Har et mindre enmands udlejningsforretning (hovedsagelig entreprenørbranchen) støttet op med salg der matcher udlejningen godt. Det er gået fornuftigt i år, ved udlejning betaler private leje+depositum forud, og firmaer har enten betalt depositum forud og i ganske få tilfælde fået kredit. Ved salg forlanger jeg også en rimelig acontobetaling i forhold til ordren (order ligger imellem 500-15.000), men i enkelte tilfælde har kunder brug for hurtig levering (dvs. samme dag), og her er det så ikke så "let" at få aconto betaling. Min forretning er stadig så lille at jeg pt. ikke vil ofre leje på en dankort automat. For nylig tog en kunde rigtig meget af min tid for at give et tilbud, der så skulle laves om flere gange, og leveres samme dag, og da det så kom til betaling, kunne kunden ikke betale, men ville til gengæld godt bestille en ny levering hvis han kunnen få kredit, han ville så overfører et aconto beløb. Nu fik jeg kolde fødder, og sagde jeg ville tænke over det, hvis han overførte aconto beløbet. Jeg trak derefter helt bevidst mit tilbud tilbage om at leverer igen, FØR han havde betalt første ordre. Betalingsfristen blev også forlænget til måneden ud. Og her står jeg så stadig uden betaling... Jeg har indtil nu valgt den venlige og rimelige høflige approach, men er nogle der har en god psykologisk korrekt procedure der appellerer til ens samvittighed? Det drejer sig om en mindre beløb (men stort nok til at det mærkes) så jeg syns ikke det giver rigtig mening med de hårde metoder, som at true med advokat, inkasso osv. og omkostningerne derved overstiger vel også hurtigt beløbet. Gode råd ? At løse årsagen er jo nemt :-) Det er konsekvent at forlange aconto / fuld betaling forud.
|
Forhandling... kan han ikke betale det hele, så prøv at få lavet en afdragsordning. :-)