Jeg er ikke sælger. Alligevel er jeg dagligt tvunget til at gennemføre mange salg. Både salg af ideer og projekter internt i virksomheden, og selvfølgeligt eksternt. I den forgangne tid har jeg været så priviligeret at begå en række grumme fejl, som jeg lige vil dele her. Til at starte med skrev jeg et flot dokument. Fik hjælp af en professionel designer, og brugte journalistiske værktøj som faktaboks og nyhedstrekant. Læseren kunne på 30 sekunder få et overblik og orientere sig. Tilmed virkede alt meget professionelt. Derefter sendte jeg dette info ark bredt ud, men selvfølgelig med personligt navn osv. Nogen der kan gætte reaktionen? Mit professionelle design og min klare tale virkede alt for "sælgende" og alt for utroværdig. Jeg blev anklaget for spam og måtte opgive de samarbejder. Derefter har jeg ringet rundt. Sendt mindre designede mails og i det hele taget været langt mindre sælgende. På overfladen mindre professionel. Og resultatet: jeg er blevet modtager langt bedre. For lige at toppe alt det her: de bedste situationer er ofte de mest akavede. Når man ikke er "på" og når man ikke tænker "nu skal jeg få det møde igennem". Hvis jeg har ret med mine antagelser, hvad så nu? Skal vi alle blive hamrende uprofessionelle? Ringe samarbejdspartnere op mens vi sidder i badekarret og gennemføre salg mens vi laver mad? Hvordan finder vi den rette balance mellem det uformelle og det professionelle? Maximilian Frimmer Marketing & Research Få Det Gjort.dk ApS |
Kanont indlæg - fremtidens sælgere er undercover !
Den rette balance, - ja det var et svært spørgsmål - det er vel der hvor du føler du er "i zonen" og skaber flest gode relationer.
Du virkers som om du har fået et gennembrud på din "indre hvad-vil-folk-have-opdagelsesrejse". Jeg tror blot du er ved at finde din egen stil indenfor salg :-)