Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer jeg i gang??

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 11
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle AminoerSmile

Jeg har det sidste års tid arbejdet på min virksomhed og er nået så langt ny så jeg KUN mangler pengene til at realisere drømmen.

Alt andet er mere eller mindre på plads(udførlig forretningsplan, markedsføring, aftaler med leverandørerne, budgetter, websiteplan og design, jeg mangler bare noget at give, dem der skal hjælpe mig, i lønSmile

Jeg er meget seriøs omkring dette og vil derfor meget gerne høre hvad andre har af erfaringer mht. finansiering af opstart.

Jeg har selv en lille opsparing, men mangler godt og vel 180.000 kr. hvoraf 150 er varelager. Jeg har ikke noget særligt som banken kan få sikkerhed i og derfor ser jeg, mulighed for at låne i banken, meget lille, men lad mig høre hvad du gjorde da du startede!

Mvh. Rasmus Nielsen

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 13:04

kunne der ikke være mindre varelager i starten kan være meget dyrere men meget meget at låne penge både mistet din uafhængighed  og du skal betale pengene tilbage med renter.

kunne desuden lave en del af markedsføring selv , især vis er online er det lettere , men som alt andet kræver det vilje og iværksættere passion og man ved det er en selv der gjorde og du sparet så mange penge

Lidt tips ekstra her omkring steder du kan videre formidle din hjemmesiden http://www.amino.dk/forums/t/110067.aspx?#731757 og herhttp://www.amino.dk/forums/t/78588.aspx?#499259

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 24. Feb 11
Skrevet kl. 09:28

Tak for svaret,

Varelageret er nødvendigt for at sikre en tilfredsstillende kundeservice og leveringstid.

Markedsføringen vil blive ført i et samarbejde mellem mig, min designer og programmør. Endvidere vil jeg benytte fysisk markedsføring så der skal også betales her.

Ved godt at mange af disse ting kan gøres selv, men for at sikre mig så høj en standard som mulig i min markedsføring, vælger jeg at lade professionelle om dette.

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rasmus

Det lyder som om du har grebet sagen helt rigtig an. Det er altid en god idé at samle tanker, idéer og økonomi i en ramme, så som en forretningplan og nogle konkrete handlingsaktiviteter på markedsføring.

Din udfordring med finansieringen er velkendt og slet ikke umulig at løse, så længe du har en sund forretningsidé, der kan præsentere en investor for et udbytte.

Du har to opgaver foran dig:

1. At opstille et investeringsprospekt.

2. At tiltrække investorer.

Første opgave er ikke så uoverkommelig, da du kan genanvende det meste af det du har i din forretningsplan. Jeg vil anbefale dig at lave en forkortet udgave, hvis den i forvejen er lang, og så tilføje budgetter som giver potentielle investorer et overblik over udbytte og risiko. Så et slags "executive summary" af forretningsplanen plus relevante tal.

At tiltrække investorerne kan gøres på mange måder. Google dig frem til investeringsforeninger, søg på business angels, venture kapital mv.

Men kig også på Vækstfonden og eks. StartVækst http://www.startogvaekst.dk/sw3081.asp.

Du kan også søge gratis hjælp hos dit lokale Vækstcenter eller læse en af de mange white papers, der ligger online om hvordan du opstiller et investeringsprospekt og henvender dig til investorer.

Lars Krull har blandt andet skrevet en http://d298579.u27.surftown.dk/Download.html.

Men summa summarum, så er det lettere at få investorernes opmærksomhed, hvis du har startet det op. Indtil da mangler der måske lidt "proof of business", hvilket betyder, at du måske må afgive for meget for at få en investor på banen. Selv om idéen er rigtig god, så vil investorens indskud som udgangspunkt blive lidt i forhold til ejerandelen, så længe du ikke har aktivitet i selskabet.

Men start med at kontakte dit lokale vækstcenter og få en uforpligtende snak med en der har hjulpet folk med det før. Der er også potentielle investorer på Amino, men sørg for du har en rådgiver bag dig inden du laver aftaler.

Held og lykke med dit foretagende.

Fra Søborg
Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 30
Fra  Advokat Finn Bruun Advokatfirmaet Finn Bruun Skrevet kl. 11:00

Hej Rasmus,

Ud over rigtige gode input og råd fra Mikael og Allan er der måske også en yderligere vej.

Du har en konkret problemstilling mht finansiering af et varelager?! Måske kan du få en god aftale med din leverandør, hvor du enten får en lang kredit, mulighed for tilbagelevering af ikke solgte varer pr en bestemt dato eller en kommisionsaftale, hvor du betaler leverandøren, efterhånden som du får solgt varerne.

Der er fordele og ulemper, ved alt hvad du(vi) gør. Fx vil du formentlig kunne opnå fordelagtige priser ved kontant betaling ved indkøb, den fordel kan du miste, hvis du fx køber med lang kredit.

Hvis du tænker ud fra modellen "Porters five forces", som bla omfatter en analyse, hvor du får vurderet, hvorvidt du som indkøber har en stærk eller svag position i forhold til din leverandør.

Vi vil jo alle gerne handle med hinanden og have en indkomst når dagen er omme, så hvis din leverandør tror på din idé, så har du muligvis en god forhandlingsposition ;-)

Og igen som Allan påpeger - Få en rådgiver på din side når der skal forhandles/indgås aftaler.

vh Finn

Tilmeldt 24. Feb 11
Skrevet kl. 17:17

Tak for de utrolig brugbare svar!! Sætter jeg stor pris på!!

Til Allan,

Mht. forretningsplanen så er det helt sikkert det næste jeg går i gang med. Jeg har op til flere gange haft kontakt til Erhvervsrådet i min region og de har bestemt været meget hjælpsomme. De nævnte endvidere "kom-i-gang" lånet, men jeg har svært ved at finde ud af hvad det kræver at optage dette lån og om det overhoved er en fornuftig løsning.

Lige præcis deet med at tiltrække investorer ser jeg som en stor udfordring, men der er jo ingen anden vej frem end at prøve.

Tror det der afskrækker mig mest, mht. investorer er at de jo oftest vil have noget igen for den investerede kapital de skyder i projektet. Det jeg er bange for er at de vil have et for stort afkast, eller ovenikøbet vil være aktiv partner i noget jeg har udviklet og driver. Dette har jeg ret svært ved at acceptere og det er her der er en rimelig stor barriere tror jeg, for selvfølgelig er der ingen der vil gøre det gratis!

Dit link til hvordan man udarbejder et godt investeringsprospekt kan jeg desværre ikke få til at virke:( Har du andre link?

Til Finn,

Udemærket forslag og tak for det. Problemet med denne løsning er bare at der er tale om primært tøj. Problemet her er at tøj jo er sæsonpræget og mange af producenterne har 4 produktioner om året hvor, ved bestilling, de fleste leverandøre kræver at man laver en bestilling et halvt år før varerne kommer på markedet.

Af andre varer på mit kommende lager, kan nævnes diverse accessories og sportsudstyr, her er det nemmere med alternative leveringsmetoder. Her har jeg allerede nogle gunstige aftaler på plads!

Som nystartet har jeg allerede erfaret at ens forhandlingsposition ikke er specielt stærk. Stort set alle leverandørerne kræver kontant betaling ved første handel og først kreditaftaler ved efterfølgende handler.

Muligheden i at have et mindre lager er der selvfølgelig også, der er, hos de fleste, dag til dag levering, så hvis en vare skulle blive udsolgt kan der bestilles nye hjem indenfor en rimelig tidsperiode. Problemet her er så at de fleste levere i kasser og fragt på en kasse er 60 kr. hvad enten der er 1 t-shirt i eller 150 så dette kan også blive ret dyrt og desuden er en af mine vigtigste punkter en fornuftig leveringtid overfor mine kunder.

Mvh. Rasmus KIldegaard

Fra Smørum
Tilmeldt 12. Feb 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 20:01

Hej Ramus

Du er meget velkommen til at oprette dig her: http://www.investeringsagenten.dk/investeringskapital.php 

Jeg kan ikke garantere at vi finder kapital til dig, men prøver meget gerne

Held og lykke med projektet

www.investeringsagenten.dk Kapitalformidling | www.investeringsauktionen.dk Køb, sælg og byt investeringer

Tilmeldt 24. Feb 11
Skrevet kl. 07:25

Hej:)

Tak - Det vil jeg da gøre med det samme!

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:34

Hej Rasmus

Jeg kan godt forstå din skepsis i forhold til det med at en investor vil kræve for meget.

Investorens forventninger

Det siger selv, at en investor gør det for pengenes skyld og derfor også forventer et afkast. Der er reelt to grupper af forhandlingsemner når du søger investorer og derfor også to grupper, som du skal tage stilling til.

1. Prisen for den andel af virksomheden du vil sælge skal forhandles og afhænger meget af hvad du selv har investeret, idéens potentiale og om du har "proof of concept" og "proof of business".

2. Magtfordelingen. Hvis din investering indeholder en stor risiko og du ikke har stor forhandlingsmagt overfor investoren, så vil vedkommende med stor sandsynlighed, og med rette, forlange en overvejende aktieandel og dermed sikre sig magten i selskabet. Det er selvfølgelig uheldigt, hvis dit mål er at skabe en virksomhed, som du selv kan være ansat i og evt. selv lede igennem mange år. Men se lidt objektivt på det i stedet og se dig selv om en investor.

Hvis den mulige investor bidrager med kompetencer, netværk, kapital og evt. nye afsætningsmuligheder eller adgang til medier og således "billig" annoncering. Så er der stor sandsynlighed for, at det netop bliver vægten på skålen, som sikrer din success.

Selvfølgelig repræsenterer en investor en risiko, men der er langt imellem de få, der bevidst søger at overtage en forretningen og spiller fordækt.

Det er bedre at eje 40% af et selskab med en værdi på 10 millioner, end 100% af et selskab med en værdi på 250.000 kr.

En investor vil typisk søge investeringsprojekter, som tilbyder et afkast på en 45-55% over en periode på 3-5 år. Samtidig vil de søge en exitstrategi efter en årrække, så de kan få pengene ud igen og evt. tjene på salget af virksomheden.

Hvis ikke deres afkast kommer ved årlig overskudsudbytte, så skal afkastet jo komme ved salg af virksomheden. Dermed skal du også være indstillet på at sælge efter 3-5 år.

Men verden er ikke firkantet. Det er ikke sikkert, at de mulige investorer du finder, tænker sådan.

Tilmeldt 5. Sep 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:02

Hej Rasmus.

Du siger selv, du har en forretningsplan med budgetter mv. Hvis du har en god forretningside og en forretningsplan målt op på SWOT, er du gået meget professionelt tilværks. Den samme opfattelse vil din bank også have - eller en anden bank. Hvis du har tilknyttet en virksomhedskonsulent, kan denne gå med dig i banken og præsentere ideen. Måske indbudgettere fortsat konsulenthjælp.  Dette vil understrege din seriøsitet endnu mere. En konsulent koster selvfølgelig lidt og han eller hun vil også kunne gå gennem din plan og se, om den holder.

Mvh.

Jesper Kisbye

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)