Jeg har en kreditor (udlejer af mine virksomhedslokaler), som insisterer på at sende alle henvendelser til alle mine medarbejdere. Er der noget juridisk til hinder for denne opførelse? |
Hvis kreditor har et udestående med virksomheden så bør og skal han respektere at sende henvendelser ad den kommunikationskanal som virksomheden håndterer disse ad.
Hvis kreditor derudover sender henvendelser (f.eks. fakturaer og anden økonomisk information) til andre e-mail-adresser (eller postadresser) end aftalt kan man (nu er jeg ikke jurist men er ret sikker alligevel) kigge nærmere ind på ting som brevhemmelighed m.v. på samme måde som en webshop er forpligtet til at holde fakturaer skjult fra de forskellige kunder og ikke må sende kunde a's faktura til kunde b.
Dine ansatte er ikke kunder hos udlejer og man kunne derfor tage positionen at udlejeren er medvirkende til brud på brevhemmeligheden da han ved at videresende posten til dine ansatte, gør det muligt for dem at læse et brev der ikke er stilet til dem.
Nu er det svært helt at finde ud af om problemer sker fordi udlejer sender brevet til specifikke ansattes mail-adresser eller det er fordi han sender til en fællesadresse (f.eks. staff@mitfirma.dk) og ikke vil ændre den praksis, eller det er fordi udlejer bare sender til en adresse hvor de ansatte tilfældigvis kan komme til at læse brevet (f.eks. en info@ adresse).
Hvis det er det sidste så vil jeg anbefale dig at oprette en bogholderi e-mail adresse som du kun har adgang til og så bede udlejer fremover at sende alle henvendelser til denne (f.eks. bogholderi@mitfirma.dk), og gøre opmærksom på at henvendelser sendt til andre adresse vil ikke blive besvaret da de ikke kontrolleres.
Hvis det er fordi udlejeren reelt set sender kommunikation til dine ansatte, fordi du måske er i restance med huslejen eller lignende og du er bekymret for hvad dine ansatte tænker osv, så ville jeg helt sikekrt rette en henvendelse til udlejer og forklare ham at hans penge ikke bliver betalt hurtigere ved at sende mailen til flere og finde på en måde der gør ham sikker på at du nok skal få betalt.
En udlejer der benytter denne slags metoder til at afpresse lejeren for hurtigt svar på kommunikation eller lignende, lyder som en der hurtigt kan gå hen og give problemer i andre sammenhænge hvis man ikke får forklaret ham at han har en kontaktperson i virksomheden og det skal han respektere.
Jeg tror ikke det handler så meget om jura, men mere om hvad der er den relle årsag til at udlejeren føler at han bliver nødt til at fortælle dine ansatte hvad han fortæller dig.