Hejsa.. Jeg skal til at lave en forretningsplan, så jeg forhåbentlig for muligheden for at føre min drøm videre ud i livet.. Men den her kære forretningsplan, synes der er så mange forskellige skabeloner, at jeg bliver helt forvirret.. Jeg er helt sikker på at jeg vil lave den, så jeg har den, og kan følge den, tilrette den osv. i mit forløb. Men må indrømme jeg er helt lost, da jeg synes det er en kæmpe jungle.. Har kigget alle dem igennem der er herinde, og synes igen der er mange muligheder at gøre det på... Hvordan finder man ud af hvilken forretningsplan, man skal følge som inspiration?? Som er lige den der passer til den kommende virksomhed..?? Håber i vil hjælpe.. På forhånd tak.. Bedste hilsner Maja |
Jeg har også set en større andel af de forretningsplansskabeloner, der findes og jeg kan godt følge dig i, at det er en ordentlig mundfuld. Her er min egen erfaring:
Skal du udarbejde en god plan skal du skimme de forskellige igennen (som du sikkert allerede har gjort) og lægge dem væk. De indeholder ofte mange punkter, der ikke er væsentlige for netop dig (da de jo er generelle skabeloner).
Herefter sætter du dig ned med et stykke blankt papir og skriver en lille disposition med udgangspunkt i din iværksætterdrøm. Fyld herefter mere og mere på efter behov.
Du skal have en afklaret plan. Med det mener jeg at planen skal fortælle dig mere klart, hvad du gør og hvordan du gør det. Du vil i planen også have mål og forudsætninger. Underbyg disse meget præcist for, hvordan du er kommet frem til disse. (eks.hvis du forventer at have 1000 månedlige kunder, så noter, hvordan du er kommet frem til tallet.)
Din plan vil altid rumme nogle usikkerhedspunkter og uafklarede punkter. Det er disse punkter, du primært skal koncentrere dig om at få afklaret eller håndteret evt. med mulige løsninger eller hvordan du styrer igennem problemer.
Når du er færdig kan du tage skabelonerne og skimme igen for at se om der lige var noget, der kunne være væsentligt at berøre, du ikke fik med.
Skriv planen som du finder den logisk. Husk at det er en plan til dig og ikke andre.
Skal du bruge planen eksternt, skal du plukke de punkter, der er væsentlige for modtageren - og så målrette det til modtageren. Det er forskelligt, hvordan de forskellige punkter vægtes. Banken er interesseret i økonomien, Mulige tætte samarbejdspartnere har et andet fokus osv. osv.
God fornøjelse med planen og din drøm!!