Hvis nu man skal bogføre køb af 200 stk papkasser så smider man dem ind på en omkostnings konto ala "8200 Emballage". Men hvad så med de fragtomkostninger som er ved købet af de 200 stk papkasser. Skal lige ligeledes ind på "8200 Emballage" eller skal de ind på en fragt konto hvor man samler alle fragt omkostninger ved køb? Grunden til at jeg er lidt i tvivl er at når du bogføre på varelagret så smider du jo både varernes indkøbspris ind samt fragt omkostninger for at få kostprisen. Men skal man gøre det samme når det ikke er vare men istedet omkostninger? For når jeg går ind og opretter et kreditor bilag hvor jeg bogføre de 200 stk papkasser på "8200 emballage" så udregner summasummarum automatisk momsen ifølge den momskode som er på (K25) men så er det jo ikke så smart hvis jeg skal bogføre 50 kr porto som er momsfrit.. Håber der er nogen der kan hjælpe, og at det ikke blev for rodet. |
Hej,
Jeg vil foreslå at du bogfører emballage og fragt for sig.