En god ven, som jeg gennem tiden har assisteret i operationel drift af hans virksomhed, har nu spurgt om jeg kunne være interesseret i at købe mig ind eller arbejde mig ind som medejer. Da det er et spændende tilbud, vil jeg selvfølgelig ikke afvise det, men er stadig påpasselig ift. de økonomiske og retslige aspekter jeg må forholde mig til. Er der nogen herinde der ved hvad jeg skal undersøge og i så fald kræve at se når vi kommer til forhandlingen? Jeg vil selvfølgelig sørge for at få en sagsfører til at kigge papirerne igennem i sidste ende, men vil gerne have forarbejdet på plads. |
Er det et selskab (Aps eller AS) eller et enkeltsmandsfirma/IS du skal købe dig ind i?
Mange gange involverer sådan noget at du skal arbejde gratis. Det skal du tage op til overvejelse hvilken holdning du har til det. Noget af det du også skal kigge på er hvad det skal koste dig, og hvorfor din ven gør det for dig (typisk fordi det er billigere end at hyre dig, da du vil arbejde næsten gratis når du er medejer). Hvis du skal arbejde dig ind skal du også se på økonomien i det, hvis det er et selskab skal du smide penge på bordet, det er det mest nromale, for hvis din ven sælger dig andele bliver han beskattet, uanset om han har fået penge af dig eller ej. Så det med at du skal arbejde dig ind, så skal du have løn, betale skat af din løn, og så købe anparter for dine beskattede penge.