Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg kræve diskretion af kreditor?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kreditor (udlejer af mine virksomhedslokaler), som insisterer på at sende alle henvendelser til alle mine medarbejdere.

Jeg har pænt bedt vedkommende om blot at sende administrative anliggender til mig, da de kun vedkommer mig, men kreditor holder fast på at ville sende mail til alle ansatte.

Er der noget juridisk til hinder for denne opførelse?

På forhånd tak!

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 13:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis kreditor har et udestående med virksomheden så bør og skal han respektere at sende henvendelser ad den kommunikationskanal som virksomheden håndterer disse ad.

Hvis kreditor derudover sender henvendelser (f.eks. fakturaer og anden økonomisk information) til andre e-mail-adresser (eller postadresser) end aftalt kan man (nu er jeg ikke jurist men er ret sikker alligevel) kigge nærmere ind på ting som brevhemmelighed m.v. på samme måde som en webshop er forpligtet til at holde fakturaer skjult fra de forskellige kunder og ikke må sende kunde a's faktura til kunde b.

Dine ansatte er ikke kunder hos udlejer og man kunne derfor tage positionen at udlejeren er medvirkende til brud på brevhemmeligheden da han ved at videresende posten til dine ansatte, gør det muligt for dem at læse et brev der ikke er stilet til dem.

Nu er det svært helt at finde ud af om problemer sker fordi udlejer sender brevet til specifikke ansattes mail-adresser eller det er fordi han sender til en fællesadresse (f.eks. staff@mitfirma.dk) og ikke vil ændre den praksis, eller det er fordi udlejer bare sender til en adresse hvor de ansatte tilfældigvis kan komme til at læse brevet (f.eks. en info@ adresse).

Hvis det er det sidste så vil jeg anbefale dig at oprette en bogholderi e-mail adresse som du kun har adgang til og så bede udlejer fremover at sende alle henvendelser til denne (f.eks. bogholderi@mitfirma.dk), og gøre opmærksom på at henvendelser sendt til andre adresse vil ikke blive besvaret da de ikke kontrolleres.

Hvis det er fordi udlejeren reelt set sender kommunikation til dine ansatte, fordi du måske er i restance med huslejen eller lignende og du er bekymret for hvad dine ansatte tænker osv, så ville jeg helt sikekrt rette en henvendelse til udlejer og forklare ham at hans penge ikke bliver betalt hurtigere ved at sende mailen til flere og finde på en måde der gør ham sikker på at du nok skal få betalt.

En udlejer der benytter denne slags metoder til at afpresse lejeren for hurtigt svar på kommunikation eller lignende, lyder som en der hurtigt kan gå hen og give problemer i andre sammenhænge hvis man ikke får forklaret ham at han har en kontaktperson i virksomheden og det skal han respektere.

Jeg tror ikke det handler så meget om jura, men mere om hvad der er den relle årsag til at udlejeren føler at han bliver nødt til at fortælle dine ansatte hvad han fortæller dig.

Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:43

Mange tak for svar.

Det er desværre udelukkende et spørgsmål om chikane, hvorfor vi er kommet udenfor almen sund fornuft.
Der skrives ikke til fællesadresser, men til specifikke medarbejdere med adresse: medarbejdernavn@firma.dk.
Jeg har som sagt bedt om, at mails vedrørende administration ikke sendes til disse specifikke mails, da det er dem uvedkommende, men alligevel fortsætter det.

Skulle der sidde en jurist med viden indenfor brevhemmeligheden, vil jeg meget gerne have kontakt herfra, da jeg ikke umiddelbart kan finde bevis for at denne sag skulle være omfattet af paragraf 263.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:04

Jeg er ikke jurist, og følgende er derfor at udtryk for mine konklusioner ved at læse om det på internettet.

Der bør ikke være tvivl om, at det er et brud på brevhemmeligheden.

De breve, som er stilet til dig, har din kreditor ikke ret til at dele med dine andre end dig, herunder heller ikke dine ansatte. Der kunne være tale om følsom viden, som du i direktionen ville holde for dig selv.

I et sådant tilfælde, hvor der er tale om en regning, kommer det på ingen måde ansatte ved, hvad du betaler i husleje, og om du er bagefter med betalingerne.

Jeg synes derfor du skal skrive til ham, at såfremt han ikke stopper øjeblikkeligt, så vil han blive meldt til politiet.

Brud på brevhemmeligheden starffes med bøde eller fængsel på op til 6 måneder.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:33

Det er ikke straffbart at väre dum eller fatsvag...

Gör som anden person siger, afvis hans mail foruden den adresse han ska sende til.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:31

Michael_N:

Det er ikke straffbart at väre dum eller fatsvag...

Det har du ikke ret i.

Hvis man ikke overholder lovgivningen, kan man ikke dække sig ind under at sige, at "det vidste jeg ikke", eller "det kan jeg ikke forstå".

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 23:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brud af brevhemlighed er når 3dje part läser et brev som ikke er til vedkommende.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:00

Ja, men den som bevidst formidler brevet videre til 3. part, må vel være at betragte som den skyldige i at bryde brevhemmeligheden.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:40

Hej Indkøber,

Det var da en ubehagelig og illoyal opførsel af din udlejer. Nu findes der desværre ikke nogen lov, der forbyder folk at være ubehagelige (Lov mod Dumme Svin), men det er almindeligvis antaget, at to kontraktsparter i et eller andet omfang bør medvirke loyalt til at få løst konflikter, som udspringer af et kontraktsforhold, og det er da i hvert fald med til at optrappe en konflikt, at din udlejer lufter jeres konflikt for øjnene af dine ansatte.

Jeg vil muligvis gå så langt som til at sige, at det kunne være misligholdelse af kontraktsforholdet.

Dog næppe væsentlig misligholdelse, som berettiger dig til at hæve lejekontrakten og forlange erstatning, men du kan muligvis gøre misligholdelsen gældende og forlange, at han bruger en anden mailadresse.

Det kunne være interessant at høre om, hvad den bagvedliggende konflikt er. Det kunne være, at løsningen kunne findes der.

Held og lykke med det.

Jens.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:20

Udlejeren må ikke med truende adfærd jf Straffeloven sige "Hvis du ikke betaler gør jeg sådan og sådan for at hænge dig ud"
Det er en klar overtrædelse at fremtrue nogle til at handle anderledes end de ellers ville.

Af eksempel...som er lidt fra dit eksempel er en erhvervsdrivende det tog en butikstyv i at stjæle en pakke tyggegummi
den erhvervsdrivende truede med at melde det til politiet hvis de ikke betalte kr.200

Landsrettens dom blev at den erhvervsdrivende fik dagsbøder sammenlagt til omkring 10.000

Ifølge inkassoloven må man jo heller ikke skrive ord på en kuvert såsom: Inkasso, rykker, betales straks, sidste rykker o.l. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)