Har søgt vidt og bredt på bibilotekets hjemmeside og på google generelt.. og kunne desværre ikke finde noget.
Kan dog næsten ikke tro at der ikke er andre end mig som har eller har haft brug for lidt generel viden angådende krav og regler når man skal drive et lille ApS.
Tænker ikke på moms og skat, men mere ift ledelsesaspektet. Ved f.eks. at der er krav om generalforsamlinger, ledelsesberetning og hvad der ellers er af krav til ledelsen/direktionen.
Er der nogen som kender en håndbog, guide eller ligende enten som bog eller online?
Jeg har da for nogle år siden set en bog hos en boghandler, der omhandler ledelse i selskaber - båbe ApS og A/S (kan dog ikke huske den præcise titel eller forfatter). På biblioteket findes der i øvrigt også en bog, der hedder "Anpartsselskab håndbog for selskabsejere". Hvor aktuel en er vides ikke. Problemet er, at loven for anpartsselskaber blev ændret sidste år, så hvorvidt der findes en aktuel bog er uvist.
Men du kan altid se på www.eogs.dk hvad angår loven og bekendtgørelser - og der står også en masse bemærkninger og kommentarer til forskellige områder. Du kan også kontakte dem, hvis du har spørgsmål.
Da det også er viden, der skal læres på jurastudiet kan du evt. prøve hos GAD eller andre, der sælger lærebøger - der kan du sikkert finde både lovsamlinger og kommenterede tekster.
Der er helt sikkert alle svar i selskabsloven, men havde dog håbet på en lidt kortere version :-).
Har været inde på http://www.thomson.dk/ som er Karnow Gruppens hjemmeside, og synes ikke jeg har kunne finde en håndbog angående ApS'er. Ved du om der findes en kun til aps'er eller hvad skal jeg ellers søge efter?
Jeg søgte lige på "anpartsselskab håndbog for selskabsejere" og "håndbog for selskabsejere" og kunne ikke finde noget via Århus hovedbib. hjemmeside. Har du evt et ISBN nr på bogen?
Ift eogs.dk og lærebøger, så er de nok alle lidt tunge i det. Ville være fedt med en lille håndbog/opsummering af et emne. Så kan jeg derefter gå i dybden hvis det er påkrævet.
Okay har fundet bogen nu. Den er dog helt tilbage fra 1994, så spørgsmålet er om den er brugbar. Den er desværre udsolgt fra forlaget, så finder nok ikke ud af det :-)
Okay har fundet bogen nu. Den er dog helt tilbage fra 1994, så spørgsmålet er om den er brugbar. Den er desværre udsolgt fra forlaget, så finder nok ikke ud af det :-)
/Rasmus
At bogen var gammel tænkte jeg nok.
Men du skriver at du bare lige skal have lidt light-information. Hvis du har tænkt dig at være ApS-ejer så vil jeg anbefale dig at du bruger dog noget tid på, hvad du går ind til. Jeg har tidligere set andre, der lige havde skimmet hvad det gik ud på og så kørte de løs - og desværre fik gevaldige problemer og en masse arbejde med udredning - bare fordi de ikke lige gad sætte sig ordentlig ind i, hvad det går ud på. Jeg kender ikke din baggrund og de nærmere omstændigheder, så jeg skal ikke kunne kommentere det konkret.
Er uddannet civil økonom og har været selvstændig med I/S i 5 år, så er rimeligt godt med. :-)
Desuden så er der jo kommet en ny samlet selskabslov for aps'er og A/S'er i 2010, fremfor den gamle anpartsselskabslov som bogen du henviser til omhandler, men det nævner du jo selvfølgelig også selv :-)