Min søster og jeg har længe haft en plan om at kombinere vores individuelle kompetencer og lave en mindre forretning med salg over nettet. Planen er at vi gerne vil fremstille nogle unikke fodtøj/sko i form af håndmalede tekstiler. Men vi vil gerne bruge kendte mærkevarer som base, såsom Converse, Vans osv. - Så vi har selvfølgelig forsøgt at undersøge hvorvidt det er lovligt, men uden held.
Skoene vil blive malet og dekoreret men logoerne vil fortsat være synlige. De bliver købt indenfor EU, men skal man have en speciel tilladelse eller en licens fra mærkevaret eller hvordan fungerer det?
1. Det kan ikke skade at skrive til producenterne.
2. Jeg tror først det er ulovligt når du sælger det som en converse eller vans sko. Sælger du det som en 'tilfældig' sko du har malet/modificeret på anden måde tror jeg ikke det gør noget.
Det er vel (i min optik i hvert fald) som at købe et hifiprodukt og bygge det ind i sin egen case og sælge det videre. Det kommer producenten jo ikke efter dig på grund af. Producenterne burde vel også bare se en forretning i at du måske sælger deres sko på en ny og foranderlig måde som i sidste ende giver flere skosalg til dem :-)
Men som sagt. Ingen ide om reglerne, men forsøg at giv dig i kast med producenterne (på en ydmyg facon!)
The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup
Du skal nok lige sætte dig ordenligt ind i reglerne inden du kommer alt for langt for det kan godt give problemer.
Helt kort så må du gerne sælge dem som "brugte"...altså du køber et par converse maler lidt på dem og så sælge dem "brugt" lige som man gør i alle mulige andre genbrugsforretninger.
Tilgengæd må du ikke masseproducere eller selv designe kendte mærkevaresko, (og reglerne er temmelig klare og de kan komme efter dig og gøre dit liv ret besværligt)
Hvornår det er "hobby virksomehd" der sælger brugt og hvornår det er parallel import og misbrug af mærkevare er en lidt flydende grænse, så jeg vil anbefale du lige chekker helt af her http://www.wipo.int/portal/index.html.en
men hvis du er ude efter et kvik-fix så er reglen at kun Converse må tjene penge på Converse