Hej Lige om lidt skal jeg for første gang til at ansætte en medarbejder der er dejlig travlt i butikken Jeg er derfor i gang med at få vedkommende oprettet i Danløn. Men jeg er gået kold på det med feriepenge Jeg har markeret at min ansatte får løn under ferie, men skal jeg derudover også betale 12,5% i feriepenge? Der står nemlig inde på Danløn's side, at hvis min medarbejder får ferie med løn, så skal jeg indtaste en procent sats i rubrikken Feriepenge. Jeg er med på, at hun skal have ferietillæg på 1%, men det kan da ikke være meningen, at hun både skal have fuld løn under ferie + 1% ferietillæg + 12,5% feriepenge, når hun holder ferien? Håber der er et par kloge hoveder, der kan kaste lys over dette. Mange hilsner Schou |
Hejsa,
Nej hun skal ikke have 12½% i feriepenge oven i løn under ferie.
Men der bliver beregnet feriepenge af hendes løn, som skal overføres til feriekonto når og hvis un stopper og ikke har brugt hele hendes ferie. Og det er her de 12½ kommer ind.
Du skal huske at markere i danløn når hun holder ferie, således at hendes feriesaldo nedskrives løbende - for ellers kommer du til at betale 12½ oveni for hendes ferie når hun en dag stopper.
Og her det første år skal/kan du også gøre det således at hun ikke får ferie med løn, inden hun reelt set har optjent det.
Det kan godt være at det lyder lidt kringlet, men hvis der er noget af det der er uklart er du velkommen til at skrive igen.
Flemming Bach