Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmakonstruktion og alkoholbevillinger

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Aug 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 02:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-folk,

Jeg er en ung mand på 21, som sammen med en veninde er i gang med at planlægge opstart af en ny café-bar på Nørrebro i København. Jeg har googlet og læst alle publikationer fra både Københavns Kommune og Politiet, men jeg har stadig nogen spørgsmål, som jeg håber der er nogen erfarne rotter der kan hjælpe mig med.

For at få en alkoholbevilling skal du have et næringsbrev til stedet. Hvis det er et enkeltpersonsfirma (eller I/S - i det tilfælde gælder det alle ejere) skal ejeren være fyldt 25, eller 23 år hvis han/hun har en eksamen fra en uddannelse inden for hotel-/restaurationsområdet.

Hvis det derimod er et anparts- eller aktieselvskab er reglerne lidt anderledes. Næringsbrevet skal udstedes til virksomheden, og for at det kan ske skal hele direktionen og flertallet af bestyrelsesmedlemmerne være fyldt 25 (med samme 23-års-undtagelse som før). Derudover skal der være en bestyrer, som der udstedes en alkoholbevilling til. Bestyreren kan være medlem af både direktion og bestyrelse.

Det var lidt baggrund - jeg er ret sikker på at jeg har forstået det rigtigt - men ret mig endeligt hvis jeg ikke har fanget alle detaljerne.

Hverken min veninde eller jeg opfylder alderskravet, men vi er så heldige at have et godt netværk og en masse venner og familie, som gerne støtter op. Derfor har vi en muligløsning:

Selvskabsformen vi har valgt er et ApS, og idéen er at indsætte personer der opfylder kravene på de relevante poster.

Person A: 45 år, partner i en mellemstor dansk kommunikationsvirksomhed.

Person B: 35 år, medejer af cafekæde i København.

Person C: Er ikke besluttet endnu, men der er flere 25+ kandidater.

Bestyrelsen består af, Person A, B og C samt min veninde og undertegnede. Person A er Administrerende Direktør. Derved er kravende til næringsbrev overholdt - direktionen (direktøren i dette tilfælde) er over 25 - flertallet af bestyrelsen er over 25. Person B eller eventuelt Person C bliver bestyrer og er den der trækker alkoholbevillingen.

Umiddelbart ser det jo fint ud. Men:

Vi regner ikke med, at der vil være noget kæmpe overskud i de første 2 år. Hvis vi er heldige kan vi få udbetalt en løn svarende til et deltidsjob i netto hvis vi tager alle vagter selv. Er det problematisk, hvis bestyreren reelt ikke har nogen vagter på stedet, og at baren kun er bemandet af personer under 25?

Jeg har selv stået som bartender på flere forskellige værtshuse - også alene - og det er ikke mit indtryk at der har været noget som helst ulovligt ved det. Spørgsmålet er om det er det samme i tilfælde af, at den daglige drift kun varetages af min veninde og jeg.

Omkring ejerskab er firmaet forventes det at min veninde og jeg kommer til at eje 50% hver. Det kommer selvfølgeligt an på om vi bliver nød til at hente investorer eller banklån ind - det er vi ikke helt sikre på endnu. Men bestyrelsesmedlemmer og administrerende direktør kommer ikke til at eje nogen andel af betydning.

Jeg har tænkt længe over problemstillingen, og jeg kan ærligtalt ikke helt finde ud af hvad jeg skal mene. Og jeg bliver ikke klogere af at læse de bekendtgørelser der findes på nettet.

Jeg håber at I har noget at bidrage med :-)

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender jeg ikke helt Københavns kommunes regler, men som jeg læser det vil I bruge en "stråmand" på bestyrer posten som ikke arbejder der til dagligt er det rigtig forstået?? Hvis det er det, er det ulovligt og politiet slår meget hårdt ned på dette. Som jeg ser det, skal I have en 3 mand ind, som kan stå for næringsbrevet og bevillingen som arbejder på lige fod med jer.

Husk også at I alle i cafeen skal have hygiejnebevis ;-) 

Held og lykke med det ;-) 

Mvh Jimmi

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)