade, har i 2½ år kørt en arbejdsskadesag mod arbejdsskadestyrrelsen. Han har nu atter en gang fået en afvisning på erstatning, hvilket jeg ikke forstår. Jeg vil derfor gerne hurtigt kortlægge sagen her, og bede om jeres vurdering, og råd til hvad han eventuelt kan gøre.
Sagen kort
Min far løftede en tung genstand på sit arbejde (10 kilo), og ved løftet lavede han en forkert bevægelse, der resulterede i en diskusprolaps i lænderyggen – som han sidenhen også er blevet opereret for.
Min far har været hos diverse læger, fysioterapeuter, reumatologer og speciellæger i arbejdsmedicin. Alle disse læger, fysioterapeuter osv. er alle enige om at skaden er erhvervsrelateret, og skaden muligvis i længere tid har været under vejs, men løftet på genstanden gjorde udslaget.
Problemstilling
Da min far blev undersøgt første gang hos en speciellæge i arbejdsmedicin, forkortede han sagen i journalen til noget så simpelt som ”bukkede sig ned og løftede genstanden”, hvilket overhovedet ikke var hvad min far beskrev dengang – hvilket er et stort problem i sagen.
Arbejdsskadestyrrelsen har deres egen lægekonsulent, som ene og alene vurdere sagen udfra hvad der står i eventuelle papire, som høre sagen til. Arbejdsskadestyrrelsens lægekonsulent har ikke én eneste gang set min far, snakket med min far, eller undersøgt min far.
Arbejdsskadestyrrelsen har også en regel der siger at de ikke behøver tage eventuelle udenfrakommende vurderinger med i deres vurdering af sagen, hvilket betyder at alle de undersøgelser hos læger, fysioterapeuter, reamatologer osv. ikke bliver taget med i betragtningen om en erstatning og så er vi atter tilbage til én lægekonsulents vurdering af en sag, hvor han hverken har set, undersøgt eller talt med min far.
Jeg vil derfor gerne høre hvad han kan gøre? Arbejdsskadestyrrelsen skriver brevene ordret:
”Vi bemærker, at vi ikke er bundet af vurderinger fra speciellæger, og at vi efter loven foretager en selvstændig bedømmelse af hver enkelt sag.”
Hvilket jo betyder at de vurdere en sag ud fra et stykke papir.
Det skal også siges, at situationen er beskrevet og forklaret ord for ord, flere gange – ikke kun af min far, men også diverse læger, men det virker til at arbejdsskadestyrrelsen nægter at se på andet end deres egne konklusioner.
Er der nogen der eventuelt har erfaringer indenfor dette?
Tak for jeres tid, og tak for jeres hjælp.
Med Venlig Hilsen
Morten