Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af "lejer" i egen lejlighed

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fellow aminos.

Jeg har en ejerlejlighed, som jeg bor i på fyn. Jeg har en kammerat som lige er startet på Universitetet i Slagelse og har i den forbindelse brug for et sted at bo i 2-3 måneder.
Jeg har tilbudt ham at flytte ind her, indtil hans lejlighed er på plads.

Nu ved jeg er der kan opstå tvister hvis han flytter sin adresse til mig, da man vel bliver beskattet. Har hørt en lille fugl synge om at man ikke bliver beskattet af indtægten på en "samlever" så længe der er under 24.000 kr om året, eller 2000 om måneden..

Er der nogle her inde der evt. kan oplyse mig om reglerne for at have en person boende på sin adresse med hensyn til skattefar. Regner med at han skal betale 2-2.500 den periode han skal bo her? Bliver jeg beskattet af den "indtægt" ?

På forhånd tak.

Steffen P.

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Skrevet kl. 13:24
Fra Aarhus C.
Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 13:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg læser lige med.

Jeg står nemlig i fuldstændig samme situation, og kunne også godt lige bruge en afklaring på dette.

Mvh

Frans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:37
Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Skrevet kl. 20:45

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det?

Betyder det at uanset hvor meget jeg får af indtægt, bliver jeg beskattet?

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853

jeg følger lige også med.... var det ikke noget med at hvis studerende lejer sig ind hos dig bliver du ikke beskattet? Eller?

L

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Skrevet kl. 22:01

Tak for det gode Link. Men er det blevet godkendt. Der står det kun er et forslag og at nu bliver man beskattet af indtægter der overstiger 1.000kr.

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11

hej

ja men jeg ahr lidt af den samme dilemma, og kan ikke finde frem til nogle regler....har læst i politikken forleden at hvis det er stud så bliver man ikek beskatet, men kan ikke finde det artikkel igen.... så håber at nogle kloge aminoer kender noget til det...

og hvad hvis man har  en ven boende hos sig, og vedkommende betaler ikke noget, selv om vedkommende er indregistret på adressen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06

Steffen Petersen:
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det?

Betyder det at uanset hvor meget jeg får af indtægt, bliver jeg beskattet?

Har du læst linket Stick out tongue Her kopierer jeg så direkte fra det. Du har et bundfradrag på mindst 24.000 kr som jeg klart læser det. Det bør betyde, at de første 24.000 du får i leje inkl. varme osv er ikke skattepligtige.

Om DF lovforslaget om udlejning til studerende blev til noget aner jeg ikke. Det var jo i 1999 og det er ikke nævnt på borger.dk så det ville jeg undersøge hvis nødvendigt, men jeg ville da i din situation lige logge ind på skat.dk og spørge dem direkte hvis du vil være sikker.

Lejeindtægter er skattepligtige

Du skal betale skat af din bruttolejeindtægt, som er modtaget lejebetaling, herunder særskilt betaling for fx el, gas og varme. Inden du beregner den skattepligtige lejeindtægt, skal du beslutte, om du vil gøre brug af et bundfradrag ved udlejning, eller om du vil trække de dokumenterede faktiske udgifter fra skatten.

Hvis du vælger bundfradraget, skal du også medregne lejers betaling af el, varme, gas og lign. til bruttolejen.

Bundfradrag eller dokumenterede faktiske udgifter kan ikke overstige bruttolejeindtægten.

Billede af villa. (Modelfoto: colourbox.com) 

Fast bundfradrag

Bundfradraget dækker samtlige udgifter ved udlejningen og den forholdsmæssige andel af ejendomsværdiskatten for det udlejede. Den fulde ejendomsværdiskat skal derfor selvangives.

Størrelsen af det faste bundfradrag svarer til 1 1/3 pct. af ejendomsværdien og mindst 24.000 kr. (2011).

Bundfradraget beregnes efter den årlige ejendomsværdi, hvis du har haft boligen hele året. Bundfradraget nedsættes med det antal dage, hvor du ikke har ejet ejendommen (et år = 365 dage).

Bundfradraget bliver ikke mindre, selv om du kun har lejet ud en del af året. 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)