Jeg vil starte en (ja, en mere af dem...) børnetøj-webshop. Er helt i opstart og finder rigtig meget info iht opstart og budget etc på nettet, MEN:
1. Hvor meget tøj/produkter skal jeg handle ind før jeg "går i luften"????? Det er jo meget relevant, når jeg skal lave budget, og evt låne pengene til det!
Er det måske nogle her inde som har startet selv (tøj), og som kan give mig et hint?
Dersom et nødvendigt lager vil koste mig 500.000, kan jeg nemlig bare glemme det... .
Hvor mange af hvert stykke vil du have på lager? 5? I hver forskellig størrelse? Hvis der er 5 størelser så er det 25 stykker tøj af hvert design. Du har vel undersøgt hvad i-priserne er, hvis vi siger ca. 100,- så er det 2.500 for hvert design. Hvor mange forskellige vil du så have? 100? Så er det 250.000,-
Jeg aner heller ikke om børnetøj, mine tal er derfor bare tal. Men du kan jo prøve at regne lidt på min metode. Sådan ville jeg få et fint bud på hvad du skal have af varelager. Men det kommer i høj grad også an på hvor hurtigt du kan få nyt tøj hjem = mindre varelager.
Ellers så snak med en leverandør og hør dem ad hvad man f.eks. kan få for 100.000 eller 200.000 så vil de helt sikkert komme med et fint oplag til dig, det kan du så kigge på.
Da jeg forventer at hun ikke er den nye HM så er 70.000 et godt sted at starte. Det er jo svært, fordi der findes meget forskelligt slags børnetøj, og målgrupper og mange forskellige størrelser.
Så nej Mark det kan jeg ikke, men hun kan vel selv lave lidt hovedregning.. Men godt du er i så godt humør idag :) Det jo Mark som vi kender ham..
/Emil
Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.
Jeg har meget en meget forskellig lagerbeholdning på mine sokker, alt efter hvilken leverandør jeg får dem fra. JBS Sokker er der attraktive leveringsforhold (hastighed og pris), hvilket gør jeg kan nøjes med en lav lagerbeholdning. De sokker jeg får produceret i Østeuropa, er der noget længere leveringstid, og det koster noget mere i fragt. Det gør jeg bliver nød til at holde et større lager, og binde flere penge i deres sokker. Til dels for at holde fragtomkostningerne nede, og til dels for at undgå udsolgte vare, da jeg ikke bare kan få nye leveret i næste uge.
Så nej Mark det kan jeg ikke, men hun kan vel selv lave lidt hovedregning.. Men godt du er i så godt humør idag :) Det jo Mark som vi kender ham
Jeg spørger dig jo bare til, hvordan du er kommet frem til de 50-70.000? Ja hun kan vel selv regne, men nu var det dit bud jeg spurgte til. Og det skylde såmænd bare at dit beløb virker meget lille i forhold til at hun gerne vil have en børnetøjsshop (Hvor der -ret mig endeligt- er RIGTIG mange forskellige størrelser i tøj)
Jeg har meget en meget forskellig lagerbeholdning på mine sokker, alt efter hvilken leverandør jeg får dem fra. JBS Sokker er der attraktive leveringsforhold (hastighed og pris), hvilket gør jeg kan nøjes med en lav lagerbeholdning. De sokker jeg får produceret i Østeuropa, er der noget længere leveringstid, og det koster noget mere i fragt. Det gør jeg bliver nød til at holde et større lager, og binde flere penge i deres sokker. Til dels for at holde fragtomkostningerne nede, og til dels for at undgå udsolgte vare, da jeg ikke bare kan få nye leveret i næste uge.
Børnetøj er altså noget heeelt andet vil jeg mene ....
Der skal nok komme nogle andre på banen, men gid bare man kunne ligesom dig få suppleret op på sine "bestseller" og få den gode mark-up...hele tiden, altid....
Kollektioner indenfor børnetøj er ligesom poker.... Og speceilt i disse tider.
Forhandler er der nok af, og når f.eks. momsen o.lign. står for døren ser man typisk at en ellers så pisse god mark-up forsvinder stille og roligt :-(
Den som har startet tråden skriver ikke noget om en plan omkring fuld/deltid eller blot som en ekstra indkomst så ens egen børn kan se "lækre" ud..... det er bare IKKE branchen pt. der ligger penge i, med mindre man har vundet i lotte til at købe ind for, og evt. vente 3-5 år før det giver afkast... bare det der med evt. lån som der nævnes kommer man ingen vejne med..... Hvis vedkommende ikke har en stor friværdi eller andet, vil hun/han sikkert blive skamskudt af diverse banksælgere bare der nævnes evt. kredit-lån til projektet....
Jeg har heller ikke noget kendskab til børnetøjsbranchen, men har til dels set mange "advarsler" i mod den (som du fint beskriver her), og til dels set mange have et mindre varelager, eller butiksinventar til salg. Så mit indtryk er meget lig det du fortæller. Min pointe var blot, at jo bedre leveringsbetingelser trådstarter kan få, jo mindre behøver hun at binde i varelager :-). Så det er da helt sikkert en parameter jeg ville arbejde med ved de forskellige leverandører.